Uppföljning av äldreomsorgen
Statistikuppgifternas relevans
Statistiken innehåller uppgifter om enheter för serviceboende med heldygnsomsorg och långvarig institutionsvård, personaldimensionering, personal som arbetar vid enheten och som deltar i det direkta klientarbetet samt det direkta klientarbetets andel av arbetstiden.
Statistiken innehåller uppgifter om välfärdsområdets hemvårdsenheter och om de privata hemvårdsenheter som producerar hemvård som välfärdsområdets partner för köpta tjänster eller servicesedeltjänster. Statistiken innehåller uppgifter om enheterna, personalen, klienttidens andel av arbetstiden och genomförandet av det antal servicetimmar för hemvård som anges i klientplanerna. Hemvården kan produceras i klientens hem eller vid en enhet för gemenskapsboende.
Uppgifterna i statistiken används för ledning och övervakning av äldreomsorgen, utvärdering av genomförandet av äldreomsorgslagen och socialvårdslagen och uppföljning av strategiska mål och åtgärdsprogram, såsom kvalitetsrekommendationen.
Datainsamlingen baseras på lagen om Institutet för hälsa och välfärd (668/2008), enligt vilken THL:s lagstadgade uppgift är bland annat undersöka, följa, utvärdera, utveckla och styra verksamheten inom social- och hälsovården (2 §). Statistiken produceras av Institutet för hälsa och välfärd (THL).
Metodbeskrivning
Uppgifter om serviceboende med heldygnsomsorg och långvarig institutionsvård
Uppgifterna samlas in genom enkäten ”Uppföljning av personaldimensioneringen”. Populationen för uppföljningen av personaldimensioneringen består av enheter för serviceboende med heldygnsomsorg för äldre, äldreboenden och avdelningar för långtidsvård vid hälsovårdscentraler i Fastlandsfinland. Privata enheter identifieras i THL:s organisationsregister för social- och hälsovården utifrån koden för servicebransch i Valveri. Välfärdsområdena skickar information till THL om sina enheter som omfattas av uppföljningen.
Populationen för uppföljning av personaldimensioneringen omfattar inte bedömningsenheter, familjevård eller enheter som är verksamma med hälso- och sjukvårdstillstånd. Rehabiliteringsenheter omfattas av uppföljningsenkäten om personaldimensioneringen om verksamheten kan jämställas med serviceboende med heldygnsomsorg eller långvarig institutionsvård.
Statistiken omfattar både offentliga och privata serviceproducenter. Svarsprocenten var 99,6 procent i oktober 2023, 99 procent i november 2022 och 98 procent i november 2020 och 2021. Statistiken grundar sig på uppgifter som fåtts från enheterna. Uppgifterna innehåller inte uppgifter på klientnivå, utan samlas in på enhetsnivå. Ansvarspersonerna vid enheterna lämnade in uppföljningsuppgifter om personaldimensioneringen via en elektronisk blankett i THL:s blankettjänst en gång 2020 och två gånger per år 2021–2023. Uppföljningsperioden för personaldimensioneringen är alltid tre veckor (20 § i äldreomsorgslagen). Statistiken innehåller uppgifter från november 2020, november 2021, november 2022 och oktober 2023.
Uppgifter om hemvårdens tillräcklighet
Uppgifterna samlas in genom enkäten ”Hemvårdens tillräcklighet”. Populationen består av offentliga enheter som producerar hemvård i Fastlandsfinland och av partner för köpta tjänster och servicesedeltjänster som producerar hemvård inom den offentliga sektorn.
Välfärdsområdena skickar information till THL om de enheter som omfattas av uppföljningen. Statistiken omfattar både offentliga och privata serviceproducenter. Svarsprocenten var 90 procent i oktober 2023. Statistiken omfattar de enheter där det finns minst en (1) äldre klient som fått ett servicebeslut om offentlig hemvård.
