Barnskydd
Kvalitetsrapport
I kvalitetsbeskrivningen för barnskyddsstatistiken bedöms statistikvis statistikens tillförlitlighet och lämplighet för olika användningsändamål enligt rekommendationen om kvalitetsbeskrivning i Finlands officiella statistik (FOS).
Allmän beskrivning
Beskrivning av statistiken
Barnskyddsstatistiken innehåller uppgifter om barn och unga som placerats utom hemmet och som varit klienter inom barnskyddets öppenvård.
För dem som placerats utom hemmet grundar sig informationen på personidentifierande uppgifter. Uppgifterna om klientrelationen och anmälningarna grundar sig på material på summanivå. Välfärdsområdena lämnar in uppgifterna kommunvis varje år.
Statistiken publiceras årligen i april–maj.
Relevans
Syftet med statistiken är att ge en allmän uppfattning om barnskyddets åtgärder och de barn och unga som är föremål för barnskyddstjänsterna.
Välfärdsområdes- och kommunspecifika uppgifter som går långt tillbaka gör det möjligt att jämföra olika verksamhetssätt.
Statistikens datainnehåll
Uppgifterna beskriver på ett heltäckande sätt antalet klienter och placeringarna inom barnskyddet i hela landet och välfärdsområdena. Statistiken innehåller dessutom information om väsentliga frågor inom barnskyddet, till exempel om klienterna inom servicen för barnfamiljer och kostnaderna för barnskyddet.
Centrala begrepp och variabler i statistiken beskrivs i kapitlet Begrepp och definitioner som ingår i statistikrapporten.
Statistikprocessen
Källmaterial
THL:s barnskyddsregister
Klientspecifik lagstadgad datainsamling sedan 1991. Välfärdsområdena (tidigare kommunerna) är informationsproducenter.
I registret samlas information om barn och unga som placerats inom ramen för en stödåtgärd inom öppenvården, en brådskande placering, ett omhändertagande eller eftervård. Registret innehåller också uppgifter om på vilken typ av plats barnet eller den unga placerats och hur länge placeringen varat.
Man kan bekanta sig med datainnehållet på sidan Anvisningar för inlämning av uppgifter och på sidan materialbeskrivning.
Statistiskt material om barnskyddets öppenvård
Aggregerad, dvs. icke-klientspecifik datainsamling som är förpliktande för välfärdsområdena sedan 2008. Välfärdsområdena (tidigare kommunerna) är informationsproducenter.
Materialet skickas kommunvis och huvudsakligen enligt åldersgrupp. Utöver uppgifterna om antalet klienter lämnas även uppgifter om barnskyddsanmälningar, utredningar av barnskyddsbehovet, klientplaner och avslutade klientrelationer.
Man kan bekanta sig med datainnehållet på sidan Anvisningar för inlämning av uppgifter och på sidan materialbeskrivning.
Övrigt material som använts i statistiken:
- Socialservicens sammanställningsmaterial Aggregerade statistiska uppgifter som samlats in årligen. Läs mer om statistiken över verksamheten inom sociala tjänster
- Socialvårdens uppföljningsregister Identifierande material som samlats in sedan 2023 och vars kvalitet fortfarande är bristfällig. Läs mer om uppgifterna i uppföljningsregistret
- Sammanställningsmaterial om behandlingstiderna inom barnskyddet Aggregerade statistiska uppgifter som samlats in halvårsvis. Läs mer om behandlingstiderna inom barnskyddet
- Sammanställningsmaterial om personaldimensioneringen inom barnskyddets sociala arbete Aggregerade statistiska uppgifter som samlats in halvårsvis. Läs mer om personaldimensioneringen inom barnskyddet
- Sammanställningsmaterial om social- och hälsovårdstjänsternas ekonomi Aggregerade statistiska uppgifter som samlats in årligen. Läs mer om social- och hälsovårdstjänsternas offentliga ekonomi
Datainsamlingsmetod
Välfärdsområdena hämtar uppgifterna från sina klientdatasystem och skickar dem till THL.
