Liikunnan edistäminen kunnissa – TEA
Laatuseloste
Liikunnan edistäminen kunnissa –tilaston laatuselosteessa arvioidaan tilaston luotettavuutta ja sopivuutta eri käyttötarkoituksiin. Laatuselosteessa noudatetaan Suomen virallisen tilaston (SVT) suosituksia.
Tämän sivun sisältö
- Tilastotietojen relevanssi
- Menetelmäkuvaus
- Tietojen kattavuus
- Tietojen oikeellisuus ja tarkkuus
- Julkaistujen tietojen ajantasaisuus ja oikea-aikaisuus
- Tietojen saatavuus ja läpinäkyvyys/selkeys
- Tilastojen vertailukelpoisuus
- Selkeys ja eheys/yhtenäisyys
- Vuoden 2024 erityiskysymykset
Tilastotietojen relevanssi
Terveyden edistämisen vertailutietojärjestelmä TEAviisari on kehitetty Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL), sosiaali- ja terveysministeriön, opetus- ja kulttuuriministeriön ja Opetushallituksen yhteistyönä. Vertailutietojärjestelmä tekee näkyväksi kuntien tekemän työn asukkaidensa terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseksi seitsemällä eri toimialalla. Liikunnasta vastaavan toimialan lisäksi palvelussa on vertailutiedot terveydenedistämisaktiivisuudesta (TEA) perusopetuksessa, lukiokoulutuksessa, ammatillisessa perustutkintokoulutuksessa, kuntien strategisessa johtamisessa, kulttuurissa ja vuodesta lähtien 2024 hyvinvointialueilta. Perusterveydenhuollon tiedonkeruu, joka kerättiin kuntien kansanterveystyöstä vastaavilta tahoilta (terveyskeskuksista) päättyi vuonna 2022.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen keräämä Liikunnan edistäminen kunnissa -aineisto sisältää tietoja kuntien toiminnasta kuntalaisten liikunnan edistämiseksi ja liikunnan edellytysten luomiseksi. Tiedot liittyvät kuntien toimintaan laajojen väestöryhmien liikunnan edistämiseksi. Tietoja käytetään mm. liikuntalain (390/2015) ja poikkihallinnollisen Liikuntapolitiikan koordinaatioelimen toimintasuunnitelman (2021) seurannassa sekä Valtion liikuntaneuvoston toteuttamassa arviointityössä. Tietoja käytetään myös kuntien valtionosuuksien perusteena olevan hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lisäosan (hyte-kerroin) tietopohjassa. Tietojen avulla kunnat ja alueet voivat vertailla liikunnanedistämistoimintansa tilannetta koko maahan tai toisiin kuntiin. Tiedot on tarkoitettu kuntien ja kaupunkien viranomaisille sekä kansallisille ja alueellisille viranomaisille, sekä suunnittelijoille ja tutkijoille.
Liikunnan edistäminen kunnissa -kokonaisuus jakaantuu kuuteen eri ulottuvuuteen eli sitoutumiseen, johtamiseen, seurantaan ja tarveanalyysiin, liikunnan edistämisen voimavaroihin, osallisuuteen ja muihin ydintoimintoihin. Lisäksi lomakkeen lopussa kerätään tietoa vaihtuvista teemoista hallinnonalan kansallisiin, ajankohtaisiin tietotarpeisiin liittyen. Vuonna 2024 vaihtuvat teemat liittyivät kuntien tekemään yhteistyöhön liikunta-alan yritysten ja elinkeinonharjoittajien kanssa sekä sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen vaikutuksiin.
- Sitoutuminen kuvaa strategiatasolla kunnan sitoutumista liikunnan edistämiseen
esim. teeman näkyvyys erilaisissa asiakirjoissa sekä kansallisten ohjelmien hyödyntämistä - Johtaminen kuvaa liikunnan edistämisen organisointia, vastuun määrittelyä ja
toimeenpanoa. - Seuranta ja tarveanalyysi kuvaa liikunnan edistämiseen vaikuttavien tekijöiden
seurantaa ja tarveanalyysia väestöryhmittäin sekä raportointia johto-
/työryhmälle ja luottamushenkilöille. - Voimavarat kuvaa liikunnan edistämisen resursointia esim. harjoitusvuoromaksujen subventointia liikuntapaikoilla sekä liikunnanhallinnon ja -ohjauksen työpanosta.
- Osallisuus kuvaa kunnan liikunta- ja urheiluseurojen, muiden yhdistysten yhteiselimiä.
- Muut ydintoiminnat ovat toimialakohtaisesti määritettäviä liikunnan edistämisen ydintoimintoja, jotka jokaisessa kunnassa tulisi toteuttaa.
