Främjande av motion och idrott i kommuner – TEA
Kvalitetsbeskrivning
Sidans innehåll
- Statistikuppgifternas relevans
- Metodbeskrivning
- Datatäckning
- Uppgifternas riktighet och exakthet
- Uppgifternas aktualitet och rättidighet i publikationerna
- Uppgifternas tillgänglighet och transparens/tydlighet
- Statistikens jämförbarhet
- Tydlighet och enhetlighet/överensstämmelse
- Specialfrågor för år 2024
Statistikuppgifternas relevans
TEAviisari, Institutionen för hälsa och välfärds informationssystem avsett för jämförelse, har utvecklats i samarbete med Institutionen för hälsa och välfärd (THL), social- och hälsovårdsministeriet, undervisningsministeriet och Utbildningsstyrelsen. Informationssystemet synliggör det arbete som invånarna gör för att främja hälsa och välfärd inom sju olika branscher. Förutom sektorn som ansvarar för motion och idrott innehåller tjänsten jämförelsedata om hälsofrämjande aktivitet (TEA) inom grundutbildningen, gymnasieutbildningen, utbildningar för yrkesinriktade grundexamina, kommunernas strategiska ledning, kultur och från och med år 2024 från välfärdsområdena. Datainsamlingen från primärvården, som samlades in från de enheter som ansvarar för kommunernas folkhälsoarbete (hälsocentraler), avslutades år 2022.
Materialet för främjande av motion och idrott i kommunerna som Institutet för hälsa och välfärd (THL) samlat in innehåller information om kommunernas verksamhet för att främja motion och idrott bland kommuninvånarna och skapa förutsättningar för motion och idrott. Uppgifterna hänför sig till kommunernas verksamhet för att främja motion och idrott bland stora befolkningsgrupper. Uppgifterna används bl.a. i uppföljningen av idrottslagen (390/2015) och det tväradministrativa Idrottspolitiska samarbetsorganets verksamhetsplan (2021) samt i utvärderingsarbetet som genomförs av Statens idrottsråd. Uppgifterna används också i uppgiftsunderlaget för tilläggsdelen som gäller främjande av välfärd och hälsa (hälso- och välfärdskoefficienten) och som utgör grund för kommunernas statsandelar.
Med hjälp av uppgifterna kan kommunerna och regionerna jämföra situationen för främjandet av motion och idrott i förhållande till hela landet eller andra kommuner. Uppgifterna är avsedda för kommunernas och städernas myndigheter, nationella och regionala myndigheter samt planerare och forskare.
Helheten Främjande av motion och idrott i kommuner delas in i sex olika dimensioner, dvs. engagemang, ledning, uppföljning och behovsanalys, resurser för främjande av motion och idrott, delaktighet och övrig kärnverksamhet. I slutet av blanketten samlas dessutom information om växlande teman med anknytning till förvaltningsområdets nationella, aktuella informationsbehov. År 2024 gällde de växlande temana kommunernas samarbete med företag och näringsidkare inom motion och idrott samt effekterna av social- och hälsovårdsreformen.
- Engagemang beskriver kommunens engagemang i främjandet av motion och idrott på strateginivå, t.ex. temats synlighet i olika dokument samt utnyttjandet av nationella program.
- Ledning beskriver organiseringen av främjandet av motion och idrott, ansvarsfördelningen och verkställandet.
- Uppföljning och behovsanalys beskriver uppföljningen och behovsanalysen av faktorer som påverkar främjandet av motion och idrott per befolkningsgrupp samt rapporteringen till lednings-/arbetsgruppen och förtroendevalda.
- Resurser beskriver resursfördelningen för att främja motion och idrott, t.ex. subventionering av träningstursavgifter på idrottsanläggningar samt idrottsförvaltningens och idrottshandledningens arbetsinsats.
- Delaktighet beskriver kommunens gemensamma organ för motions- och idrottsföreningar samt andra föreningar.
- Annan kärnverksamhet är kärnfunktioner för främjande av motion och idrott som fastställs sektorsvis och som borde genomföras i varje kommun.
