Uudista asiakastyötä luovasti ja leikkisästi
Asiakastyötä tekevä ammattilainen, välillä kannattaa poiketa tavallisesta! Myönteiset ja yllättävätkin kohtaamiset voivat nimittäin saada liikkeelle isoja asioita silloin, kun asiakkaasi työstää kokonaisvaltaista asiaa, kuten työllistymistä, oppimista tai kuntoutumista.
- Perinteiset vastaanottotilanteet ohjaavat sekä ammattilaista että asiakasta tiettyihin käyttäytymismalleihin. Se voi tuottaa urautumista ja lukkiutumista kaavoihin.
- Tavallisista vastaanottotiloista poikkeavat ympäristöt, luova toiminta, tarinat, leikit ja pelit saattavat sen sijaan kääntää perinteisen ammattilaisen ja asiakkaan asetelman hyvällä tavalla päälaelleen. Luovassa toiminnassa, tarinoidessa, leikkiessä tai pelatessa ammattilaisen ja asiakkaan keskeneräisyyden kokemuksesta tulee tuottavaa: ammattilainen auttaa laittamaan liikkeelle prosessin, joka jatkuu ammattilaisen ja asiakkaan yhteistyönä, mutta jonka asiakas vie omassa elämässään päätökseen.
Pienetkin totutusta poikkeavat hetket voivat käynnistää muutoksen
Ihmisen kiinnostus muutokseen syttyy tyypillisesti yksittäisestä ja hetkellisestä tekijästä. Sellaisia voivat olla hyväksyvä katse, tarina, musiikkikappale, liike, peli, leikki tai uusi ympäristö. Toistuessaan hetkellinen kiinnostus muuttuu omakohtaiseksi sitoutumiseksi.
Tavallisesta poikkeava toiminta, kuten luova toiminta, tarinoiminen, pelit tai luonnossa samoilu, voivat innostaa ihmisen muutokseen, vaikka hän kokisi keskeneräisyyttä. Tämä koskee sekä asiakasta että ammattilaista. Innostavassa, rutiineista poikkeavassa toiminnassa keskeneräisyydestä tulee resurssi. Tämä voi innostaa asiakasta hakemaan omaehtoisia ratkaisuja oman elämänsä kysymyksiin. Keskeneräisyyttä ja jopa riittämättömyyttä kokevalle ammattilaiselle se avaa väylän etsiä ”laatikon ulkopuolisia” ratkaisuja.
Palvelun ja ulkopuolisen maailman välille ei saa jäädä kuilua, vaan palveluissa työstettyjen asioiden on siirryttävä vähitellen myös sisäisiksi tavoitteiksi ja arkisiksi tavoiksi. Luova toiminta, tarinat, pelit, leikit ja vastaanottotiloista poikkeavat ympäristöt rakentavat siltaa palveluista arkeen.
Sosiaalityöntekijät käyttävät työssään harkintavaltaa. Koulutuksen ja opetuksen ammattilaisilla on puolestaan pedagogista vapautta. Siksi sekä sosiaalityöntekijät että koulutuksen ja opetuksen ammattilaiset voivat kokeilla ja soveltaa asiakkaidensa kanssa erilaisia tekemisen tapoja.
Luovan toiminnan, tarinallisuuden, pelien, leikkien ja luontoympäristöjen hyödyt
- luova toiminta ja luontoympäristöt lisäävät tutkitusti hyvinvointia
- muuttavat ammattilaisen ja asiakkaan suhdetta aikaisempaa tasa-arvoisemmaksi
- tekevät keskeneräisyyden kokemuksesta tuottavaa
- auttavat asiakasta etääntymään vaikeasta elämäntilanteesta
- auttavat säätelemään tilannetta ja asioiden käsittelyä
- synnyttävät ja ylläpitävät kiinnostuksen muutokseen
- antavat oivalluksia ammattilaiselle
Vaikeiden asioiden parissa työskenneltäessä luovien menetelmien ja tarinallisuuden käyttö vaativat pedagogista tai muuta ammatillista osaamista.