Validering av uppgifter
THL:s barnskyddsregister har i årtionden varit hörnstenen i undersökningar om barnskyddet och barns välmående. Den omfattande användningen av registeruppgifterna har inte lyft fram systematiska problem med registrets täckning eller representativitet. Det har inte gjorts några egentliga valideringsundersökningar i registret, men i fråga om placeringar mot personens vilja pågår en undersökning där uppgifter jämförs med rättsväsendets beslut.
I fråga om representativiteten för uppgifter om barnskyddets öppenvård har uppgifterna under de senaste åren granskats i förhållande till uppgifterna i materialet Behandlingstid inom barnskyddet, materialet Personaldimensioneringen inom barnskyddets sociala arbete och Socialvårdens uppföljningsregister. Jämförelserna har visat på oenhetligheter som behandlas närmare i kapitel Konsekvens och jämförbarhet → Jämförbarhet för antalet klienter inom öppenvården.
Informationshantering
THL:s barnskyddsregister
Placerarvälfärdsområde
Uppgifterna i barnskyddsregistret ska lämnas in från det välfärdsområde som svarar för barnskyddets kostnader (placerarvälfärdsområde, 16 a § i barnskyddslagen). Eftersom även det välfärdsområde inom vars område barnet placeras (placeringsvälfärdsområde, barnskyddslagen 16 b §) fungerar som serviceproducent, kommer det i realiteten ofta uppgifter om placeringen från två välfärdsområden.
Före social- och hälsovårdsreformen ansvarade kommunerna för att ordna tjänsterna och lagen fastställde likaså vilken kommun som svarade för kostnaderna för barnskyddet. Eftersom THL:s barnskyddsregister har grundat sig på placerarkommunerna, har principen om placeringskommun inte slopats i behandlingen av registeruppgifter 2023–2024, utan uppgifterna begärs fortfarande enligt vilken kommun som svarar för kostnaderna om kommunerna fortfarande har organiseringsansvaret (="betalande kommunen"). Om den som lämnar in uppgifterna emellertid inte kan fastställa den tidigare lagenliga betalande kommunen, kan barnets boendekommun utnyttjas innan placeringen inleds eller så kan den kommun i välfärdsområdet som är störst till invånarantalet användas som kommunuppgift.
Till registret anmäls alltså motstridiga och bristfälliga uppgifter om "betalande kommun" eller placeringsvälfärdsområde, av vilka THL:s barnskyddsregister väljer endast en "betalande kommun" för varje placeringsperiod. I slutledningen iakttas följande principer:
- Vid barnets första placeringar i livet granskas placeringsvälfärdsområdet separat från välfärdsområdena, om uppgifter har erhållits från flera välfärdsområden.
- För senare placeringsperioder används den kommun som betalade för tidigare placeringsperioder, om uppgifter lämnas in från flera välfärdsområden. Om uppgifterna under senare år fås endast från det ena välfärdsområdet, kan placeringsvälfärdsområdet ändras.
- Om uppgifterna av någon annan orsak kontrolleras separat hos välfärdsområdet, kan också uppgiften "betalande kommun" korrigeras retroaktivt.
Ålderskorrigeringar enligt barnskyddslagen
I registerbehandlingen avslutas alla brådskande placeringar och omhändertaganden på 18-årsdagen. Placeringsperioden kan fortsätta, men placeringsgrunden ska då vara "placering inom eftervård" eller "placering inom öppenvård".
Alla placeringar avslutas på 25-årsdagen åren 2020–2024. Från och med 2025 avslutas alla placeringar på 23-årsdagen i och med ändringen av barnskyddslagen. För barnskyddets eftervård fastställdes 22 år som maximiålder redan den 1 januari 2024, men övergångsbestämmelserna möjliggjorde fortfarande placeringar av 23- och 24-åringar år 2024. Ändringen genomförs i registret först 2025. Före 2020 avslutades alla placeringar på 21-årsdagen.