Statistiken samlas in vartannat år, under jämna år, och uppgifterna har samlats in sedan 2010. Datainsamlingen görs i samarbete med undervisnings- och kulturministeriets ansvarsområde för motion, Finlands Kommunförbund och Statens idrottsråd. I beredningen av datainsamlingen går expertgruppen igenom innehållet i föregående års datainsamling och bedömer enskilda frågor på nytt. Dessutom beaktas kommunernas respons och nya innehållsförslag i beredningen. Arbetsgruppen består av flera representanter för kommunerna (Jyväskylä, Asikkala, Kuopio, Pori och Kontiolahti stadsregion).
Metodbeskrivning
THL samlar in de uppgifter som behövs för helheten Främjande av motion och idrott i kommunerna i TEAviisari från olika informationskällor. Det finns sammanlagt 100 indikatorer för att främja motion och idrott i stora befolkningsgrupper, varav 85 samlas in direkt från tjänsteinnehavare som ansvarar för främjande av motion och idrott i kommunerna och samkommunerna med hjälp av Motion och idrott i kommunernas verksamhet-datainsamlingen. Utöver datainsamlingen som riktats till tjänsteinnehavare som ansvarar för kommunernas motionsverksamhet samlas uppgifter in från databasen för finländska idrottsplatser, dvs. LIPAS-systemet (antal idrottsplatser), Statskontorets HYTE-rapport (kostnader för motion och friluftsliv) och THL:s datainsamling för Främjande av välbefinnande och hälsa i grundskolorna (åtgärder för att öka motion under skoldagen).
Motion och idrott i kommunens verksamhet-datainsamlingen för tjänsteinnehavare som ansvarar för att främja motion och idrott i kommunerna görs vartannat år, underjämna år, från och med april. Tjänsteinnehavaren sammanställer de uppgifter som efterfrågas på datainsamlingsblanketten och sparar dem på den elektroniska webblanketten. En påminnelse för inlämnandet av uppgifterna skickas två gånger per e-post. Vid behov kontaktas kommunen som inte svarat per telefon.
THL rekommenderar att uppgifterna på blanketten behandlas i den arbetsgrupp eller ledningsgrupp som ansvarar för att främja motion och idrott i kommunen. När datainsamlingen inleds informeras också de kontaktpersoner, experter, planerare o.d. som koordinerar kommunernas arbete för främjande av hälsa och välfärd.
Datainsamlingens material, som blanketten, finns på TEAviisaris webbplats
Uppgifterna beskriver de sex dimensionerna av kommunens främjande av motion och idrott. Dessa är engagemang, ledning, uppföljning och bedömning, resurser, delaktighet och annan kärnverksamhet. Poängtalen för de olika dimensionerna har fåtts genom poängsättning av faktabaserad information, som beskriver verksamhet i förhållande till lagstiftning, rekommendationer och god praxis. Det totala poängtalet är ett medelvärde av de poängtal som beskriver de olika dimensionerna. Indikatorerna har poängsatts på skalan 0–100. Poängtalet beskriver hur väl främjandet av hälsa och välbefinnande genomförs i kommunen. Poängtalet 100 innebär att verksamheten till alla delar följer god praxis och håller god kvalitet.
Exempel på poängsättning av frågor:
Fråga 17: Följer det väsende som ansvarar för att främja motion och idrott regelbundet följande delområden? Den relativa andelen barn och ungdomar som deltar i verksamhet som bedrivs av en motion- och idrottsförening
Följs inte upp (0 poäng)
Enligt fullmäktigeperiod (50 poäng)
Vartannat år (100 poäng)
Årligen eller kontinuerligt (100 poäng)
Områdenas poängantal är ett medeltal av kommunspecifika uppgifter viktat med befolkningsmängden.
