Funktionsförmåga och servicebehov hos äldre – RAI-jämförelsedata
Kvalitetsbeskrivning
I kvalitetsbeskrivningen av statistiken bedöms statistikens tillförlitlighet och lämplighet för olika ändamål. Kvalitetsbeskrivningen följer rekommendationerna från Finlands officiella statistik (FOS).
Statistikuppgifternas relevans
RAI-bedömningsverktyget, eller Resident Assessment Instrument, är ett standardiserat verktyg för datainsamling och observation, vilket möjliggör en regelbunden och enhetlig bedömning av klientens funktionsförmåga och servicebehov. RAI-bedömningsinformationen används vid upprättande eller uppdatering av klientens vård-, rehabiliterings- och serviceplan. Den jämförande information som sammanställs från RAI-bedömningar kan utnyttjas i beslutsfattande och kunskapsbaserad ledning.
I THL:s RAI-datalager har man sedan år 2000 samlat bedömningar av servicebehovet och funktionsförmågan som gjorts med RAI-bedömningsverktyget. Enligt äldreomsorgslagen (Lag om stödjande av den äldre befolkningens funktionsförmåga och om social- och hälsovårdstjänster för äldre 2012/980) har välfärdsområdena varit skyldiga att använda RAI-bedömningsverktyget för bedömning av äldres servicebehov och funktionsförmåga från och med den 1 april 2023 inom klienthandledning och regelbunden service för äldre (såsom hemvård, gemenskapsboende och heldygnsomsorg). Datainsamlingen till Institutet för hälsa och välfärd (THL) baseras på lagen om Institutet för hälsa och välfärd (2008/668). RAI-bedömningsverktygets innehåll upprätthålls och utvecklas av det internationella forskar- och expertnätverket interRAI som äger rättigheterna till det.
RAI-bedömningen ger en mångsidig bild av klienten, klientens tillstånd och livssituation. Bedömningarna görs halvårsvis och vid behov, till exempel när klientens tillstånd förändras. Uppföljningsinformation samlas in om klientens funktionsförmåga och servicebehov, vilket underlättar planeringen av ändamålsenlig och tidsmässigt rätt vård, rehabilitering och andra tjänster samt bedömningen av deras effektivitet.
Förutom svaren på bedömningsfrågorna genererar RAI-bedömningen även RAI-indikatorer, som beskriver bland annat klientens hälsotillstånd, funktionsförmåga och resurser samt behovet av vård, tjänster och rehabilitering. Indikatorerna hjälper också till att följa upp resultaten av vården, servicen eller rehabiliteringen.
I textdelen av statistikrapporten presenteras de begrepp som används i datalagret.
En mer detaljerad beskrivning av den information som lagras i RAI-datalagret finns i tjänsten Materialkatalog: Aineistokatalogi.fi
Metodbeskrivning
RAI-bedömningsinformation skapas som en del av social- och hälsovårdens verksamhet. Genomförandet av bedömningen styrs av RAI-bedömningshandboken. En RAI-bedömning görs vid vårdens början för en klient som får regelbunden service, därefter halvårsvis under vårdtiden samt vid betydande förändringar i klientens tillstånd. Även inom klient- och servicehandledningen för äldre görs RAI-bedömningar vid bedömningen av behovet av regelbunden service, men denna bedömningsinformation har uteslutits från denna statistik, eftersom materialets täckning ännu inte är tillräcklig för nationella jämförelser. RAI-bedömningarna lagras i välfärdsområdenas klient- eller patientdatasystem ("RAI-programmet"), och kopior av informationen skickas till THL två gånger per år, i februari och augusti.
RAI-information som lagras i välfärdsområdena överförs till THL på individnivå med personidentifierare. Dataöverföringen omfattar alla bedömningar som har slutförts och låsts vid tidpunkten för överföringen. Bedömningar som låses efter överföringstidpunkten skickas till THL först vid nästa dataöverföring. Uppgifterna skickas till THL som ett urval från klient- och patientdatasystemet. Efter dataöverföringen ber THL inte att uppgifter som saknas levereras på verksamhetsenhetsnivå. Endast tydliga brister och fel, såsom att hela materialet från ett område saknas, granskas och utreds i efterhand.
