Ohjeita osallistamiseen
Yksi tapa lisätä ihmisten osallisuutta on osallistaa heitä erilaisiin päätöksenteko- ja vaikuttamisprosesseihin. Annamme tällä sivulla vinkkejä ammattilaisille tai vastuuhenkilöille, jotka vetävät osallistamisprosessia esimerkiksi kunnassa, hyvinvointialueella tai järjestössä. Erityinen huomio kiinnitetään heikoimmassa asemassa olevien osallistamiseen.
Osallistumisprosessit voivat olla hyvin erilaisia. Joissakin tapauksissa osallistava organisaatio on määritellyt tarkasti osallistumisen raamit, ja toisissa tapauksissa ratkaisuja lähdetään etsimään puhtaalta pöydältä.
Käytämme sanaa osallistaminen silloin, kun jokin toimija tai organisaatio pyrkii saamaan muita mukaan omaan päätöksentekoonsa tai kehittämistoimintaansa. Osallistujan näkökulmasta kyse on osallistumisesta ja osallisuudesta vaikuttamisprosessiin.
Lue lisää osallisuudesta vaikuttamisen prosesseihin
Lue, miten tukea asukkaiden (omaehtoista) kansalaisvaikuttamista
Parhaassa tapauksessa ihmiset ovat mukana aina ideoinnista ja suunnittelusta saavutettujen tulosten arviointiin. Osallisuutta edistävä hallinto näkee asukkaat ja asiakkaat kumppaneina, yhteistuottajina ja vertaisarvioijina, joilla on kokemusta ja asiantuntemusta palveluista ja paikallisista elinolosuhteista.
Osallisuutta edistävä hallintomalli
Huomioithan, että osallistaminen on vain yksi lukuisista tavoista edistää ihmisten osallisuutta. Laajempaa osallisuutta edistävää työtä kutsutaan osallisuuden edistämiseksi, osallisuuden edistämistyöksi tai osallisuustyöksi. Lue lisää erilaisista osallisuuden edistämisen keinoista:
Osallisuuden edistäminen
Osallisuuden osa-alueet ja osallisuuden edistämisen periaatteet
Edistääkö toiminta osallisuutta? 24 apukysymystä
Osallisuuden edistämisen mallit
Panosta ihmisten saamiseen mukaan
Älä tyydy etsimään ja houkuttelemaan mukaan vain niitä, jotka on helppo saada mukaan. Jos osallistamisen tavoitteena on esimerkiksi kehittää palvelua, kannattaa yrittää saada mukaan ne, jotka ovat palvelusta ”kaikista kauimpana” eli ne, joita palvelu ei ole vielä tavoittanut tai onnistunut tarjoamaan oikeanlaista apua, mutta jotka voisivat hyötyä palvelusta. Näin kehittäminen on todennäköisesti kaikista hedelmällisintä, koska syrjään jääneiltä saadaan toiminnan tueksi uusia näkökulmia.
Ihmisiä voi houkutella mukaan esimerkiksi muiden palvelujen kautta, jalkautumalla ruokajonoihin, asuinalueille tai verkkofoorumeille, tai järjestöjen, kokemusasiantuntijoiden tai naapuriäitien avulla. Osallistumisen kynnystä voidaan madaltaa esimerkiksi järjestämällä tilaisuus kiinnostavassa paikassa, tarjoamalla elämyksiä tai vaikkapa pelaamalla digitaalisia pelejä. Tärkeää on mennä sinne, missä ihmiset ovat.
Osallistumisesta voidaan myös maksaa palkkio. Toimeentulotukea saavalta palkkio saatetaan vähentää tuesta, joten hän saattaa arvostaa enemmän muiden osallistumisesta aiheutuvien kulujen korvaamista tai esimerkiksi vapaalippuja.
- Kun kutsut ihmisiä mukaan, kerro selkeästi, mihin osallistumalla voi vaikuttaa. Älä luo turhia odotuksia.
- Innosta ihmisiä mukaan miettimällä asiaa osallistujan näkökulmasta. Miksi hän haluaa osallistua? Kokeeko hän toiminnan sopivan juuri hänelle? Uskooko hän voivansa vaikuttaa? Uskooko hän, että järjestäjät ja muut osallistujat kohtelevat häntä kunnioittavasti? Saako osallistuessa myös jotain muuta iloa ja hyötyä, kuten seuraa, elämyksiä, ruokaa, tietoja tai taitoja?
