Utkomststöd

Sidans innehåll

Allmän beskrivning

Beskrivning av statistiken

Utkomststödsregistret innehåller uppgifter om de hushåll som fått utkomststöd. Statistiken grundar sig på Utkomststödsregistret, där man samlat uppgifter om utkomststöd som beviljats i Finland från och med 1985. Uppgifterna i registret samlas in en gång per år från FPA och välfärdsområdena. Understöd som beviljas flyktingar, återflyttare, asylsökande och personer som får tillfälligt skydd och som i sin helhet ersätts av staten har begränsats att stå utanför registret, och således avviker siffrorna om det grundläggande utkomststödet i rapporten från FPA:s siffror om det grundläggande utkomststödet.

Rapporten är avsedd för myndigheter, planerare och forskare som behöver information om utkomststödstagarna. Datainsamlingen grundar sig på lagen om utkomststöd (1412/1997) samt på lagen om Institutet för hälsa och välfärd (668/2008 2 § 1 mom. 1–3, 4 och 4 d punkterna).

Relevans

Statistiken har producerats för att stöda det nationella socialpolitiska beslutsfattandet och den nationella styrningen. Den är avsedd för beslutsfattare, planerare, forskare och studerande inom det sociala området samt för alla som behöver grundläggande information om hur utkomststödet utvecklas.

Endast ur denna statistik kan man få information om utkomststödet som helhet, inklusive alla former av utkomststöd: grundläggande utkomststöd, kompletterande och förebyggande utkomststöd.

Statistikens datainnehåll

Statistiken omfattar alla hushåll som fått utkomststöd i Finland samt de belopp i euro som beviljats hushållen, med undantag av utkomststöd som helt finansierats av staten. I statistiken visas för hela året stödmottagarnas åldersstruktur, typ av hushåll, stödets längd, stödets eurobelopp samt antalet mottagare av stöd per månad under kalenderåret Siffrorna ställs också i relation till befolkningen i regionerna enligt åldersklass. Som tvärsnittsdata för november ges stödmottagarnas inkomstkällor och verksamhet i november.

Statistikprocessen

Källmaterial

Statistiken grundar sig på THL:s utkomststödsregister, som innehåller uppgifter om hushåll som fått utkomststöd. I registret samlas uppgifter om mottagare av grundläggande, kompletterande och förebyggande utkomststöd. Personbeteckningarna för den som ansöker om stöd och dennes eventuella make/maka samlas i utkomststödsregistret. Utkomststöd beviljas hushåll, så i utkomststödsregistret samlas också uppgifter utan personbeteckning om antalet eventuella barn under 18 år i hushållet.

Uppgifterna om grundläggande utkomststöd samlas in från FPA, uppgifterna om kompletterande och förebyggande utkomststöd från välfärdsområdena. Uppgifterna har samlats in i registret från och med 1985.

Vid uppdateringen av bruttoutgifterna används poängtalet för årsmedeltalet för Statistikcentralens levnadskostnadsindex.

Datainsamlingsmetod

Välfärdsområdena får i januari varje år anvisningar för insamling av statistikmaterial och annat material som behövs för datainsamlingen. Välfärdsområdena lämnar in hushållsspecifika årsuppgifter om utkomststödet som databasurval till THL före mitten av februari.

Anvisningar för datainsamling

De välfärdsområden som inte skickar uppgifter inom utsatt tid får en påminnelse om detta. Om välfärdsområdet inte lämnar in några uppgifter alls, anges det att uppgifter om hela området saknas. Om välfärdsområdet inte kan lämna in uppgifter från någon kommun, uppges att uppgifter om kommunen i fråga saknas.

FPA skickar uppgifter från sina datasystem till THL som dataöverföringar på månadsnivå i enlighet med THL:s specifikationer. THL skapar en årsuppgift av FPA:s och välfärdsområdenas sammanslagna uppgifter för utkomststödsregistret.

Till skillnad från fastlandet Finland beviljas det grundläggande utkomststödet på Åland av kommunerna i stället för av FPA. Därför samlar THL separat in uppgifter om grundläggande, kompletterande och förebyggande utkomststöd från Åland.

Validering av uppgifter

Uppgifternas riktighet är beroende av kvaliteten på de uppgifter som FPA och välfärdsområdena inlämnar. Uppgifternas riktighet granskas kommunvis och nationellt både separat (FPA:s och välfärdsområdenas uppgifter) och kombinerat (sammanslagna uppgifter).