Avslutande av öppna placeringsperioder
Välfärdsområdena (tidigare kommunerna) ska under årens lopp uppge slutdatum för varje placering som inletts någon gång. I praktiken får man inte alltid fram ett slutdatum, så från början har man i barnskyddsregistret skapat olika behandlingsregler för avslutande av placeringar.
Varje fortlöpande placering ska anmälas till THL:s barnskyddsregister varje år. Om ingen anmälan görs om placeringen, avslutas placeringen den sista dagen föregående år. Exempel:
- Våren 2009 meddelade en kommun att ett visst barn omhändertogs den 21 april 2008 och att omhändertagandet fortsatte i slutet av 2008.
- Våren 2010 meddelade kommunen att samma omhändertagande som inleddes den 21 april 2008 fortsatte i slutet av 2009.
- Våren 2011 meddelar kommunen inte längre några uppgifter om placeringen av barnet i fråga. I detta fall avslutas omhändertagandet av barnet som inletts den 21 april 2008 i THL:s barnskyddsregister den 31 december 2010.
- Våren 2012 meddelar kommunen åter att placeringen som inleddes den 21 april 2008 fortgår, datumet då placeringen upphört den 31 december 2010 stryks ur uppgifterna och i THL:s register anses omhändertagandet fortsätta utan avbrott från och med 2008.
Placeringarna avslutas också i förhållande till nyare uppgifter från välfärdsområdena. Ändringarna i kommunernas och välfärdsområdenas klientdatasystem förklarar att man även flera år senare kan skicka preciserad information till THL om avslutningsdatumet, placeringsplatsen eller grunden för placeringen.
De ovan beskrivna korrigeringarna har inte alltid lyckats. Våren 2023 korrigerades behandlingen på ett sätt som tidigarelade slutdatumen för nästan 2 000 placeringar under en period på 15 år. Proportionellt sett påverkade förändringen mest placeringarna av personer över 18 år eftersom man i och med korrigeringen avslutade många placeringar som stödåtgärd inom öppenvården och placeringsperioder inom eftervården som hade kunnat fortsätta även efter 18-årsdagen. Korrigeringarna har också genomförts retroaktivt bl.a. i Sotkanet-indikatorerna.
När det gäller placeringar upphör årligen cirka 3–7 procent av placeringsepisoderna på årets sista dag. Avslutningsdatumets utbredning förklaras dock inte helt och hållet av THL:s korrigeringar, utan det är sannolikt att årets sista dag i viss mån oftare väljs som avslutningsdatum även i det praktiska arbetet.
Placeringarna avslutas också enligt åldersgränserna i barnskyddslagen på det sätt som beskrevs ovan. THL avslutar också vid behov placeringen för att personen har avlidit.
Om ett barn eller en ung person under samma år har placerats av flera än en kommun, publiceras placeringsuppgifter enligt den senaste placeringskommunen. Också i fall där ett barn eller en ung person under året har placerats på olika grunder och/eller på fler än en placeringsplats, publiceras uppgifter enligt den senaste placeringen.
Datumkorrigeringar av placeringsperioder
I THL:s barnskyddsregister kan en person ha endast en pågående placeringsperiod åt gången. I verkligheten är det dock möjligt att ett barn till exempel är omhändertaget i familjevård, men det uppstår ett brådskande behov av att ändra barnets placeringsplats till institutionsvård under en månad. I sådana fall ändras platsen för omhändertagandet i registret till institutionsvård under en månad, varefter omhändertagandet fortsätter i familjevård.
Typiskt för THL:s barnskyddsregister är också att placeringarna på grund av olika beslut och anteckningar inte helt sammanlänkas, vilket innebär att en tidigare placering till exempel kan avslutas den 23 april och följande inledas den 25 april. THL:s register ändrar inte denna typ av datumuppgifter.
Korrigeringar av placeringsgrunderna
I fråga om motstridiga uppgifter om placeringsperioder korrigeras uppgifterna om grunderna för placeringen så att en brådskande placering eller placering som stödåtgärd inom öppenvården inte kan avbryta omhändertagandet om barnet är omhändertaget. Om uppgifterna är motstridiga ändras inte heller ett omhändertagande mot personens vilja så att det inte strider mot personens vilja. Ovan nämnda korrigeringar görs dock inte för hela materialet, utan principerna begränsas endast till behandling av motstridig information.