Tilasto kerätään parillisina vuosina ja tiedot on kerätty vuodesta 2010 alkaen. Tiedonkeruu tehdään yhteistyössä opetus- ja kulttuuriministeriön liikunnan vastuualueen, Suomen Kuntaliiton ja Valtion liikuntaneuvoston kanssa. Tiedonkeruun valmistelussa asiantuntijatyöryhmä käy läpi edellisen tiedonkeruun sisällöt ja uudelleen arvioi yksittäiset kysymykset. Asiantuntijatyöryhmässä on useita kuntien edustajia (Jyväskylä, Kuopio, Pori, Asikkala ja Kontiolahti). Lisäksi kunnista saadut palautteet ja uudet sisältöehdotukset huomioidaan valmistelussa.
Menetelmäkuvaus
THL kokoaa Liikunnan edistäminen kunnissa -kokonaisuuteen tarvittavat tiedot eri tietolähteistä. Yhteensä laajojen väestöryhmien liikunnan edistämisen indikaattoreita on 101 kappaletta, joista 87 kerätään suoraan kuntien ja kuntayhtymien liikunnan edistämisestä vastaavilta viranhaltijoilta Liikunta kunnan toiminnassa -tiedonkeruun avulla. Kuntien liikuntatoiminnasta vastaaville viranhaltijoille suunnatun tiedonkeruun lisäksi tietoja poimitaan suomalaisten liikuntapaikkojen tietopankista eli LIPAS-järjestelmästä (liikuntapaikkojen lukumäärät), Valtiokonttorin HYTE-raportista (liikunnan ja ulkoilun kustannukset) ja THL:n Terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen peruskouluissa -tiedonkeruusta (koulupäivän liikuntaa lisäävät toimenpiteet).
Liikunta kunnan toiminnassa -tiedonkeruu toteutetaan keväisin, kahden vuoden välein parillisina vuosina. Tiedonkeruulomake lähetetään kaikille Manner-Suomen kuntien liikunnan edistämisestä vastaaville viranhaltijoille sähköisenä. Viranhaltija kokoaa tiedonkeruulomakkeella kysytyt tiedot ja tallentaa ne sähköiselle verkkolomakkeelle. Tietojen toimittamisesta muistutetaan kahdesti sähköpostilla. Tarvittaessa vastaamattomiin kuntiin ollaan yhteydessä puhelimitse.
THL suosittaa, että lomakkeen tiedot käsitellään kunnan liikunnan edistämisestä vastaavassa työryhmässä tai johtoryhmässä vastaamisen yhteydessä. Tiedonkeruun alkamisesta informoidaan myös kuntien hyvinvoinnin ja terveyden edistämistyötä koordinoivia yhdyshenkilöitä, asiantuntijoita, suunnittelijoita tms.
Tiedonkeruun materiaaleihin kuten lomakkeeseen voi tutustua TEAviisarin verkkosivuilla.
Tiedot kuvaavat kunnan liikunnan edistämisen kuutta ulottuvuutta, jotka ovat sitoutuminen, johtaminen, seuranta ja tarveanalyysi, voimavarat, osallisuus ja muut ydintoiminnat. Ulottuvuuskohtaiset pistemäärät on saatu pisteyttämällä kunnan toimintaa kuvaavat tosiasialuonteiset tiedot suhteessa lainsäädäntöön, suosituksiin ja hyviin käytäntöihin. Kokonaispistemäärä on ulottuvuuksia kuvaavien pistemäärien keskiarvo. Indikaattorit on pisteytetty asteikolla 0–100. Pistemäärä kuvaa, miten hyvin liikunnan edistäminen toteutuu kunnassa. Pistemäärä 100 tarkoittaa, että toiminta on kaikilta osin hyvän käytännön ja hyvän laadun mukaista.
Esimerkki kysymyksen pisteytyksestä:
Kysymys 17. Seurataanko liikunnan edistämisestä vastaavalla toimialalla säännöllisesti seuraavia asioita? Liikunta- ja urheiluseuratoimintaan osallistuvien lasten ja nuorten suhteellinen osuus:
Ei seurata (0 pistettä)
Valtuustokausittain (50 pistettä)
Kahden vuoden välein (100 pistettä)
Vuosittain tai jatkuvasti (100 pistettä)
Alueiden pistemäärä on kuntakohtaisten tietojen väestömäärällä painotettu keskiarvo.
Taulukko 1. Muuttujaluettelo 2024 (xlsx 22kt)
Taulukko 2. Kysymyskohtaiset perustaulukot (html)
Tietojen kattavuus
Vuonna 2024 tietojen kattavuus oli 289 kuntaa (99 % kaikista Manner-Suomen kunnista). Kunnan koko ei ollut yhteydessä kattavuuteen: isoista yli 20 000 asukkaan kunnista ja 5 000–9 999 asukkaan kunnista 100 prosenttia toimitti tietonsa. Alle 5 000 ja 10 000–19 999 asukkaan kunnista 98 prosenttia toimitti tietonsa.