Den bedömningsinformation som överförs till THL granskas enligt RAI-verktygets datainnehållsspecifikationer och läggs till i THL:s RAI-datalager.
Materialet i statistikrapporten omfattar RAI-bedömningsinformation för klienter inom de servicetyper som definieras i socialvårdslagen (2014/1301), inklusive hemvård, serviceboende med heldygnsomsorg, vård på äldreboenden samt, för första gången, gemenskapsboende. Andelen äldreboenden inom äldreomsorgens boendeservice är numera liten (6 % av heldygnsomsorgen). Därför har uppgifterna för klienter inom äldreboenden och serviceboenden med heldygnsomsorg slagits samman i denna rapport under den gemensamma benämningen heldygnsomsorg. RAI-bedömningar som gjorts inom hälsovårdscentralens vårdavdelningar har uteslutits från materialet. Materialet innehåller klientens senaste RAI-bedömning från år 2023, indelad efter servicetyp. Samma klient kan förekomma flera gånger i olika serviceuppgifter om den service som klienten får har förändrats under året.
RAI-bedömningarnas datainnehåll är omfattande. Antalet frågor i RAI-verktyget varierar mellan 100 och 500. Utöver enskilda frågor omfattar datainnehållet även tiotals RAI-indikatorer, som beräknas utifrån svaren. Det är möjligt att för varje välfärdsområde skapa statistiska variabler (andelar, medelvärden) som beräknats utifrån frågornas och indikatorernas värden, vilket möjliggör ett brett urval av rapporteringsalternativ. De uppgifter som presenteras i statistikrapporten har valts ut baserat på deras relevans och kvalitet.
De täckningsuppgifter som presenteras i rapporten för hemvård har beräknats genom att jämföra RAI-bedömda klienter med gruppen klienter inom den regelbundna hemvården år 2023 som fåtts från vårdanmälningar inom den öppna primärvården (AvoHilmo). Täckningsinformationen för heldygnsomsorgen för äldre och gemenskapsboende har beräknats genom att jämföra RAI-bedömda klienter med klientantalet vid slutet av år 2023 och som erhållits från socialvårdens vårdanmälningar (SosiaaliHilmo).
Uppgifterna i vårdanmälningsregistren och RAI-datalagret kombineras vid THL enligt personbeteckning och servicetyp.
Uppgifternas riktighet och exakthet
RAI-bedömningsinformationen skapas som en del av bedömningen av klienternas servicebehov. THL ansvarar för att (2012/980) välfärdsområdena kostnadsfritt har tillgång till RAI-bedömningsverktyget samt tillgång till utbildning i dess användning. Organisationer som använder RAI-verktyget ansvarar för sin del för att säkerställa att deras personal har den nödvändiga kompetensen i RAI-bedömning. Genomförandet av bedömningen styrs av RAI-bedömningshandboken. För en klient som får regelbunden service görs en omfattande helhetsbedömning när vården inleds, halvårsvis medan vården ges samt alltid när det sker en väsentlig förändring i klientens hälsotillstånd eller funktionsförmåga.
De uppgifter som skickas till THL granskas enligt RAI-datainnehållsspecifikationerna. Felaktiga uppgifter rapporteras till systemleverantörerna, men de korrigeras i regel inte och begärs inte heller att korrigeras, eftersom uppgifterna skickas till THL med en fördröjning på sex månader. I rapporteringen tolkas tydligt felaktiga värden som saknade uppgifter.
RAI-bedömningsinformationens servicetyp fastställs på enhetsnivå, eftersom tillförlitliga uppgifter på klient- eller bedömningsnivå inte alltid är tillgängliga. Det finns också vissa felaktigheter i de uppgifter om servicebranscher som enheterna skickar till THL och som man strävar efter att korrigera när materialet behandlas. Fastställandet av servicetypen på enhetsnivå förgrovar informationen, varvid en del av klienternas RAI-bedömningar kan hamna under fel servicetyp, till exempel för kortvariga klienter eller klienter inom gemenskapsboende och serviceboende med heldygnsomsorg. I siffrorna för heldygnsomsorg kan också ingå andra enheter och klienter än inom serviceboende med heldygnsomsorg för äldre, men andelen av dessa uppgifter är förmodligen liten.
