Raskaudenkeskeytykset
Yleiskuvaus
Tilaston kuvaus
Raskaudenkeskeytystilasto sisältää tietoja Suomessa suoritettujen raskaudenkeskeytysten lukumäärästä vuosittain. Kaikki toimenpiteitä suorittavat terveydenhuollon yksiköt ovat velvollisia ilmoittamaan tiedot THL:n raskaudenkeskeytysrekisteriin erillisen tiedonkeruulomakkeen mukaisesti (AB4-lomake). Tietojen toimittaminen Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle (THL) on pakollista ja perustuu lakiin Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksesta (668/2008) sekä lakiin raskauden keskeyttämisestä (239/1970).
Tilastoja raskaudenkeskeytyksistä on saatavilla vuodesta 1951 lähtien. THL:n ylläpitämät raskaudenkeskeytystiedot ovat saatavilla sähköisessä muodossa vuodesta 1983 alkaen. Nyt raportoitavat tiedot koskevat vuotta 2024. Tietojen toimittamisvelvollisuus THL:ään on jatkuva eli toimenpiteistä tulee tehdä THL:lle ilmoitus kuukauden kuluessa sen suorittamisesta. THL raportoi tiedot kerran vuodessa, tilastovuotta seuraavan kevään aikana.
Tilasto on tarkoitettu lisääntymisterveyden kanssa työskenteleville terveydenhuollon ammattihenkilöille, viranomaisille, suunnittelijoille ja tutkijoille, joilla on tarve saada ajantasaista tietoa raskaudenkeskeytyksistä.
Relevanssi
Tilastossa raportoidaan tietoja lisääntymisterveyden tutkimusta, kehittämistä ja järjestämistä varten. Täydentäviä tietoja on saatavissa mm. THL:n hoitoilmoitusrekistereistä. Raskaudenkeskeyttämisrekisteriä käytetään tutkimuksessa ja seurannassa.
Tilaston tietosisältö
Tilasto kattaa kaikki Suomessa suoritetut raskaudenkeskeytykset. Kaikki Suomen terveydenhuollon toimenpideyksiköt, joissa tehdään raskaudenkeskeytyksiä, ovat velvollisia tekemään ilmoituksen THL:lle.
Raskauden keskeyttäminen määritellään toimenpiteillä käynnistetyksi raskauden päättymiseksi, jossa sikiön ei tiedetä kuolleen kohtuun ennen keskeyttämistoimenpidettä. Myös osakeskeytykset määritellään raskaudenkeskeytykseksi. Tilastoraportin tekstiosassa on esitetty muut tilastossa käytetyt käsitteet.
Raskaudenkeskeyttämisrekisterin tietosisältö perustuu sosiaali- ja terveysministeriön asetuksessa vahvistettuun ns. AB4 -lomakkeeseen (1063/2008, jonka liitteinä ovat muutoksella 624/2023 vahvistetut uudet lomakkeet).
Tilastossa raskaudenkeskeytykset esitetään ikäryhmittäin ja hyvinvointialueittain henkilön kotikunnan mukaan jaoteltuina tuhatta vastaavanikäistä naista kohti. Tilastossa esitetään lukumäärä- ja prosenttitietoja raskaudenkeskeytysten perusteista, suorittamisajankohdasta raskausviikon mukaan, raskaudenkeskeytyspotilaiden aikaisemmista keskeytyksistä ja synnytyksistä, käytetyistä raskaudenkeskeytysmenetelmistä sekä raskaudenkeskeytyspotilaiden ennen raskauden alkua käyttämistä ja heille suunnitelluista ehkäisymenetelmistä.
Henkilön ikä kuvaa ikää toimenpidehetkellä. Tilaston väestöön suhteutukset tehdään suhteessa hedelmällisyysikäisiin eli 15–49-vuotiaisiin naisiin ja vastaavan ikäryhmän naisiin. Väestösuhteutuksissa käytetään keskiväkilukua.
Hyvinvointialueittaiset tiedot perustuvat henkilön asuinkuntaan.