- Viesti monikanavaisesti, monikielisesti, yhdenvertaisesti ja pyri tavoittamaan eri kohderyhmiä.
Anna tilaa pohdinnalle ja uusille ideoille
- Arvostakaa arkisia näkökulmia.
- Aloittakaa ideasta, jolla on hyvät edellytykset onnistua – tai ongelmasta, johon on hyvät mahdollisuudet löytää yhteisymmärrys ja ratkaisuja.
- Luokaa virikkeitä ja esitelkää inspiroivia esimerkkejä aiemmista vaikuttamisprosesseista. Inspiroivat esimerkit luovat uskoa vaikuttamisen mahdollisuuksiin.
- Etääntykää arjesta, kun olette siihen valmiita – taide ja virkistystoiminta avaavat uusia näkökulmia.
- Järjestä aiheeseen virittäviä tietoiskuja tai keskustelutilaisuuksia. Jos osallistumisessa käytetään tiettyä menetelmää tai verkkosovellusta, tarjoa siitä tietoa tai koulutusta etukäteen.
- Varatkaa aikaa – yhteisen tavoitteen muotoutuminen voi viedä jopa kuukausia.
Tee hyvät käytännön järjestelyt
- Ota kohderyhmän tarpeista etukäteen selvää esimerkiksi kyselyillä, haastatteluilla tai käymällä läpi verkkokeskusteluja. Kaikilla ei ole mahdollista osallistua eivätkä osallistujat ole vastuussa kaikkien tarpeiden esiin nostamisesta.
- Varaa rahaa tarvikkeisiin, matkustamiseen, tarjoiluihin ja pääsymaksuihin.
- Järjestä lastenhoito, jotta myös pienten lasten vanhemmat voivat osallistua.
- Tarjoa syömistä – se on merkki osallistujien arvostamisesta.
- Etsi vapaaehtoisia tukihenkilöitä tai vaikuttajakummeja, jotka auttavat esimerkiksi tiedottamisessa ja tilaisuuksiin osallistumisessa.
- Varmista, että kaikilla on yhtäläiset mahdollisuudet osallistua. Valitse esteettömät ja saavutettavat tilat ja osallistumisen tavat. Hyödynnä turvallisen tilan periaatteita. Ota huomioon erityistarpeet, jotta myös tukea tarvitsevat voivat osallistua. Hanki esimerkiksi tukihenkilö tai tulkki.
- Varaudu käymään läpi ja kuvaamaan valittavana olevat vaihtoehdot ja niiden seuraukset selkeästi.
Jos olet työntekijä ja osallistat muita
- Selvitä itsellesi ja muille, mikä on toiminnan tarkoitus.
- Pohdi valta-asemaasi, suhdettasi ja asennettasi muihin osallistujiin – ihmiset voivat olla asiantuntijoita myös omien elämäkokemustensa kautta eikä väheksyntä edistä luottamusta.
- Asetu osallistujien asemaan. Pohdi osallistumisen hyötyjä, esteitä ja kysymyksiä osallistujan näkökulmasta.
Mahdollista erilaiset tavat osallistua
- Tarjoa ja etsi osallistujille sopivia tapoja osallistua.
- Anna ihmisten itse esittäytyä ja määritellä, missä roolissa he osallistuvat. Kerro jo etukäteen, jos osallistujia pyydetään esittäytymään. Tukihenkilö voi auttaa osallistujaa miettimään, miten haluaisi esittäytyä.
- Mahdollistakaa osallistuminen myös muilla tavoin kuin puhumalla (esim. kirjoittamalla, piirtämällä tai valokuvaamaalla).
- Sallikaa myös osallistuminen pienellä panoksella tai ajoittain vain sivusta seuraten.
- Mahdollistakaa osallistuminen ryhmänä (esim. sosiaalisen kuntoutuksen ryhmä).
Varsinaisen osallistumisen jälkeen
- Kiitä osallistujia esimerkiksi kiitoskirjeellä tai kiitostilaisuudessa. Jaa arvostuksen osoituksia myös prosessin ulkopuolella esimerkiksi kiittämällä osallistujia paikallislehden haastattelussa tai paikallisessa palkintogaalassa.
- Kerro osallistujille, miten työn vaikuttavuutta voi seurata.