Det finns fortfarande utmaningar med att identifiera enheter för gemenskapsboende, eftersom det är fråga om en ny boendeservice som inleddes i januari 2023 efter att den nya socialvårdslagen trädde i kraft. I praktiken finns det bland de nuvarande enheterna för gemenskapsboende många sådana enheter som fram till början av år 2023 erbjöd vanligt serviceboende, men även nya enheter, särskilt planerade för gemenskapsboende, har inrättats på vissa håll.
När man granskar RAI-bedömningsinformationen samt de värden som RAI-måtten och indikatorerna uttrycker, är det viktigt att komma ihåg att ingen enskild uppgift eller siffra ger en fullständig bild av en individ, en organisation eller ett välfärdsområde. Enskilda bedömningsuppgifter och de RAI-mått och indikatorer som baseras på dem bör granskas kritiskt med beaktande av helhetssituationen, såsom klientkretsens struktur, tillgängliga resurser samt vård- och dokumentationspraxis.
De publicerade uppgifternas aktualitet och rättidighet
Uppgifterna i statistikrapporten grundar sig på RAI-bedömningar som gjorts under föregående kalenderår. Statistikrapporten utkommer årligen.
Materialet i statistikrapporten som beskriver uppgifterna för år 2023 har sammanställts från RAI-datalagret i november 11.11.2024. Vid den tidpunkten innehöll datalagret alla bedömningar från år 2023 som hade registrerats och låsts samt skickats till THL senast i augusti 2024. Bedömningar från år 2023 som låsts vid ett senare tillfälle ingår inte i materialet.
Uppgifternas tillgänglighet och transparens/tydlighet
Statistikrapporten publiceras på THL:s webbplats.
RAI-jämförelseinformation publiceras också i THL:s RAI-jämförelsedatabaser. För offentligt bruk finns RAI-jämförelsedatabasen för regelbunden service för äldre, vars användning inte kräver inloggning. Övriga RAI-jämförelsedatabaser är avsedda för social- och hälsovårdsorganisationer och kräver inloggning med användarnamn och lösenord.
RAI-jämförelsedatabaser (thl.fi)
Findata kan sammanställa material/tabeller som kombinerar olika registermaterial samt bevilja forskare tillstånd att använda data från RAI-datalagret i vetenskaplig forskning.
Statistikens jämförbarhet
Statistikrapporten publiceras nu för andra gången. Jämförbarheten mellan statistikrapporter som sammanställts av uppgifter från olika år begränsas av förändringar i täckningen av RAI-bedömningar jämfört med tidigare års uppgifter. Användningen av RAI-bedömningsverktyget blev den 1 april 2023 lagstadgad (980/2012) inom regelbunden service för äldre och klienthandledning, så andelen RAI-bedömda klienter borde småningom öka inom regelbunden service och klienthandledning för äldre, varvid en regional och tidsmässig jämförelse av bedömningsinformationen blir mer tillförlitlig. Ju mer heltäckande bedömningsdata som samlas in per servicetyp och område, desto mer pålitlig blir jämförelsen och bedömningen.
Täckningsuppgifterna i denna senaste statistikrapport är inte jämförbara med täckningsuppgifterna i den föregående statistikrapporten (Äldre personers funktionsförmåga och servicebehov – RAI-jämförelsedata 2022) på grund av en annan åldersavgränsning. Täckningsuppgifterna för år 2022 meddelades i statistikrapporten RAI-jämförelsedata 2022 för personer som var 75 år och äldre, precis som i THL:s databas över anordnare. I denna statistikrapport som beskriver RAI-data 2023 har täckningssiffrorna beräknats för servicemottagare som är 65 år och äldre, eftersom andelen RAI-bedömda klienter under 65–74 år för närvarande är betydande inom samtliga servicetyper: Inom hemvården var andelen RAI-bedömda klienter i åldern 65–74 år 15 procent, inom gemenskapsboende 13 procent och inom heldygnsomsorg 11 procent.