Sokra-koordinaatiossa arvioituja uudenlaisia asiakastyön menetelmiä
Tarinallisuus osallisuuden edistämisen keinona
- Aistien tila sosiaalityön ympäristönä (Innokyla.fi)Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä
- Asiakasosallisuusryhmät vammaispalvelujen yhteiskehittämisessä (Innokyla.fi)Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä
- Digivuorovaikutus osallisuuden tukena asiakastyössä (Innokyla.fi)Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä
- Elävä portfolio – oman osaamisen tunnistamisen prosessi (Innokyla.fi)Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä
- Kokemusasiantuntija tuo työttömien äänen kuuluviin (Innokyla.fi)Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä
- Lastensuojelun kokemuskumppanin tarina (Innokyla.fi)Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä
- Pelitarina sosiaalityön välineenä (Innokyla.fi)Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä
- Vankilateatteri vapauttaa vangin roolista (Innokyla.fi)Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä
Luovat menetelmät vahvistavat osallisuutta
- Elävä portfolio – oman osaamisen tunnistamisen prosessi (Innokyla.fi)Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä
- Kulttuuriluotsitoiminta - vapaaehtoinen tukena kulttuuriosallistumisessa (Innokyla.fi)Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä
- Luovat menetelmät osaksi nuorten palvelukokonaisuutta (Innokyla.fi)Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä
- Luova toiminta keinona harjoitella epäonnistumista – Mokaamalla oppiminen (Innokyla.fi)Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä
- Taide-, kulttuuri- tai luontolähtöinen osallisuusverkosto (Innokyla.fi)Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä
- Taideprojekti nuoren hyvinvoinnin tukena (Innokyla.fi)Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä
Pelillisyyden hyödyntäminen sosiaalityössä
- Höntsäpesistä yhteisöllisesti ja yhdenvertaisesti (Innokyla.fi)Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä
- Komppaa-pelit tukevat oppimisvaikeuksien tuomissa haasteissa (Innokyla.fi)Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä
- Pelaaminen sosiaalisesti vahvistavana toimintana (Innokyla.fi)Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä
- Pelillisyys ja leikillisyys arvioinnin apuna (Innokyla.fi)Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä
- Pelin kehittäminen toimijuuden mahdollistajana (Innokyla.fi)Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä
- Pelisessiossa pelataan ja kehitetään yhdessä (Innokyla.fi)Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä
- Pelitarina sosiaalityön välineenä (Innokyla.fi)Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä
- Luontolähtöinen kuntoutus (Innokyla.fi)Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä
- Luontolähtöinen työpajatoiminta – yhteistyössä metsätoimijan kanssa (Innokyla.fi)Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä
- Luontoseteli mielenterveyden edistämisen tukena (Innokyla.fi)Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä
- Opaskortit kotouttavaan luontotoimintaan (Innokyla.fi)Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä
- Osallistuva budjetointi – inklusiivisella toiminnalla osallisuutta lähiöön (Innokyla.fi)Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä
- Perheiden luontolähtöinen ryhmätoiminta (Innokyla.fi)Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä
- Seinätön luontopaja (Innokyla.fi)Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä
- Taide-, kulttuuri- tai luontolähtöinen osallisuusverkosto (Innokyla.fi)Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä
- Tilat yhdenvertaisuuden kokemuksen lähteenä: Tuettu lomatoiminta (Innokyla.fi)Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä
Mallit on arvioitu osallisuuden näkökulmasta
Yllä lueteltuja malleja on kehitetty Euroopan sosiaalirahaston toimintalinjan 5 hankkeissa eri puolilla Suomea. Kyseiset mallit on arvioitu osana Sosiaalisen osallisuuden edistämisen koordinaatiohanke – Sokran ja ESR TL5 -hankkeiden yhteistä Osallisuuden palaset -kehittämistyötä.
Lisätietoa kehittämistyöstä: Osallisuuden edistämisen mallit
Muualla arvioituja uudenlaisia asiakastyön menetelmiä
Sosiaalinen sirkus (Snsl.fi)Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä
Kaikukortti (Kulttuuriakaikille.fi)Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä
Lue lisää
Osallisuuden edistäjän opas (THL 2023)Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä
Laura Huhtinen-Hildén ja Anna-Maria Isola: Reconstructing life narratives through creativity in social workLinkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä, Cogent Social Sciences, 5:1 (2019).
Kirsti Lonka: Oivaltava oppiminen (Otava, 2015)