- Saata toteutuneet vaikutukset kaikkien osallistujien tietoon. Kerro, jos saatua tietoa hyödynnetään myös muualla (esim. valtakunnallisesti).
- Huolehdi jatkuvuudesta – kutsu ihmisiä mukaan myös muihin osallistumisprosesseihin ja tarjoa vaikuttamisen paikkoja.
- Eniten innostuneita voit ohjata esimerkiksi heille sopivaan kokemusasiantuntijakoulutukseen, vaikuttajakoulutukseen, aiheeseen liittyviin opintoihin tai vaikka järjestö- tai puoluetoimintaan.
- Jos prosessiin osallistuva ihminen ilmaisee avuntarpeita, ohjaa hänet oikean avun pariin.
Erilaisia malleja osallistamiseen
Erilaisia osallistamisen käytänteitä ovat esimerkiksi kehittäjäasiakkuus, asiakasraati, kokemusasiantuntijatoiminta, yhteiskehittäminen, palvelumuotoilu, kiertävät kokoukset palveluyksiköissä, kumppanuusilta, palvelusafari, osallisuusohjelman teko, osallisuus palvelun hankinnassa, osallistuva budjetointi ja osallistava ideakilpailu. Lisäksi voidaan hyödyntää luovia, luontolähtöisiä ja pelillisiä menetelmiä.
Tuttu ympäristö helpottaa mukaantuloa, mutta tavallisesta poikkeava ympäristö voi auttaa havaitsemaan uusia näkökulmia. Osallistujat voivat tavata kylätalolla, korttelikeittiöllä, kototorilla tai vaikka nuotiopaikalla.
Osallisuuden palaset ovat keinoja ja toimintamalleja, joilla voidaan lisätä erityisesti heikoimmassa asemassa olevien osallisuutta:
Osallisuuden palaset Innokylässä
Esimerkkejä osallisuuden palasista, joissa on osallistamisen elementtejä:
- Asiakasosallisuusryhmät vammaispalvelujen kehittämisessä (Innokyla.fi)
- Asiakastyön menetelmäkorteilla osallisuutta (Innokyla.fi)
- Avoin olohuone ilman vaatimusta päihteettömyydestä (Innokyla.fi)
- Kiertävä kokous (Innokyla.fi)
- Kokemusasiantuntijaraati (Innokyla.fi)
- Kumppanuusilta (Innokyla.fi)
- Matalan kynnyksen digituki (Innokyla.fi)
- Osallistava ideakilpailu (Innokyla.fi)
- Osallisuutta päätöksiin – kokemusasiantuntija ohjausryhmässä (Innokyla.fi)
- Osallistuva budjetointi (Innokyla.fi)
- Palveluohjauksen mallin kehittäminen yhdessä paljon palvelua tarvitsevien kanssa (Innokyla.fi)
- Yhteiskehittäminen sosiaalisessa kuntoutuksessa ja sosiaalityössä (Innokyla.fi)
Ohjeet perustuvat kehittämistyön tuloksiin
Monet sivulla annetuista ohjeista perustuvat Euroopan sosiaalirahaston toimintalinja 5:n hankkeissa kehitettyihin toimintamalleihin. Ohjeet on koottu osana Sosiaalisen osallisuuden edistämisen koordinaatiohanke – Sokran ja Euroopan sosiaalirahaston toimintalinja 5:n hankkeiden Osallisuuden palaset -kehittämistyötä. Osa toimintamalleista on arvioitu Sokra-hankkeen toimesta.
Lue lisää
Osallisuuden edistäjän opas (THL 2023)
Mitä osallisuus on? Osallisuuden viitekehystä rakentamassa (THL, 2017)
Osallisuutta edistävä hallintomalli
Osallisuustyön johtaminen ja osallisuusohjelman teko
Miten heikoimmassa asemassa olevat saadaan mukaan yhteiskehittämiseen? (Innokylä-blogi 15.2.2022)
Yhdenvertaisen kunnan tekijät -verkkokoulutus (eOppiva.fi)
Erityisesti osio ”Yhdenvertainen osallistuminen”
Osallisuus - kuntalaisten osallisuuden edistäminen (Kuntaliitto.fi)
Tukea osallistumisen ohjelman laadintaan hyvinvointialueille – mallipohja saatavilla (Sitra.fi)
Lue, mitkä asiat vaikuttavat ihmisten osallisuuden kokemukseen:
Osallisuusindikaattori mittaa osallisuuden kokemusta