Kuntien terveys- ja sosiaalipalvelujen henkilöstö
Laatuseloste
Kuntien terveys- ja sosiaalipalveluiden henkilöstö -tilaston laatuselosteessa arvioidaan tilastokohtaisesti tilaston luotettavuutta ja sopivuutta eri käyttötarkoituksiin. Laatuselosteessa noudatetaan Suomen virallisen tilaston (SVT) suosituksia
Tilastotietojen relevanssi
Tämä tilasto kuvaa kunnissa sosiaali- ja terveysalalla työskenteleviä ja sosiaali- ja terveysalan koulutuksen ja ammattioikeuden saaneita työntekijöitä. Tilastotiedot tuotetaan Tilastokeskuksen Kuntasektorin palkkatiedustelun aineistosta. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) tilasto keskittyy kuntien sosiaali- ja terveysalalla työskenteleviin, ja aineistoa on tarkennettu yhdistämällä se Valviran ammattirekisterien tietoihin.
Tilasto on tuotettu tukemaan erityisesti kansallista terveys- ja sosiaalipoliittista päätöksentekoa ja ohjausta. Tilasto on suunnattu terveys- ja sosiaalialan päätöksentekijöille ja suunnittelijoille, alan tutkijoille ja opiskelijoille sekä kaikille, jotka tarvitsevat perustietoa paikallisesti järjestetyn sosiaali- ja terveyspalveluiden henkilöstön kehityksestä.
Tietojenkeruu perustuu Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksesta annettuun lakiin (668/2008), jonka mukaan THL:n lakisääteinen tehtävä on mm. tutkia ja seurata väestön hyvinvointia ja terveyttä sekä tutkia, seurata, arvioida ja kehittää sekä ohjata sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaa (2 §). Tilastotietojen poiminta alkuperäislähteistä perustuu THL:n ja Tilastokeskuksen sekä THL:n ja Valviran välisiin sopimuksiin.
Tilaston menetelmäkuvaus
Tämä raportti perustuu Tilastokeskuksen THL:lle toimittamaan Kuntasektorin palkkatiedustelun aineistoon. Tilastokeskus kerää ansiotiedot kuntien kuukausi- ja tuntipalkkaisista palkansaajista vuosittain kunnille- ja kuntayhtymille suunnatulla kyselyllä. Tilastokeskus kerää tiedot vuosittain lokakuussa, ja kysely kattaa kaikki kunnat ja kuntayhtymät. Tilastokeskuksen arvion mukaan joinakin vuosina tiedot voivat jäädä saamatta muutamalta työnantajalta. Kadon on arvioitu olevan tällöin henkilöstön osalta n. 1–2 prosenttia. Tämän lisäksi Tilastokeskuksen tiedonkeruun ulkopuolelle jäävät henkilöt, jotka eivät ole suorassa palvelussuhteessa kuntaan, kuten vuokratyövoima (ostopalvelut) ja omaishoitajat.
Aluetasolla Tilastokeskus kerää tunnisteellisia henkilöstötietoja kuntatasolla (työssäkäyntikunta). Tiedoista tuotettava tilasto ja raportointi sisältävät koko maan henkilöstötiedot. Tämän lisäksi osa tiedoista raportoidaan erikseen erilaisten kuntayhtymien tasolla, mutta tällöinkin alueellisesti määräävässä asemassa on työssäkäyntikunta.
Valvira ylläpitää sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöiden keskusrekistereitä. Valvira merkitsee henkilön rekisteriin, kun hänelle on myönnetty sosiaali- tai terveydenhuollon ammattioikeus Suomeen. Rekisteröidyllä voi olla rinnakkain useita eri ammattioikeuksia voimassa. Valvira ei seuraa ammattihenkilörekisterissä työssäolotietoja eli työskenteleekö henkilö ammattihenkilönä.1 Valvira toimittaa ammattioikeustiedot Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle kerran vuodessa.
Osana tilastointia THL tarkistaa aineiston, tekee tarvittavia korjauksia sekä luo uusia ryhmittelyitä ja jäsennyksiä aineistoon. Ammattijäsentelyssä on hyödynnetty Valviran ammattihenkilörekisteritietoja siten, että laillistetut ammattihenkilöt on eroteltu omiksi ryhmikseen niitä kuvaavista Tilastokeskuksen ammattiluokista. Tässä hyödynnetään molempien aineistojen tunnisteellista henkilötason tietoa, joilla aineistot on yhdistetty toisiinsa. Lääkärit sekä erikoislääkärit on jaettu laillistettujen ja opiskelijoiden osalta omiin ryhmiinsä. Muiden laillistettujen ammattiryhmien kohdalla henkilöt, joilla ei ole kyseisenä vuonna voimassa olevaa ammattioikeutta, on siirretty ammattinimikettä lähimpänä olevaan yhdistelmäluokkaan.