Tilastoprosessi
Lähdeaineistot
Tilasto pohjautuu THL:n raskaudenkeskeytysrekisteriin, joka sisältää tietoa kaikista Suomessa suoritetuista raskaudenkeskeyttämistoimenpiteistä. Rekisteri sisältää raskaan olleen henkilön henkilötunnuksen.
Rekisteritietoa täydennetään Väestötietojärjestelmän tiedoilla puuttuvista asuinkunnista ja siviilisäädyistä.
Tiedonkeruumenetelmä
Raskauden keskeyttämistä koskevan lain (laki raskauden keskeyttämisestä 238/1970) sekä sen nojalla annetun asetuksen (asetus raskauden keskeyttämisestä 359/1970) mukaisesti terveydenhuollon toimintayksikön, jossa toimenpide on suoritettu, on toimitettava THL:lle ilmoitus suoritetusta toimenpiteestä sosiaali- ja terveysministeriön vahvistamalla lomakkeella kuukauden kuluessa toimenpiteen suorittamisesta.
Tiedot lähetetään THL:lle sähköisesti joko potilastietojärjestelmäpoimintana tai erillisen tietoturvallisen sähköisen lomakkeen kautta. Vuoden 2024 tiedot ovat saapuneet THL:ään pääosin sähköisesti ja yksittäiset paperi-ilmoitukset tallennetaan THL:ssä sähköiseen muotoon. Toimenpideyksikön tulee aina tehdä raskaudenkeskeytysrekisteriin ilmoitus erillisenä ilmoituksena, pelkkä normaali potilastietojärjestelmään tehty kirjaus toimenpiteen yhteydessä ei riitä.
Tässä tilastoraportissa on huomioitu THL:lle 27.3.2025 mennessä toimitetut tiedot. Tarvittaessa THL vastaanottaa täydennyksiä tietoihin myös tilaston julkaisun jälkeen. Näissä tapauksissa tiedot päivittyvät seuraavan tilastojulkaisun yhteydessä.
Tietokantapoimintana toimitetut aineistot lähetetään THL:lle 2–4 kertaa vuodessa. Sähköisen lomakkeen kautta ilmoituksia lähettävät täyttävät ilmoituksia läpi vuoden.
Tietojen validointi
THL pyrkii tarkistamaan ja korjaamaan tietoja mahdollisimman laajasti. Tiedoista pyritään tunnistamaan sekä puuttuvat että virheelliset tiedot. Toimenpideyksiköistä karhutaan puuttuvia tapauksia, puuttuvia muuttujatietoja sekä tarkistetaan mahdollisia virhekirjauksia.
Raskaudenkeskeyttämisrekisterin tietoja verrataan Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valviran raskaudenkeskeyttämis- ja steriloimisasioiden lautakunnan istuntojen materiaaleihin. Jos raskaudenkeskeytykseen on myönnetty Valviran lupa, mutta raskaudenkeskeyttämisrekisteriin ei olla tehty ilmoitusta, karhutaan tietoja toimenpideyksiköstä.
Raskaudenkeskeyttämisrekisterin tietoja vertaillaan THL:n epämuodostumarekisterin tietoihin sikiön sairauden tai vamman perusteella tehdyistä keskeytyksistä. Raskaudenkeskeytysrekisteriä täydennetään taannehtivasti epämuodostumarekisterin tietojen pohjalta.
Jos henkilön aiempien synnytysten tai raskauksien tiedoissa on epäselvyyksiä, tarkastetaan tietoja THL:n syntyneiden lasten rekisteristä, Väestötietojärjestelmästä sekä hoitoilmoitusrekistereistä.
Tiedon käsittely
THL:ssä tehdään aineistolle automaattisia korjaus- ja päivitystoimenpiteitä. Automaattisia korjauksia aineistoon tehdään mm. henkilön aiempien keskeytysten tietojen sekä kyseisen keskeytyksen muiden tietojen pohjalta. Puuttuvia asuinkunta, siviilisääty ja synnytystietoja täydennetään osin automaattisesti ja osin tapauskohtaisesti Väestö-tietojärjestelmän pohjalta. Korjaukset tehdään tapauskohtaisesi silloin kuin automaattisen päättelyn luotettavuus kaikissa tapauksissa ei ole mahdollista.