Korrigeringar av typen av placeringsplats
Om välfärdsområdet inte lämnar in uppgifter om typen av placeringsplats (t.ex. placering på institution), antecknas den typ av placeringsplats som gällt under de föregående 12 månaderna i registret. Om personen inte har varit placerad under föregående år och välfärdsområdet inte kan precisera placeringsplatsen, antecknas "annan" som placeringstyp eller så ombeds uppgiftslämnaren korrigera sina uppgifter. Den retroaktiva granskningen av uppgifterna tillsammans med välfärdsområdena utvecklas under 2025.
Statistiskt material om barnskyddets öppenvård
THL räknar ut nyckeltal, såsom medeltal och andelar, utifrån de uppgifter som lämnats in. Eftersom uppgifterna är en sammanställning är möjligheterna att vidareförädla dem små.
Revision av informationen
Välfärdsområdena och innan dess kommunerna korrigerar ofta placeringsuppgifter de uppgett tidigare år. Vanligtvis kompletteras antalet placerade under det senaste året med cirka 100–200 placerade i följande års statistik och även uppgifterna från tidigare år uppdateras vid THL. Därmed ändras också de tidigare publicerade uppgifterna i de årliga tidsserierna i och med korrigeringarna.
Kommunerna korrigerar också retroaktivt uppgifter om öppenvården vid behov. Uppgifterna om öppenvården för 2023 korrigerades för Åbo i Egentliga Finlands välfärdsområde och Hyvinge i Mellersta Nylands välfärdsområde.
Granskning av statistikens kvalitet
Exakthet och tillförlitlighet
Statistiken kan i huvudsak anses vara mycket tillförlitlig. Tillförlitligheten grundar sig på följande faktorer:
- Datainnehållet har länge varit oförändrat.
- THL granskar de inlämnade uppgifternas tillförlitlighet i förhållande till tidigare inlämnade uppgifter.
- Eftersom uppgifterna utnyttjas i stor utsträckning upptäcks eventuella fel eller inkonsekvens snabbt.
- Uppgifterna om placering i barnskyddsregistret är särskilt tillförlitliga, eftersom de är identifierbara och eventuella fel således kan spåras och korrigeras med hjälp av personbeteckningar.
Uppgifterna från öppenvården inte kan identifieras med personuppgifter och kan därför inte anses vara lika tillförlitliga och exakta som placeringsuppgifterna. Utmaningarna behandlas närmare i kapitel Konsekvens och jämförbarhet.
Rättidighet och korrekthet
Barnskyddsstatistiken publiceras årligen i april–maj. Det är i huvudsak uppgifterna för föregående kalenderår som rapporteras. Dessutom publiceras uppgifter om behandlingstiderna och personaldimensioneringen halvårsvis. I och med uppgifterna i Socialvårdens uppföljningsregister kommer statistiken att uppdateras så att uppgifterna publiceras flera gånger om året.
Konsekvens och jämförbarhet
Jämförbarhet för uppgifter om antalet klienter inom öppenvården
Uppgifter om barnskyddets öppenvård lämnas in på summanivå, utan personbeteckningar. Uppgifterna i statistiken grundar sig på urval som välfärdsområdena (och tidigare kommunerna) samt informationssystemleverantörerna gjort och det finns regionala skillnader i dem.