I denna statistikrapport utnyttjades uppgifter från RAI-bedömningar som gjorts med verktygen MDS-HC, MDS-LTC, interRAI-HC samt interRAI-LTCF. Datainnehållet i dessa verktygsversioner skiljer sig något från varandra. Till exempel uppgifter om ”Känner sig ensam” och ”Helhetsbedömning av läkemedelsbehandlingen har inte gjorts under de senaste 6 månaderna” fås inte från RAI-bedömningar som gjorts med MDS-LTC, så dessa uppgifter saknas för de klienter vars RAI-bedömning har gjorts med detta verktyg. Dessutom kan organisationers övergång från MDS-versionerna av RAI-verktygen till de nyare interRAI-versionerna orsaka vissa förändringar i de jämförbara uppgifterna vid långtidsanalyser, på grund av de ovannämnda skillnaderna.
Övergången mellan verktygsversionerna beräknas vara avslutad efter år 2025, vilket kommer att förbättra uppgifternas enhetlighet och jämförbarhet. Till statistikrapporten har inte valts uppgifter som endast skulle vara tillgängliga från de MDS-RAI-bedömningsverktyg som tas ur bruk, så samma variabler och indikatorer kan användas i kommande statistikrapporter och jämföras mellan olika år.
Ett annat praktiskt exempel på skillnader mellan versionerna av RAI-verktyget: I vissa frågor i verktygen MDS-LTC och interRAI-LTCF (t.ex. ”Fallit minst en gång under uppföljningsperioden”) skiljer sig uppföljningsperioderna åt: I MDS-LTC-verktyget är den bedömda tidsperioden i regel sju dygn, medan tidsperioden i interRAI-LTCF-vektyget är tre dygn. I MDS-HC- och interRAI-HC-verktygen är tidsperioden tre dygn i båda. Vissa frågor har en längre uppföljningsperiod.
THL:s RAI-jämförelsedatabaser har skräddarsytts för olika användningsändamål, såsom för serviceproducenter, -anordnare, -beställare och klienthandledning. Uppgifterna i RAI-jämförelsedatabaserna är inte helt identiska med uppgifterna i statistikrapporten, eftersom sättet att sammanställa materialet och informationskällorna (RAI-verktygen) skiljer sig åt beroende på användningsområde.
Tydlighet och enhetlighet/överensstämmelse
Statistikrapporten innehåller RAI-uppgifter från både Fastlandsfinland och Åland. Uppgifterna rapporteras enligt välfärdsområde, inklusive Helsingfors och Åland. Vid tolkning av uppgifterna mellan olika servicetyper och särskilt mellan olika områden bör man beakta de regionala skillnaderna i täckningsgraden för bedömningarna samt de skillnader som uppstår av användningen av olika verktygsversioner. I vissa områden är täckningen ännu inte tillräcklig, men bedömningstäckningen förväntas närma sig 100 procent inom alla servicetyper och välfärdsområden på grund av den lagstadgade användningen av RAI-bedömningsverktyget. (Se även information som presenteras under andra underrubriker i kvalitetsbeskrivningen.)
Det finns fortfarande utmaningar i identifieringen av servicetypen gemenskapsboende, eftersom det är en ny serviceform som inleddes i januari 2023. I praktiken finns det bland de nuvarande enheterna för gemenskapsboende många sådana enheter som fram till början av år 2023 erbjöd vanligt serviceboende, men även nya enheter, särskilt planerade för gemenskapsboende, har inrättats på vissa håll. I RAI-informationen har tidigare enheter för vanligt serviceboende ändrats till enheter för gemenskapsboende om ingen mer detaljerad information har varit tillgänglig. En del av klienterna inom gemenskapsboende kan finnas i uppgifterna i rapporten även inom hemvårdens servicetyp, om hemvårdsenheten gör en RAI-bedömning och bedömningarna inte har riktats till enheten för gemenskapsboende.