AVI-alueittain kattavuus oli korkein Etelä-Suomen, Itä-Suomen ja Pohjois-Suomen (100 %) kunnissa ja matalin Lapin ja Lounais-Suomen (95 %) kunnissa. Hyvinvointialueittain 19 alueen kunnista 100 prosenttia toimitti tietonsa. Keski-Suomen ja Lapin hyvinvointialueiden kunnista 95 prosenttia toimitti tietonsa.
Lomakkeella kerättiin 87 kunnan liikunnan edistämistä kuvaavaa yksittäistä tietoa. Tiedot olivat sellaisia, jotka jokaisen kunnan olisi ollut mahdollista toimittaa tiedonkeruuta varten. Täysin kattavia vastauksia oli 144 kappaletta. Alle 5 prosenttia puuttuvia tietoja oli 90 prosentissa vastauksista. Puuttuvien tietojen lukumäärä oli yhteydessä tilastolliseen kuntaryhmitykseen siten, että maaseutumaisten kuntien vastauksissa puuttuvia tietoja oli keskimäärin enemmän kuin kaupunkimaisten ja taajaan asuttujen. Vastaava yhteys oli havaittavissa kunnan asukasluvun osalta.
Tietojen oikeellisuus ja tarkkuus
Ohje on, että liikunnasta vastaavan viranhaltijan tulisi koota tiedot yhteistyössä kunnan liikunnan edistämisestä vastaavan työryhmän kanssa. Vuonna 2024 kunnista 67 prosenttia oli käsitellyt tiedonkeruulomaketta liikunnasta vastaavassa työryhmässä tai johtoryhmässä. Yli 10 000 asukkaan kunnissa tiedonkeruuta käsiteltiin pieniä kuntia yleisemmin työryhmässä tai johtoryhmässä. Tiedonkeruulomaketta oli käsitelty kuntien liikunnan edistämisestä vastaavassa työryhmässä tai toimialan johtoryhmässä selvästi aiempaa yleisemmin. Vuonna 2022 vain 42 prosenttia kunnista oli käsitellyt lomaketta yhteistyössä vastaavan työryhmän kanssa. Käsittely oli yleistynyt kaikissa, väestöluvultaan eri kokoisissa, kunnissa.
Vuonna 2024 aineiston laadun ja luotettavuuden kehittämiseksi yhden kysymyksen kaikki kyllä-vastaukset tarkistettiin ja käytiin läpi systemaattisesti. Tarkastukseen valittiin harkinnanvaraisesti kysymys:
26. Toimiiko kunnassa seuraavia liikunta- ja urheiluseurojen, muiden yhdistysten tai kunnan yhteiselimiä?
- Säännöllisesti kokoontuva liikunta- ja urheiluseurojen ja yhdistysten sekä kunnan yhteinen asiantuntijaelin esim. seuraparlamentti
- Kunnan koolle kutsuma seurojen ja yhdistysten sekä kunnan yhteiskokous esim. liikuntafoorumi
Valitut tiedot tarkistettiin käymällä läpi kuntien kotisivuja ja asiakirjoja. Jos tietoa ei löytynyt kuntien kotisivuilta, tietoja haettiin myös hakukoneen avulla internetistä. Jos tietoa ei löytynyt vielä näiden perusteella, lähetettiin kunnan liikunnasta vastaavalle viranhaltijalle lisätietopyyntö. Tällä pyrittiin varmistamaan myös tarkastelun luotettavuus pienentämällä tarkistusvirheen mahdollisuutta sekä antamaan kunnan yhdyshenkilölle mahdollisuus tarkentaa ilmoittamaansa tietoa.
Tarkastettavia tietoja oli yhteensä 397. Ennen lisätietopyyntöjen lähettämistä pystyttiin todentamaan 209 tietoa. Lisätietopyyntöjä lähetettiin yhteensä 196 kunnalle. Kunnista 171 vastasi lisätietopyyntöön. Korjattavia tietoja oli yhteensä 78. Korjattavista tiedoista 64 käsitteli kysymyksen alakohtaa, jossa viitattiin seuraparlamenttiin ja 14 käsitteli alakohtaa, jossa viitattiin liikuntafoorumiin. Yhteensä muutettavia tietoja oli 75 kunnan tiedoissa. Luotettavuuden ja laadun kehittämisen kannalta oleellista on, että virheellisten tietojen toimittaminen ei ollut systemaattista ja korjaukset koskivat eri kuntia.