Välfärdsområdesspecifik jämförbarhet: uppgifter om öppenvården
Särskilt antalet klienter inom öppenvården fastställs på olika sätt i välfärdsområdena. I vissa områden ingår personer som under året uttryckligen har fått barnskyddstjänster som är typiska för öppenvården, såsom intensifierat familjearbete eller en stödfamilj. I andra områden har uppfattningen om klientrelationen inom öppenvården varit bredare och inkluderat allt socialarbete inom barnskyddet. Enligt den senare definitionen får också placerade eller omhändertagna barn öppenvårdstjänster, vilket innebär att antalet klienter inom öppenvården är detsamma som antalet klienter inom hela barnskyddet.
| Välfärdsområde | Inom öppenvården 2024 (A) |
Inom barnskyddet 2024 (S) |
Klienter 8.10.2024 (H) | Öppenv / bs (A/S) |
8.10.24 / öppenv (H/A) |
8.10.24 / bs (H/A) |
Analys av välfärdsområdets situation |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Åland | 73 | - | - | - | - | - | Åland skickar endast uppgifter till datainsamlingen om barnskyddets öppenvård. |
| Södra Karelen | 395 | 286 | 251 | 138 % | 64 % | 88 % | Uppgifterna i uppföljningsregistret är bristfälliga på grund av ibruktagandet av klientrelationshandlingen. |
| Södra Österbotten |
524 | 1702 | 996 | 31 % | 190 % | 59 % | Klientrelationen inom öppenvården verkar definieras endast genom vissa tjänster. |
| Södra Savolax | 957 | 1 313 | 873 | 73 % | 91 % | 66 % | Antalet klienter inom öppenvården motsvarar inte helt antalet klienter inom barnskyddet. |
| Helsingfors | 3 751 | 4 864 | 3 583 | 77 % | 96 % | 74 % | Antalet klienter inom öppenvården motsvarar inte helt antalet klienter inom barnskyddet. |
| Östra Nyland | 426 | 601 | 438 | 71 % | 103 % | 73 % | Antalet klienter inom öppenvården motsvarar inte helt antalet klienter inom barnskyddet. |
| Kajanaland | 324 | 532 | 340 | 61 % | 105 % | 64 % | Antalet klienter inom öppenvården motsvarar inte helt antalet klienter inom barnskyddet. |
| Egentliga Tavastland | 1 104 | 1 145 | 1 043 | 96 % | 94 % | 91 % | Klientrelationen inom öppenvården verkar omfatta alla klienter inom barnskyddet. |
| Mellersta Österbotten |
131 | 408 | 422 | 32 % | 322 % | 103 % | Klientrelationen inom öppenvården verkar definieras endast genom vissa tjänster. |
| Mellersta Finland | 1 995 | 2 705 | 2 004 | 74 % | 100 % | 74 % | Antalet klienter inom öppenvården motsvarar inte helt antalet klienter inom barnskyddet. |
| Mellersta Nyland | 1 277 | 1 835 | 1 213 | 70 % | 95 % | 66 % | Antalet klienter inom öppenvården motsvarar inte helt antalet klienter inom barnskyddet. |
| Kymmenedalen | 992 | 2 085 | 1 030 | 48 % | 104 % | 49 % | Uppgifterna i uppföljningsregistret är överflödiga. |
| Lappland | 1 450 | 1 384 | 1 089 | 105 % | 75 % | 79 % | Uppgifterna i uppföljningsregistret är bristfälliga. Antingen många kortvariga klientrelationer eller så har ett inkonsekvent antal klienter anmälts till datainsamlingen för öppenvården eller till insamlingen av uppgifter om tidsfrister. |
| Västra Nyland | 3 372 | 3 459 | 2 444 | 97 % | 72 % | 71 % | Uppgifterna i uppföljningsregistret är bristfälliga. Antingen många kortvariga klientrelationer eller så har ett inkonsekvent antal klienter anmälts till datainsamlingen för öppenvården eller till insamlingen av uppgifter om tidsfrister. |
| Birkaland | 3 318 | 4 715 | 3 172 | 70 % | 96 % | 67 % | Antalet klienter inom öppenvården motsvarar inte helt antalet klienter inom barnskyddet. |
| Österbotten | 764 | 414 | 944 | 185 % | 124 % | 228 % | Uppgifterna i uppföljningsregistret är bristfälliga på grund av ibruktagandet av klientrelationshandlingen. |