I samband med välfärdsområdenas anvisningar för datainsamling presenteras också logiktest som kan läsas på webbplatsen för statistik. I materialet granskas både statistikenheternas tillförlitlighet och materialets interna konsekvens. Vid behov begärs en granskning av det välfärdsområde som lämnat in utkomststödsuppgifterna.

Informationshantering

Olika automatiska kontroller av de inkomna uppgifterna utförs för att säkerställa att den är korrekt. Uppgifterna jämförs även med uppgifter från tidigare år. Om uppgifterna avviker från uppgifterna från tidigare år eller om de är ologiska ombeds avsändaren säkerställa att uppgifterna är korrekta.

Efter att datainsamlingen avslutats från välfärdsområdena och Åland skickar THL personernas personbeteckningar till FPA. FPA kompletterar klienternas uppgifter med uppgifterna från november om klienternas inkomstkällor och huvudsakliga verksamhet och skickar de kompletterade uppgifterna tillbaka till THL. Därefter görs en serie granskningar av materialet för att säkerställa att uppgifterna är korrekta, varefter all information kombineras till Utkomststödsregistret.

Revision av informationen

Uppgifterna från tidigare statistikår uppdateras vid behov retroaktivt i samband med följande utgåva av statistiken. Den inverkan som i efterhand gjorda korrigeringar av uppgifterna har på siffrorna bedöms i allmänhet vara liten.

Granskning av statistikens kvalitet

Exakthet och tillförlitlighet

Uppgifterna i statistiken grundar sig på uppgiftslämnarnas anmälningar, och huruvida uppgifterna är korrekta beror huvudsakligen på de uppgifter som fåtts från uppgiftslämnarna. THL samlar in uppgifter om grundläggande utkomststöd från FPA och uppgifter om kompletterande och förebyggande utkomststöd från välfärdsområdena. Åland skickar uppgifter om alla typer av utkomststöd direkt till THL.

Uppgifterna om antalet hushåll som fått utkomststöd innehåller överlappande uppgifter, eftersom det kan hända att samma person eller hushåll har utfört ärenden i flera kommuner eller att samma person har ingått i olika hushåll under granskningsperioden.

Fram till statistikåret 2016 avlägsnades dessa överlappningar så att ett hushåll förekom endast en gång i registret och statistiken och en person (referensperson och/eller make/maka) räknades in i endast ett hushåll. Fram till 2016 genomfördes korrigeringen så att ett hushåll (och/eller en person) jämte alla kostnader endast förekom i den kommun där hushållet/personen uträttade ärenden under flest månader under året. Det sekundära urvalskriteriet är fördelningen av hushållets utbetalda stöd i euro.

Sedan statistikåret 2017 har överlappande uppgifter om hushållen inte avlägsnats på kommunnivå. Uppgifterna hämtas från registret över utkomststöd, varvid uppgiften om stödmottagarens region baseras på den primära vistelsekommunen för medlemmarna i stödmottagarens hushåll. I årsuppgifterna har stödmottagaren statistikförts i alla vistelsekommuner där personen har fått utkomststöd. En person som har uträttat ärenden i flera kommuner under granskningsperioden eller som har ingått i flera hushåll under granskningsperioden räknas därmed in i olika hushåll i statistiken. I uppgifterna för hela landet har varje stödmottagare statistikförts endast en gång.

Uppgifternas exakthet och tillförlitlighet är till största delen god. Ett undantag utgör referenspersonens och makens/makans socioekonomiska ställning, vars tillförlitlighet har försämrats. Välfärdsområdena lämnar knappt längre in dessa uppgifter, eftersom THL försöker få dem från de uppgifter som FPA lämnat in. I en del av FPA:s material saknas emellertid uppgifter om socioekonomisk ställning, uppgiften är föråldrad eller har angetts vara "okänd". På grund av dessa kvalitetsavvikelser har uppgifterna om den socioekonomiska ställningen inte presenterats i statistiken efter 2016.

Uppgifterna om arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte som insamlats i registret över utkomststöd före statistikåret 2023 är av varierande tillförlitlighet. Uppgifter om enskilda kommuner saknas och det finns betydande variation i uppgifterna jämfört med året innan.