Uppgiften ”Klienten har uttryckt minst ett vårdmål” skapas utifrån de öppna svaren som antecknats i RAI-bedömningen. Svaren innehåller många slags anteckningar, inklusive otaliga olika sätt att uttrycka ”Klienten har inte uttryckt några mål”, trots anvisningarna. Man strävar efter att ta bort uttrycken ”Inga mål” från beräkningen av indikatorn.
Uppföljningsperioden för indikatorn ”Fallit minst en gång under uppföljningsperioden” är 90 dygn för RAI-HC- och interRAI-bedömningar, medan den i RAI-LTC-bedömningarna är 30 dagar. På grund av den kortare uppföljningsperioden kan värdena för RAI-bedömningar som gjorts med RAI-LTC-verktyget vara lägre än för RAI-bedömningar gjorda med andra verktyg.
Siffrorna för indikatorn ”Ingen rehabilitering, trots möjlighet till det” har beräknats endast för de klienter vars möjligheter till rehabilitering i de dagliga aktiviteterna (CAP1) indikerar potential för rehabilitering. Ungefär 50 procent av hemvårdens bedömningar utesluts från beräkningen när denna avgränsning används. Dessutom bör man beakta att man i interRAI-HC-verktyget inte frågar efter motionsterapi, vilket orsakar skillnader i informationen om variabeln ”Ingen rehabilitering, trots möjlighet till det” beroende på vilken RAI-verktygsversion som använts.
Uppgifterna i indikatorn ”Helhetsbedömning av läkemedelsbehandling gjord under de senaste 6 månaderna” finns inte tillgängliga för bedömningar gjorda med MDS-LTC-verktyget för gemenskapsboende. Dessutom är resultaten för denna indikator högre för bedömningar gjorda med interRAI-HC-verktyget jämfört med de som gjorts med MDS-HC-verktyget. På nationell nivå är resultatet för bedömningar gjorda med interRAI-HC-verktyget inom hemvården cirka 10 procentenheter högre och för gemenskapsboende cirka 2 procentenheter högre. Skillnaden beror på en förändrad bedömningsfråga och förändrade anvisningar. I MDS-HC-verktyget räckte det med att klienten hade diskuterat medicineringen med läkaren. I interRAI-verktygen innebär kontroll av medicineringen en helhetsbedömning av läkemedelsbehandlingen som görs av läkaren. Bedömningen av läkemedelsbehandlingen kan göras i samarbete mellan yrkespersoner, där läkarens andel kan genomföras utan att träffa klienten, förutsatt att läkaren har tillräcklig information om klienten från andra yrkespersoner. I praktiken har alltså kravet för beräkningen av indikatorn blivit strängare, även om man nu också godkänner ett förfarande där läkaren inte själv har träffat klienten. Informationen som beräknas från interRAI-verktyget är därför mer exakt och beskriver bättre fenomenet.
Funktionsförmåga och servicebehov hos äldre servicemottagare – RAI-jämförelsedata
Statistikrapportens material omfattar RAI-bedömningsinformation för klienter inom de serviceformer som definieras i socialvårdslagen (2014/1301), inklusive hemvård, serviceboende med heldygnsomsorg, vård på äldreboenden samt, för första gången, gemenskapsboende. RAI-systemet är ett standardiserat verktyg för bedömning av funktionsförmåga och servicebehov, vars uppgifter samlas in till THL:s RAI-datalager enligt lag (668/2008).
Användningen av RAI-verktyget har varit förpliktande i Finland (980/2012) inom regelbunden service för äldre och klienthandledning sedan den 1 april 2024. Datainnehållet omfattar bland annat hälsotillstånd, funktionsförmåga, resurser samt behov och kvalitet av vård, tjänster och rehabilitering. RAI-bedömningar görs minst en gång per halvår inom den regelbundna servicen för äldre.