| Norra Karelen | 1 129 | 1 622 | 1 133 | 70 % | 100 % | 70 % | Antalet klienter inom öppenvården motsvarar inte helt antalet klienter inom barnskyddet. |
| Norra Österbotten |
3 335 | 792 | 2 816 | 421 % | 84 % | 356 % | Uppgifterna i uppföljningsregistret är bristfälliga på grund av ibruktagandet av klientrelationshandlingen. |
| Norra Savolax | 1 897 | 2 576 | 1 956 | 74 % | 103 % | 76 % | Antalet klienter inom öppenvården motsvarar inte helt antalet klienter inom barnskyddet. |
| Päijänne-Tavastland | 661 | 398 | 1 093 | 166 % | 165 % | 275 % | Uppgifterna i uppföljningsregistret är bristfälliga på grund av ibruktagandet av klientrelationshandlingen. Klientrelationen inom öppenvården verkar definieras endast genom vissa tjänster. |
| Satakunta | 1 517 | 1 991 | 1 509 | 76 % | 99 % | 76 % | Antalet klienter inom öppenvården motsvarar inte helt antalet klienter inom barnskyddet. |
| Vanda-Kervo | 2 268 | 4 821 | 1 844 | 47 % | 81 % | 38 % | Uppgifterna i uppföljningsregistret är överflödiga. |
| Egentliga Finland | 3 237 | 4 201 | 3 088 | 77 % | 95 % | 74 % | Antalet klienter inom öppenvården motsvarar inte helt antalet klienter inom barnskyddet. |
| Hela landet | 34 897 | 43 849 | 33 281 | 80 % | 95 % | 76 % |
THL har inte preciserat urvalsreglerna, eftersom det sker betydande utveckling av klientdatasystemen 2022–2026. I och med utvecklingen ska klientuppgifterna lagras i Kanta-tjänsterna, som THL får uppgifterna till Socialvårdens uppföljningsregister från. Välfärdsområdena ska dessutom ha lämnat in identifierande uppgifter om barnskyddets klienter till uppföljningsregistret från och med 2023. Således kan uppgifternas kvalitet under de närmaste åren i synnerhet utvecklas genom att börja utnyttja Kanta-uppgifterna. Dessutom har man väntat på en eventuell totalreform av barnskyddslagen och dess inverkan på informationshanteringen. Mitt under förändringarna är informationen om barnskyddet mest tillförlitlig om tidsserierna förblir oförändrade.
Även om välfärdsområdenas verksamhet styrs av samma lagstiftning, tillämpar välfärdsområdena skyldigheterna på olika sätt och servicesystemen är olika på lokal nivå. Detta återspeglas ytterligare i uppgifternas jämförbarhet.
I tabell L1 jämförs uppgifter om antalet klienter inom öppenvården som publicerats i denna statistik med uppgifter om antalet klienter som THL samlar in till Socialvårdens uppföljningsregister och datainsamlingen Personaldimensioneringen inom barnskyddets sociala arbete. Utifrån jämförelsen kan man dra slutsatsen att nästan alla välfärdsområden låter bli att anmäla en del av klienterna inom barnskyddet till datainsamlingen för öppenvården. Detta kan observeras genom att granska förhållandet mellan antalet klienter inom öppenvården under hela året (A) och antalet klienter inom barnskyddet en viss dag (H). Även om klientkretsen inom barnskyddet i välfärdsområdet skulle förbli mycket jämn under året och det knappt skulle förekomma några kortvariga eller nya klientrelationer, borde antalet klienter ett visst datum vara 5–15 procent mindre än antalet klienter under hela året enbart på grund av att barn blivit vuxna. Eftersom antalet klienter i flera områden ligger mycket nära varandra är det sannolikt att lite olika barn anmäls till statistiken – i statistiken över öppenvården utelämnas barn som är i vård utom hemmet under hela året, men å andra sidan innehåller statistiken över antalet klienter inom öppenvården också barn och unga vars klientrelation inom barnskyddet har avslutats före den 8 oktober 2025.