- Poikkeuksena tähän ovat laboratoriohoitajat, geronomit sekä sosionomit sillä Tilastokeskuksen ammattiluokituksessa ei ole niitä suoraan vastaavia ammattiluokkia.
- Lisäksi hammasteknikot sekä optikot on sijoitettu Muut terveydenhuollon asiantuntijat -luokkaan niiden vähäisen määrän vuoksi.
- Raportin jäsentelyt on kuvattu Käsitteet ja määritelmät -osiossa.
THL:n tekemän käsittelyn jälkeen THL:n aineisto ei ole täysin sama kuin alkuperäislähteiden aineisto. THL säilyttää alkuperäislähteiden tiedon laadunvarmentamista varten.
Tilastoinnissa jätetään huomiotta selkeästi väärät arvot palveluksessaoloajassa tai palkkatiedoissa, pyrkien säilyttämään henkilön muut tiedot. Jos esimerkiksi ilmoitettu palveluksessaoloaika on negatiivinen tai isompi kuin henkilön ikä, ei henkilön palveluksessaoloaikaa lasketa mukaan tilastoituun keskiarvoon, vaan se luokitellaan osaksi ”Palvelusaika: ei tietoa”-ryhmää. Näin voidaan varmistaa, että selvän virheelliset arvot eivät vääristä keskiarvoa samalla kun muita työsuhdetietoja pystytään hyödyntämään henkilön osalta.
Tässä raportissa kohdejoukko on jaettu vakinaisiin ja määräaikaisiin palvelussuhteen luonteen mukaisesti. Aineiston muut palvelussuhteen luonteen luokat (työllistetyt, harjoittelijat, oppisopimussuhteiset työntekijät, vammaiset) sisältyvät määräaikaisiin työsuhteisiin.
Tietojen oikeellisuus ja tarkkuus
Tietojen oikeellisuus riippuu keskeisesti Tilastokeskukselta saatujen lähdeaineistojen tietojen oikeellisuudesta. Tietoja tarkistetaan tilastotuotantoprosessin eri vaiheissa: tiedonsiirrossa THL:n tietokantaan, aineiston muokkauksessa THL:n tietokantamuotoon sopivaksi sekä aineiston raportointimuotoon (tietokantaraportit) saatettaessa.
Tilastoraportin julkaisun jälkeen aikasarjaa korjataan taannehtivasti tietokantaraporttiin, jos aineistossa todetaan virheitä. Päivittyneet tiedot huomioidaan seuraavan vuoden tilastoraportissa.
Julkaistujen tietojen ajantasaisuus ja oikea-aikaisuus
THL tuottaa kuntien terveys- ja sosiaalipalvelujen henkilöstöä koskevan tilaston laskentaan tarvittavien Tilastokeskuksen Kuntasektorin palkkatiedustelun aineiston perusteella tehtävän Kuntasektorin palkat -tilaston valmistuttua.
Tilastoa ei ole tuotettu vuosina 2016–2023, jolloin tietotuotantoa on kehitetty liittyen tietokantojen muutosvelvoitteisiin sekä laadunvarmistamisen takaamiseksi. THL tuotti Kuntien terveys- ja sosiaalipalvelujen henkilöstä koskevan tilaston edellisen kerran vuonna 2015. Vuosien 2000–2022 tiedot ovat saatavilla Kuntasektorin sosiaali- ja terveyspalvelujen henkilöstö -tietokantaraportilta.
Jatkossa tiedot on tarkoitus julkaista vuosittain Julkisen sektorin sosiaali- ja terveyspalvelujen henkilöstö -tilastoraportissa. Julkisen sektorin sosiaali- ja terveyspalvelujen henkilöstö 2023-tilastoraportti on ensimmäinen sarjassaan.
Tietojen saatavuus ja läpinäkyvyys
Keskeiset kuntien sosiaali- ja terveyspalvelujenhenkilöstöä koskevat tiedot kootaan THL:n verkkosivuilla julkaistavaan tilastoraporttiin ja tietokantaraporttiin.