Tabell 1. Förteckning över variabler (på finska xlxs 21 kt)
Tabell 2. Frågespecifika grundläggande distributions tabeller (på finska html)
Datatäckning
År 2024 var uppgifternas täckning 289 kommuner (99 % av alla kommuner i Fastlandsfinland). Kommunens storlek var inte relaterad till täckningsgraden: av de stora kommunerna med över 20 000 invånare och kommunerna med 5 000–9 999 invånare lämnade 100 procent in sina uppgifter. Av kommunerna med färre än 5 000 invånare och kommunerna med 10 000–19 999 invånare lämnade 98 procent in sina uppgifter.
Täckningsgraden per RFV-område var högst i kommunerna i Södra Finland, Östra Finland och Norra Finland (100 %) och lägst i kommunerna i Lappland och Sydvästra Finland (95 %). Per välfärdsområde lämnade 100 procent av kommunerna i 19 områden in sina uppgifter. Av kommunerna i välfärdsområdena i Mellersta Finland och Lappland lämnade 95 procent in sina uppgifter.
På blanketten insamlades 87 kommuners uppgifter om främjandet av motion och idrott. Uppgifterna var sådana som borde ha varit möjliga för varje kommun att lämna in för datainsamlingen. Det fanns 144 heltäckande svar. 90 procent av svaren saknade under 5 procent av uppgifterna. Antalet uppgifter som saknades var förknippat med den statistiska kommungrupperingen så att antalet uppgifter som saknades från landsbygdskommuner i genomsnitt var större än antalet uppgifter från stadslika och tätbefolkade kommuner. En motsvarande koppling kunde observeras i fråga om kommunens invånarantal.
Uppgifternas riktighet och exakthet
Anvisningen är att den tjänsteinnehavare som ansvarar för motionen ska sammanställa uppgifterna i samarbete med den arbetsgrupp som ansvarar för att främja motion och idrott i kommunen. År 2024 hade 67 procent av kommunerna behandlat datainsamlingsblanketten i en arbetsgrupp eller ledningsgrupp som ansvarar för motion. I kommuner med över 10 000 invånare behandlades datainsamlingen också oftare i en arbetsgrupp eller ledningsgrupp än i mindre kommuner. Formuläret för datainsamling hade behandlats i arbetsgruppen eller ledningsgruppen som ansvarar för att främja motion i kommunerna tydligt oftare än tidigare. År 2022 hade endast 42 procent av kommunerna behandlat formuläret i samarbete med den ansvariga arbetsgruppen. Behandlingen hade blivit vanligare i kommuner av alla olika storlekar, sett till befolkningsantalet.
År 2024, för att förbättra datamaterialets kvalitet och tillförlitlighet, granskades och genomgicks alla ja-svar på en fråga systematiskt. Frågan som valdes för granskning valdes ut efter övervägande:
26. Verkar följande gemensamma organ för motions- och idrottsklubbar, föreningar och kommunen i er kommun?
- Ett gemensamt expertorgan för motions- och idrottsklubbar, föreningar och kommunen, som sammanträder regelbundet, till exempel uppföljningsparlament
- Ett gemensamt möte för klubbar och föreningar som sammankallas av kommunen, till exempel motionsforum
De valda uppgifterna granskades genom att gå igenom kommunernas hemsidor och dokument. Om uppgifterna inte hittades på kommunernas hemsidor, söktes de även med hjälp av sökmotorer på internet. Om information fortfarande saknades efter dessa steg, skickades en förfrågan om kompletterande uppgifter till den tjänsteman som ansvarar för motion och idrott i kommunen. På så sätt ville man säkerställa granskningens tillförlitlighet genom att minska risken för felaktigheter och ge kommunens kontaktperson möjlighet att förtydliga den rapporterade informationen.
Totalt fanns det 397 uppgifter att granska. Före utskicket av förfrågningar kunde 209 uppgifter bekräftas. Förfrågningar om kompletterande information skickades till totalt 196 kommuner. Av dessa svarade 171 kommuner på förfrågan. Totalt fanns det 78 uppgifter som behövde rättas. Av de uppgifter som skulle rättas handlade 64 om delpunkten som hänvisade till uppföljningsparlamentet och 14 om delpunkten som hänvisade till motionsforumet. Totalt fanns det ändringar i uppgifterna för 75 kommuner. För tillförlitligheten och kvalitetsutvecklingen var det viktigt att felaktig information inte rapporterades systematiskt och att korrigeringarna rörde olika kommuner.