I tabellen observeras också att de uppgifter som fås via uppföljningsregistret ännu inte håller tillräckligt hög kvalitet för uppföljning på årsnivå. I uppföljningsregistrets rapportering presenteras uppgifterna i uppföljningsperioder på 3 månader och även kommunvis. En sådan mer detaljerad granskning av uppgifterna gör det dock möjligt att utnyttja en del av uppgifterna. Läs mer om uppgifterna i uppföljningsregistret.
Tidsmässig jämförbarhet: öppenvård
De centrala uppgifterna i datainsamlingen inom öppenvården, såsom antalet barnskyddsanmälningar och antalet klienter inom öppenvården, har erhållits under en lång tid om man bortser från enstaka undantag. Eventuella uppgifter som saknas beskrivs årligen i avsnittet om specialfrågor i kvalitetsrapporterna.
Den nuvarande barnskyddslagen trädde i kraft den 1 januari 2008. Till följd av barnskyddslagen förnyades också datainnehållet i den riksomfattande barnskyddsstatistiken. Reformerna beskrivs i kvalitetsrapporterna för statistiken för de följande åren.
Uppgifterna inom öppenvården påverkas avsevärt av socialvårdslagen som trädde i kraft den 1 april 2015 och som ändrade definitionen av klient inom barnskyddet. Från och med 2015 inleds en klientrelation inom barnskyddet när man utifrån bedömningen av servicebehovet anser att det finns behov av barnskydd och barnskyddstjänster eller när man på grund av att ett barnskyddsärende inletts vidtar brådskande åtgärder för att trygga barnets hälsa och utveckling, eller när barnet eller barnets familj på annat sätt ges sådan service eller annat stöd som avses i barnskyddslagen innan bedömningen av servicebehovet är klar. Före ändringen inleddes klientrelationen inom barnskyddet i samband med att behovet av barnskydd började utredas.
I statistikrapporterna som föregick statistikrapporten Barnskydd 2021 ingick 18 år fyllda klienter inte i antalet barn som var föremål för barnskyddsanmälan. Tidsserien har ändrats retroaktivt i statistikens tabeller och indikatorer.
Klienter som fyller 18 år statistikförs huvudsakligen som 18–24-åringar, om klientrelationen fortsätter och/eller klienternas ålder i informationssystemen räknas vid årets slut. Om klientrelationen upphör och klienternas ålder i informationssystemen räknas när klientrelationen avslutas, kan dessa unga ställvis även statistikföras med 0–17-åringarna.
Placeringsuppgifternas jämförbarhet
THL (Stakes fram till 31.12.2008) har samlat in uppgifter från barnskyddsregistret sedan 1991. Begreppen och definitionerna i datainsamlingen har i praktiken förblivit oförändrade under hela registrets historia.
Välfärdsområdesspecifik jämförbarhet: placeringsuppgifter
Placeringarna inom barnskyddet har definierats så noggrant i lagstiftningen att det inte förekommer systematiska regionala skillnader i uppgifterna i THL:s barnskyddsregister. I vissa detaljer, till exempel om stöd för eftervård anmäls som placering (t.ex. stödboende), kan det dock finnas regionala skillnader i inlämnandet av uppgifter utöver skillnaderna i den egentliga verksamheten.
Tidsmässig jämförbarhet: placeringsuppgifter
Heltäckande placeringsuppgifter har erhållits under en lång tid, om man bortser från enstaka undantag. Eventuella uppgifter som saknas beskrivs årligen i avsnittet om specialfrågor i kvalitetsrapporterna.
Den övre åldersgränsen för barnskyddet har ändrats flera gånger under 2000-talet. Därför beskrivs jämförelsebefolkningen för ungas placeringar alltid från fall till fall.
I statistikrapporterna som föregick statistikrapporten Barnskydd 2021 innehöll en del av statistiken över 0–17-åringar inte placerade personer som fyllt 18 år under året i fråga. För närvarande innehåller statistiken över 0–17-åringar alla som varit placerade som minderåriga under året. Ändringen har genomförts retroaktivt i statistikens tabeller och indikatorer.