Vuonna 2022 toteutetun tiedonkeruun yhteydessä tehdyn laadun tarkistustyön aikana havaittiin, että useampi kunta oli tulkinnut lasten ja nuorten liikunta-aktiivisuuden seurantaa Move! -tulosten seurannaksi. Tämän takia on todennäköistä, että kunnat ovat mieltäneet Move! -tulosten raportoinnin liikunta-aktiivisuudeksi vastatessaan myös vuoden 2024 tiedonkeruulomakkeeseen.
Tarkistustyön aikana havaittiin, että useammalta kunnalta puuttuu kotisivuiltaan kuvaus liikunta- ja urheiluseurojen kanssa tehtävästä yhteistyöstä. Lisäksi havaittiin, että seuraparlamenttia koskevassa alakohdassa oli tulkittu asiantuntijaelimen määritelmää laveasti.
Julkaistujen tietojen ajantasaisuus ja oikea-aikaisuus
Tiedot liikunnan edistämisestä kerätään parillisten vuosien huhtikuussa ja kysymyskohtaiset perusjakaumat julkaistaan perustaulukoissa kyseisen vuoden syyskuussa kuntakoon, tilastollisen kuntaryhmityksen, aluehallintoviraston alueen ja maakuntajaon mukaan. Vuonna 2024 tiedot julkaistiin ensimmäisen kerran myös hyvinvointialueittain
Kuntakohtaiset tiedot raportoidaan pisteytettyinä syys-lokakuussa TEAviisarissa. TEAviisarissa tiedot esitetään valmiiksi analysoituina yhteenvetoina ja toiminnan suunnittelun, johtamisen ja arvioinnin kannalta hyödyllisinä visuaalisina kuvioina. TEAviisari näyttää kokonaiskuvan sekä auttaa tunnistamaan kunnan toiminnan keskeiset vahvuudet ja kehittämistarpeet.
Tietojen saatavuus ja läpinäkyvyys/selkeys
Tiedot ja kysymyskohtaiset perusjakaumataulukot THL:n ylläpitämässä TEAviisari-verkkopalvelussa
Poimi tilastotietoja Tilasto- ja indikaattoripankki Sotkanetistä
Sotkanetissä on mahdollista tarkastella vain kokonaispisteitä sekä valikoituja yksittäisiä indikaattoreita. Ulottuvuuksien ja kaikkien yksittäisten indikaattoreiden tiedot ovat saatavilla TEAviisarista. Tiedot raportoidaan voimassa olevalla kuntajaolla.
THL:n tilastoraportissa julkaistaan kansalliset päätulokset
Tilastojen vertailukelpoisuus
Liikunnan edistäminen kunnissa -aineisto on kerätty kahden vuoden välein vuosina 2010–2024. Tietosisältöön on kehitetty uusia indikaattoreita ja myös tehty pieniä muutoksia. Keskeinen tietosisältö, yhteensä 19 indikaattoria on pysynyt samana. Vuonna 2024 indikaattoreita oli yhteensä 101, joista 87 oli käytössä myös vuonna 2022.
Muuttuneet ja uudet indikaattorit eivät ole olennaisella tavalla muuttaneet ulottuvuuksien keskeistä sisältöä. Tiedonkeruulomakkeelle lisättiin vuonna 2024 kolme täysin uutta indikaattoria, jotka käsittelivät kunnan yhdistyksille myöntämien liikunta-avustusten vastuullisuuskriteerejä (kysymys 13.), kunnassa käytössä olevia harrasteseteleitä, -passeja tai -kortteja (kysymys 14.) ja osallistuvan budjetoinnin kautta toteutettuja liikuntahankkeita (kysymys 27.).
Yksittäiset muuttuneet indikaattorit vuonna 2024 olivat esimerkiksi seuraavanlaisia: asiakirjat vaihtuneet osittain (sitoutuminen), tavoitteet, joiden edistäminen määritelty talous- ja toimintasuunnitelmassa (johtaminen) ja ulkona tapahtuvan liikunnan seurantaa laajennettu (seuranta ja arviointi). Move! -mittauksiin liittyvät kysymykset jätettiin tiedonkeruulomakkeesta pois, sillä aiheeseen liittyviä kysymyksiä lisättiin perusopetuksen tiedonkeruulomakkeelle vuonna 2023.
Selkeys ja eheys/yhtenäisyys
Tilasto sisältää kattavasti koko maan tiedot liikunnan edistämisestä (99 % kunnista). Vuosina 2010–2022 kuntien kattavuus on ollut 68–99 prosenttia. T
Vuoden 2024 erityiskysymykset
Seuraavat kunnat eivät toimittaneet tietoja: Laukaa, Pyhäranta, Salla, Taivassalo.