Ammatti- ja toimialaluokitukset pohjautuvat Tilastokeskuksen tekemään luokitteluun, jotka Tilastokeskus on lisännyt Kuntasektorin palkkatiedustelun aineistoon sen koonti- ja käsittelyvaiheessa. THL hyödyntää omaa ryhmittelyään, jossa ammattiryhmiä on paikoin yhdistetty laajemmiksi kokonaisuuksiksi ja paikoin tarkennettu erottelemalla laillistetut ammattihenkilöt omaksi ryhmäkseen. Ammattijäsentelyssä on hyödynnetty Valviran ammattihenkilörekisteritietoja ja aineistojen tietoja on yhdistetty henkilötunnusten avulla.
Tilastokeskuksen aineistossa käytetyt keskeiset luokitukset (toimialaluokitus, ammattiluokitus, koulutusluokitus) löytyvät Tilastokeskuksen luokitus- ja metatietopalvelujen kotisivuilta. Luokitusmuutokset vaikuttavat aikaisempien vuosien vertailtavuuteen, sillä täydellistä vertaavuutta ei kaikkien luokitusten välille voi rakentaa.
Linkit:
Toimialaluokitus (Tilastokeskus)
Ammattiluokitus (Tilastokeskus)
Koulutusluokitus (Tilastokeskus)
Tilastojen vertailukelpoisuus
Tämän raportin luvut eivät ole vertailukelpoisia edellisen Kuntien terveys- ja sosiaalipalvelujen henkilöstö -raportin (2015) lukuihin, poimintaehtojen ja rajausten muutosten vuoksi. Tämän raportin luvussa on hyödynnetty Valviran ammattioikeustietoja, joilla on saatu tarkempi kuva sote-ammattilaisista. Ammattioikeustietoja ei ole käytetty vuoden 2015 tilastoraportissa.
Lasten päivähoitopalvelut on rajattu pois aineistosta, sillä vuonna 2013 lasten päivähoito siirrettiin sosiaalipalveluista opetus- ja kulttuuriministeriön alaisuudessa olevan varhaiskasvatuksen palveluihin. Samalla on luovuttu opetus- ja kasvatusnimikkeiden tarkastelusta, jotka sisältyivät vuoden 2015 raporttiin.
Tilastokeskuksen Kuntasektorin palkkatiedustelun aineistossa käytetyt ammatti-, toimiala- ja koulutusluokitukset ovat muuttuneet vuosien mittaan. Muutokset luokitteluissa johtavat paikoin huomattaviin eroihin ammattilaisten määrissä vuosina, jolloin luokitus on vaihtunut. Toimialaluokituksien suhteen tällaisia vuosia ovat 2002 ja 2008 ja Ammattiluokituksen suhteen vuosi 2010.
Kehitysvammaisten hoitajien määrän suuri muutos vuosien 2021 ja 2022 välillä selittyy Tilastokeskuksessa Kuntasektorin palkkatiedustelun aineistoon tehdyllä luokitusmuutoksella. Luokittelua on Tilastokeskuksessa täsmennetty ja tarkennettu esimerkiksi henkilön tutkinnon mukaan ja aikaisempina vuosina ammattiluokituksen (AML2010) ammattikoodille ’34121 sosiaalialan ohjaajat’ luokiteltuja on määritetty ammattikoodille ’53212 kehitysvammaisten ohjaaja’ vuonna 2022.
Lääkäreissä on myös katko aikasarjassa vuonna 2010. Vuonna 2010 Tilastokeskus on ottanut käyttöönsä uuden ammattiluokituksen ja erikoistuvat lääkärit on siirretty yleislääkäreistä erikoislääkäreiksi. Aikasarjaa on korjattu THL:ssä siirtämällä erikoistuviin erikoislääkäreihin ennen vuotta 2010 ne yleislääkäreiksi luokitellut henkilöt, jotka tilastovuodesta katsoen ovat viiden vuoden kuluessa saaneet erikoislääkärin ammattioikeuden. Koska ennen vuotta 2011 Valviran ammattioikeuksien myöntämisprosessi oli kaksiosainen ja väliaikaiset lupatiedot eivät ole THL:n aineistossa, on aikasarjaa tasattu olettamalla, että henkilöillä on ollut 2000–2010 lääkärin ammattioikeus, jos heille on myönnetty automaattisesti lääkärin ammattioikeus vuonna 2011 ammattioikeusuudistusten yhteydessä. Tämä voi kuitenkin johtaa yliarviointiin ammattioikeudellisten lääkärien määrässä – etenkin mitä vanhemmista luvuista on kyse.