Befogenheter
Sammanställningen av statistiken grundar sig på lagen om Institutet för hälsa och välfärd (688/2008) och statistiklagen (280/2004). THL:s myndighetsuppgift är att producera statistik om befolkningens hälsa och välfärd, faktorer som påverkar dem samt om hur social- och hälsovårdstjänsterna används och fungerar till stöd för beslutsfattande, utveckling och forskning. Praxis för THL:s statistikproduktion styrs av anvisningarna, rekommendationerna och föreskrifterna om Eurostats och Finlands officiella statistik samt av statistiketiska principer.
Delning och publicering av uppgifter
Barnskyddsstatistiken publiceras i form av en statistikrapport en gång per år. Statistikrapporten uppdateras på THL:s webbplats.
De centrala uppgifterna i statistiken kan också hämtas i webbtjänsten Sotkanet. Barnskyddsrelaterade indikatorer hittas med ämnesordet barnskydd
Statistiskt dataskydd
Institutet för hälsa och välfärd är i egenskap av myndighet skyldigt att rapportera samlad information om hälsa och välfärd i hela landet. De uppgifter som används för att sammanställa THL:s statistik är i huvudsak sekretessbelagda, och personuppgifter får inte offentliggöras. Skyddet av de uppgifter som behandlas grundar sig på lagen om Institutet för hälsa och välfärd (688/2008), statistiklagen (280/2004) samt lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet (621/1999), EU:s allmänna dataskyddsförordning (EU) 2016/679 och dataskyddslagen (1050/2018) samt andra författningar som styr institutets verksamhet.
THL:s datamaterial skyddas i alla skeden av behandlingen. Endast de som har nyttjanderätt till ett specifikt material för tydligt definierade användningsändamål har tillgång till uppgifterna och informationssystemen. Inga andra kan läsa, behandla, ändra eller radera uppgifterna. Skriftliga anvisningar har utarbetats för att säkerställa dataskydd av den färdiga statistiken. Alla som hör till THL:s personal har tystnadsplikt.
Specialfrågor i statistikrapporten för år 2024
Uppgifter om placeringar utom hemmet:
- År 2024 erhölls uppgifterna från alla välfärdsområden, om alla kommuners invånare.
- I vissa välfärdsområden gick det inte att skilja mellan små kommuner, så uppgifterna meddelades för två kommuner med en hemkommunskod. Uppgifterna om placerade barn och unga meddelades för Kuhmois del med Kangasalas hemkommunskod och för Vesilahtis del som en del av placeringsuppgifterna för Birkala.
- Det har förekommit fel i uppgifterna om barn som placerats i Esbo 2020–2023, och de korrigerande uppgifterna erhölls 2024 i samband med placeringsuppgifterna. Korrigeringarna har gjorts retroaktivt i statistikrapportens tabeller och indikatorer.
Uppgifter om datainsamlingen om öppenvården:
- År 2024 erhölls uppgifterna från alla välfärdsområden, om alla kommuners invånare.
- I vissa välfärdsområden gick det inte att skilja mellan små kommuner, så uppgifterna meddelades för två kommuner med en hemkommunskod. Utsjoki och Enare uppgavs som en totalsumma med Enare kommunkod.
- I flera välfärdsområden pågick betydande systembyten, vilket kan medföra utmaningar för kvaliteten på statistikuppgifterna.
- I Södra Karelen förekom utmaningar i urvalet av antalet klienter inom öppenvården.
- I Norra Österbotten förvrängdes antalet barnskyddsanmälningar eventuellt av bristfälliga möjligheter att göra andra anmälningar till socialvården elektroniskt, vilket lett till att antalet barnskyddsanmälningar har framhävts.
- Österbotten lämnade uppgifter om öppenvården för frågorna 6, 7 och 11 endast för tiden mellan den 1 januari och den 4 oktober 2024.
- Egentliga Tavastlands välfärdsområde lämnade bara in summauppgifter om bedömningar av servicebehovet för Tavastehus del.