Eventuella fel som hittas i statistiken korrigeras. Detta gäller även uppgifter från tidigare år.

Rättidighet och korrekthet

Årsstatistiken är statistik för året före rapporteringsåret. De uppgifter som publicerats i rapporten rapporteras med statistikårets områdesindelning.

Utgifterna för utkomststödet rapporteras enligt statistikårets priser. Vid uppdateringen av bruttoutgifterna används poängtalet för årsmedeltalet för Statistikcentralens levnadskostnadsindex.

Uppgifterna om utkomststödet publiceras också i statistik- och indikatorbanken Sotkanet. Indikatorerna fås fram via länken i Sotkanet eller t.ex. med ämnesord: utkomst, utkomststöd, utkomstskydd.

Sotkanet

Konsekvens och jämförbarhet

Datainsamlingen på registernivå och statistikföringen av utkomststödet inleddes år 1969. Uppgifter och tidsserier som producerats efter det är jämförbara. Åren 1969–1983 bygger statistiken på antalet hushåll som fått socialhjälp. Uppgifter har samlats in i registret över utkomststöd sedan 1985.

År 2001 lades följande uppgifter till datainsamlingen: stödmånader, klassificering av inkomstkälla i november samt referenspersonens och makens/makans verksamhet i november. Informationen om bakgrundsfaktorerna till stödbehovet i november frångicks och i klassificeringen av socioekonomisk ställning började man använda en grövre skala. Man började även samla in uppgifter med något olika innehåll från de kommuner som använder elektroniska kunddatasystemet än från de så kallade "manuella kommunerna". Tvärsnittsuppgifterna för november samlas endast in från kommuner som utnyttjar elektroniska datasystem.

År 2002 tog man med uppgifter om arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte, antalet månader samt om sysselsättningspenningens och resekostnadernas eurobelopp till datainsamlingen. Mark omvandlades till euro. 

År 2003 jämställdes registrerade partnerskap mellan personer av samma kön med gifta par. Samma år lades också underhållsbidrag/underhållsstöd till inkomstkällorna i november.

År 2006 ändrades sättet att samla in uppgifter om bruttoutgifterna för utkomststödet när det egentliga utkomststödet delades upp i två delar: grundläggande utkomststöd och kompletterande utkomststöd. Indelningen genomfördes emellertid inte på Åland. Efter ändringen stämmer det egentliga utkomststödets belopp på riksnivå inte längre överens med summan grundläggande och kompletterande utkomststöd. Från och med 2018 har uppgifterna från Åland varit indelade i grundläggande och kompletterande utkomststöd.

År 2013 preciserades anvisningarna för datainsamlingen så att definitionerna av understöd för internationellt skydd och invandrare är enhetliga med SHM:s handbok (Handbok för tillämpning av lagen om utkomststöd).

Från och med statistikrapporten för 2014 presenteras kostnadsuppgifterna i realpriser, varvid kostnadsuppgifterna i rapportens bilagetabeller beräknas i förhållande till priserna under det senaste statistikåret. Detta garanterar en bättre årlig jämförbarhet av uppgifterna.

Den 1 januari 2017 överfördes handläggningen av ansökningar om grundläggande utkomststöd samt beviljande och utbetalning av stödet från kommunerna till FPA. Överföringen av ansvaret för det grundläggande utkomststödet till FPA omfattar inte Åland. För Ålands del lämnas därför uppgifter om alla typer av utkomststöd av kommunerna.

Övergångsperioden för överföringen av ansvaret för det grundläggande utkomststödet till FPA upphörde den 31 mars 2017. Kommunerna kunde ha orsakats utgifter för grundläggande utkomststöd även efter övergångsperioden (1.1–31.3.2017), och man tog hänsyn till det i statistikuppgifterna år 2017.

Från och med statistikåret 2017 förekommer en person en gång i registret över utkomststöd under statistikåret, men personen kan företräda flera hushåll under statistikåret.

Från och med statistikåret 2017 är FPA den primära källan till uppgifter om socioekonomisk ställning vad gäller utkomststödstagarnas referenspersoner och make/maka i kommunerna i fastlandet Finland, medan kommunernas datainsamling är sekundär. Uppgifterna om referenspersonernas och makens/makans socioekonomiska ställning för utkomststödstagarna i kommunerna på Åland fås från kommunerna.