Statistiken omfattar den totala arbetstiden för den personal som deltar i produktionen av hemvård. En del av arbetstiden kan gå åt till andra tjänster. Klienttiden omfattar endast den klienttid som ägnas åt hemvård. Statistiken omfattar alla hemvårdsklienter vid enheten, inklusive eventuella personer med funktionsnedsättning, klienter i psykisk rehabilitering och klienter inom missbruksvård.
Statistiken grundar sig på uppgifter som fåtts från enheterna. Statistiken innehåller inte uppgifter på klientnivå, utan samlas in på enhetsnivå. Ansvarspersonerna vid enheterna lämnade in uppföljningsuppgifter om hemvårdens tillräcklighet via en elektronisk blankett i THL:s blankettjänst. Uppföljningsperioden för hemvårdens tillräcklighet är en kalendermånad. Informationsinnehållet i uppföljningen av hemvården och kriterierna för de enheter som omfattas av uppföljningen ändrades 2023. Uppgifterna för 2023 är inte jämförbara med tidigare års uppgifter, och därför innehåller statistiken för 2023 endast uppgifter om uppföljningen för 2023.
Uppgifternas exakthet och tillförlitlighet
THL gör inga ändringar i de uppgifter som enheterna lämnat in. THL granskar de svar som lämnats in inom den utsatta tiden för att hitta eventuella registreringsfel. Om ett misstänkt registreringsfel upptäckts har enheten ombetts att kontrollera de inskickade uppgifterna.
Uppgifterna kan granskas under en begränsad tidsperiod varefter de inte längre kan korrigeras retroaktivt. Statistiken innehåller de uppgifter som lämnats in inom den tidsfrist som THL fastställt. Det är inte möjligt att korrigera eller skicka uppgifterna efter det datum som fastställts av THL.
Statistiken omfattar inte enheter för serviceboende med heldygnsomsorg vars uppgifter misstänks innehålla ett uppenbart fel som leder till att personaldimensioneringen är under 0,25, över 1,50 eller att dimensioneringstalet inte kan beräknas. År 2020 fanns det fem (5) sådana enheter, 2021 två (2), 2022 noll (0) och 2023 åtta (8).
Uppgifternas aktualitet och rättidighet
Uppföljningsuppgifterna om personaldimensioneringen samlas in genom en elektronisk enkät direkt från enheterna två gånger per år. Statistikrapporten för årets andra uppföljning publiceras inom sex månader efter att uppföljningen avslutats. Personaldimensioneringen vid enheterna publiceras dock efter varje uppföljning i databasen för den utförda personaldimensioneringen inom fyra månader efter att uppföljningen avslutats. Databasen innehåller resultaten från de två senaste datainsamlingarna.
Den utförda personaldimensioneringen-databas
Uppföljningsuppgifterna om hemvårdens tillräcklighet samlas in genom en elektronisk enkät direkt från enheterna en gång per år. Uppgifterna publiceras en gång per år som en statistikrapport inom sex månader efter att uppföljningen avslutats.
Statistikens enhetlighet och jämförbarhet
Statistiken uppdateras en gång per år. De publicerade uppgifterna är slutgiltiga och ändras inte. Statistiken innehåller endast uppgifter om personal och tjänster för de enheter som svarat i uppföljningen. Uppföljningen av hemvården har uppdaterats 2023, och statistiken genomförs för första gången för 2023. I uppföljningen av personaldimensioneringen har det inte skett några betydande förändringar 2021–2023 som påverkar jämförbarheten. I uppgifterna för 2020 har personalen vid kombinationsenheter inte uppdelats enligt servicetyp, och ”Anstaltsbiträden” som inte hör till yrkesgrupperna för direkt klientarbete har separerats till en egen yrkesgrupp först efter 2020 års uppföljning.
Uppgifternas tillgänglighet och tydlighet
Statistikrapporten finns på statistikhemsidan. De senaste databasrapporterna har samlats på THL:s webbplats för databasrapporter. Publikationerna från statistiken finns samlade på projektsidan för uppföljningen av äldreomsorgen.
Uppföljning av äldreomsorgslagen
THL:s sida för databasrapporter
Publikationer och meddelanden från uppföljningen av äldreomsorgen (på finska)