Under granskningsarbetet upptäcktes att flera kommuner saknade beskrivningar på sina hemsidor om samarbetet med idrotts- och motionsföreningar. Dessutom noterades att definitionen av expertorgan i delpunkten om uppföljningsparlamentet tolkats brett.
Vid kvalitetskontrollen som genomfördes i samband med datainsamlingen 2022 upptäcktes att flera kommuner hade tolkat uppföljningen av barns och ungas fysiska aktivitetsnivå som en uppföljning av Move! -resultaten. Därför är det troligt att kommunerna även vid ifyllandet av datainsamlingsformuläret för 2024 har uppfattat rapporteringen av Move! -resultaten som fysisk aktivitetsuppföljning.
Uppgifternas aktualitet och rättidighet i publikationerna
Uppgifterna om främjande av motion och idrott och motion samlas in i april vartannat år under jämna år och de frågespecifika basfördelningarna publiceras i grundtabeller i juni–augusti under året i fråga enligt kommunstorlek, statistisk kommungruppering, regionförvaltningsverksområde och landskapsindelning. År 2024 publicerades uppgifterna för första gången även per välfärdsområde.
Kommunspecifika uppgifter rapporteras poängsatta i TEAviisari i september–oktober. I TEAviisari presenteras uppgifterna som färdigt analyserade sammandrag och visuella grafer som kan användas för planering, ledning och bedömning av verksamheten. TEAviisari visar en helhetsbild och hjälper till att identifiera de centrala styrkorna och utvecklingsbehoven i kommunens verksamhet.
Uppgifternas tillgänglighet och transparens/tydlighet
Uppgifterna och grundtabeller publiceras i TEAviisari som upprätthålls av THL.
Statistikuppgifter kan också hämtas från Statistik- och indikatorbanken Sotkanet.
I Sotkanet är det möjligt att endast se totala poäng samt utvalda enskilda indikatorer. Uppgifter om dimensionerna och alla enskilda indikatorer finns tillgängliga i TEAviisari. Uppgifterna rapporteras enligt den gällande kommunindelningen.
THL:s statistiska rapport publicerar de nationella huvudresultaten.
Statistikens jämförbarhet
Materialet om främjande av motion och idrott i kommunerna har samlats in med två års mellanrum 2010–2024. Nya indikatorer har utvecklats i datainnehållet, och små ändringar har också gjorts. Det centrala datainnehållet, totalt 19 indikatorer, har inte förändrats. År 2024 fanns det totalt 100 indikatorer, av vilka 74 också användes år 2022.
De ändrade och nya indikatorerna har inte på ett avgörande sätt förändrat dimensionernas centrala innehåll. År 2024 lades tre helt nya indikatorer till datainsamlingsformuläret, som handlade om ansvarskriterier för motion- och idrottsbidrag som beviljas av kommunen till föreningar (fråga 13), hobbysedel, hobbypass eller hobbykort som används i kommunen (fråga 14) och idrottsprojekt genomförda genom deltagande budgetering (fråga 27).
De enskilda ändrade indikatorerna år 2024 var exempelvis följande: dokument som delvis bytts ut (åtagande), mål vars främjande definierats i ekonomi- och verksamhetsplanen (ledning) och uppföljning av utomhusaktiviteter som utökats (uppföljning och utvärdering). Frågor relaterade till Move!-mätningar uteslöts från datainsamlingsformuläret, eftersom frågor som gäller Move! lades till datainsamlingsformuläret för grundutbildningen år 2023.
Tydlighet och enhetlighet/överensstämmelse
Statistiken innehåller hela landets övergripande uppgifter om att främja motion och idrott (99 % av kommunerna). 2010–2022 var kommunernas täckning 68–99 procent.
Specialfrågor för år 2024
Följande kommuner lämnade inte in uppgifter: Laukaa, Pyhäranta, Salla och Taivassalo.