Selkeys ja eheys/yhtenäisyys
Kuntien sosiaali- ja terveyspalvelujen henkilöstö -tilastoraportin luvut eivät ole suoraan verrannollisia Terveys- ja sosiaalipalvelujen henkilöstö 2021-tilastoraportin lukuihin. Terveys- ja sosiaalipalvelujen henkilöstön 2021 tilasto kattaa julkisen sektorin lisäksi myös yksityisen sekä järjestösektorin. Lisäksi Terveys- ja sosiaalipalvelujen henkilöstötilastojen julkinen sektori sisältää myös valtion järjestämät palvelut ja ei ole verrattavissa suoraan tämän raportin tilastoihin. Tämän lisäksi Terveys- ja sosiaalipalvelujen henkilöstön 2021 tilasto perustuu henkilön pääasialliseen työsuhteeseen, kun kuntien terveys- ja sosiaalipalvelujen henkilöstön tilastossa on kaikki kuntasektorilla olevat työsuhteet.
Kuntien terveys- ja sosiaalipalvelujen henkilöstö 2022 -raporttia koskevat asiat
Raportti on viivästynyt laadunvarmistamiseen liittyvien prosessien kehittämisen ja varmistamisen vuoksi.
Sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämisvastuun siirryttyä kuntasektorilta hyvinvointialueille vuonna 2023, hyvinvointialueiden sote-henkilöstötilastoja julkaistaan jatkossa nimeltään ja sisällöltään uudistetussa tilastoraportissa. Tämä on viimeinen Kuntien terveys- ja sosiaalipalvelujen henkilöstö -tilastoraportti, ja jatkossa vastaavia tietoja julkaistaan Julkisen sektorin sosiaali- ja terveyspalvelujen henkilöstö -tilastoraportissa.
Merkittäviä muutoksia tilastoinnissa vuoden 2015 tilastoraporttiin nähden:
- Lasten päivähoitopalvelut on rajattu pois aineistosta, sillä vuonna 2013 lasten päivähoito siirrettiin sosiaalipalveluista opetus- ja kulttuuriministeriön alaisuudessa olevan varhaiskasvatuksen palveluihin. Samalla on luovuttu opetus- ja kasvatusnimikkeiden tarkastelusta.
- Ammattijäsentelyssä on hyödynnetty Valviran ammattihenkilörekisteritietoja siten, että laillistetut ammattihenkilöt on eroteltu omiksi ryhmikseen niitä kuvaavista Tilastokeskuksen ammattiluokista. Lääkärit sekä erikoislääkärit on jaettu laillistettujen ja opiskelijoiden osalta omiin ryhmiinsä. Muiden laillistettujen ammattiryhmien kohdalla henkilöt, joilla ei ole kyseisenä vuonna voimassa olevaa ammattioikeutta, on siirretty ammattinimikettä lähimpänä olevaan yhdistelmäluokkaan.
- Poikkeuksena tähän ovat laboratoriohoitajat, geronomit sekä sosionomit sillä Tilastokeskuksen ammattiluokituksessa ei ole niitä suoraan vastaavia ammattiluokkia.
- Lisäksi hammasteknikot sekä optikot on sijoitettu Muut terveydenhuollon asiantuntijat -luokkaan niiden vähäisen määrän vuoksi.
- Sosiaali- ja vanhustenhuollon johtajat ovat uusi ryhmä: Vanhustenhuollon johtajat tilastoidaan yhdessä sosiaalihuollon johtajien kanssa vanhustenhuollon johtajien määrän vähäisyyden vuoksi.
- Tilastokeskuksen ammattiluokituksen nimikkeelle 3141 Laborantit ym. luokitellut henkilöt on luokiteltu Muut (ei sote) asiantuntijat -ryhmään. Syynä vähäinen määrä vuosina 2015–2022 sekä ja sijoittuminen Tilastokeskuksen ammattiluokituksessa Luonnontieteiden ja tekniikan asiantuntijoihin.
- Ammattiryhmittely on kuvattu kattavasti Kuntien terveys- ja sosiaalipalvelujen henkilöstö 2022 -tilastoraportin Käsitteet ja määritelmät osion tauluissa A1-A3.