Sedan statistikåret 2017 har uppgifterna om socioekonomisk ställning inte presenterats i statistikrapporten på grund av uppgifternas kvalitet och avvikelser.

Den primära källan till uppgifterna om inkomstkällor och den huvudsakliga verksamheten i hushåll som fick utkomststöd i november är FPA vad gäller kommunerna i fastlandet Finland och den sekundära källan utgörs av välfärdsområdenas datainsamling. Uppgifter om inkomstkällor och den huvudsakliga verksamheten för utkomststödstagare i kommunerna på Åland samlas endast in från kommuner som använder elektroniska kunddatasystem.

Från och med statistikåret 2021 utelämnades den tidigare tabellbilagan "personer som fått sysselsättningspenning och reseersättningar för arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte" på grund av informationens svaga tillförlitlighet. Även den tidigare tabellbilagan "hushåll som fått utkomststöd enligt hushållstyp i Finland" utelämnades från och med statistikåret 2021.

Från och med statistikåret 2023 har uppgifter från arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte om anslag och reseersättningar inte samlats in i utkomststödsregistret. Välfärdsområdena har fortfarande kunnat anmäla dessa uppgifter i samband med datainsamlingen, men man strävar efter att radera dem i gransknings- och valideringsprocessen för THL:s material.

Befogenheter

Sammanställningen av statistiken grundar sig på lagen om utkomststöd (1412/1997), lagen om Institutet för hälsa och välfärd (688/2008) och statistiklagen (280/2004). THL:s myndighetsuppgift är att producera statistik om befolkningens hälsa och välfärd, faktorer som påverkar dem samt om hur social- och hälsovårdstjänsterna används och fungerar till stöd för beslutsfattande, utveckling och forskning. Praxis för THL:s statistikproduktion styrs av anvisningarna, rekommendationerna och föreskrifterna om Eurostats och Finlands officiella statistik samt av statistiketiska principer.

Delning och publicering av uppgifter

Institutet för hälsa och välfärd publicerar uppgifterna på förhand vid den tidpunkt som anges i utgivningskalendern för statistik. Uppgifterna publiceras samtidigt för alla användare.

Utgivningskalender

Statistikrapporterna är offentliga. Uppgifterna i registret är däremot sekretessbelagda. Tillståndsmyndigheten för social- och hälsovårdsdata Findata beviljar tillstånd att använda uppgifter med stöd av lagen om sekundär användning av personuppgifter inom social- och hälsovården (552/2019).

Findata

Årsstatistiken över utkomststödet publiceras på THL:s webbplats. På webbplatsen för årsstatistiken över utkomststödet uppdateras i samband med att statistiken publiceras också en länk till indikatorerna för utkomststöd i statistik- och indikatorbanken Sotkanet.

Statistiskt dataskydd

Institutet för hälsa och välfärd är i egenskap av myndighet skyldigt att rapportera samlad information om hälsa och välfärd i hela landet. De uppgifter som används för att sammanställa THL:s statistik är i huvudsak sekretessbelagda, och personuppgifter får inte offentliggöras. Skyddet av de uppgifter som behandlas grundar sig på lagen om Institutet för hälsa och välfärd (688/2008), statistiklagen (280/2004) samt lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet (621/1999), EU:s allmänna dataskyddsförordning (EU) 2016/679 och dataskyddslagen (1050/2018) samt andra författningar som styr institutets verksamhet.

THL:s datamaterial skyddas i alla skeden av behandlingen. Endast de som har nyttjanderätt till ett specifikt material för tydligt definierade användningsändamål har tillgång till uppgifterna och datasystemen. Inga andra kan läsa, behandla, ändra eller radera uppgifterna. Skriftliga anvisningar har utarbetats för att säkerställa dataskydd av den färdiga statistiken. Alla som hör till THL:s personal har tystnadsplikt.

Specialfrågor i statistikrapporten Utkomststöd 2024

År 2024 kunde man samla in uppgifter om utkomststödet i hela landet. Uppgifterna om kompletterande och förebyggande utkomststöd kunde i några kommuner inte skiljas åt i välfärdsområdena. I uppgifterna för 2024 innehåller siffrorna för Kangasala också uppgifter om Kuhmois, siffrorna för Enare uppgifter om Utsjoki och siffrorna för Esbo uppgifter om Grankulla.