Kaikkien tietojen korjaus THL:ssä saatavilla olevien tietojen pohjalta ei ole mahdollista ja näissä tapauksissa korjauksia pyydetään toimenpideyksiköiltä. Tietojen karhuaminen yksiköiltä tapahtuu salatun turvasähköpostin avulla.
Tiedon revisioituminen
Aikaisempien tilastovuosien tietoja päivitetään takautuvasti tarvittaessa seuraavan tilastojulkaisun yhteydessä. Tietoihin jälkikäteen tehtävien korjausten vaikutus lukuihin on pääsääntöisesti arvioitu melko pieneksi. Esimerkiksi aikaisemmin julkaistut vuoden 2023 luvut kasvoivat vuoden 2024 julkistuksen yhteydessä noin 100 keskeytyksellä (noin 1,1 %).
Kevään 2024 aikana aineistoon tehtiin takautuvasti hieman normaalia suurempia korjauksia vuosille 2020–2022, ja raskaudenkeskeytysten lukumäärä rekisterissä kasvoi normaalia enemmän: tarkistusten yhteydessä huomattiin, että muutamasta toimenpideyksiköstä oli jäänyt rekisteri-ilmoituksia systemaattisesti tekemättä ja nämä ilmoitukset päivitettiin rekisteriin takautuvasti.
Tilaston laadun tarkastelu
Tarkkuus ja luotettavuus
Raskaudenkeskeytysrekisterin tiedot pohjautuvat tiedontuottajien ilmoituksiin ja tietojen oikeellisuus riippuu pääosin tiedonantajilta saaduista tiedoista.
Epäselvissä tapauksissa raskaudenkeskeyttämisrekisterin tietoja verrataan muiden rekisterien (syntyneiden lasten rekisteri ja hoitoilmoitusrekisteri) tietoihin. Tarvittaessa tietoja tarkistetaan toimenpiteen suorittaneesta toimintayksiköstä. Sikiön vamman tai sairauden perusteella tehtyjen keskeytysten tietoja verrataan lisäksi Valviran ja epämuodostumarekisterin tietoihin.
Jos epäillään, että raskaudenkeskeytyksestä ei olla tehty rekisteri-ilmoitusta, pyrkii THL karhuamaan sitä toimenpideyksiköstä, jos hoitoilmoitusrekistereistä löytyy tietoa raskaudenkeskeytysrekisteristä mahdollisesti puuttuvasta rekisteri-ilmoituksesta. Tämä vertailu ja karhuaminen ei kuitenkaan ole systemaattista eikä kattavaa. Myös hoitoilmoitusrekistereiden diagnoosi- ja toimenpidekirjauksissa on epätarkkuuksia ja raskaudenkeskeytysrekisterin suora täydentäminen niiden pohjalta ei ole mahdollista.
Tilastosta löytyneet mahdolliset virheet korjataan. Ilmoitusviiveestä johtuen myös aikaisempia vuosia päivitetään raportoinnissa. Nämä korjaukset eivät yleensä kuitenkaan merkittävästi vaikuta keskeytysten määrän kokonaistrendiin.
Kevään 2024 aikana aineistoon tehtiin takautuvasti hieman normaalia suurempia korjauksia vuosille 2020–2022 ja raskaudenkeskeytysten lukumäärä rekisterissä kasvoi normaalia enemmän: tarkistusten yhteydessä huomattiin, että muutamasta toimenpideyksiköstä oli jäänyt rekisteri-ilmoituksia systemaattisesti tekemättä ja nämä ilmoitukset päivitettiin rekisteriin takautuvasti. Verrattuna aikaisemmin julkaistuihin lukuihin vuoden 2020 raskaudenkeskeytysten määrä kasvoi 0,1 prosentilla ja vuosien 2021 ja 2022 luvut 1,3 prosentilla.
Vuoden 2011 aineistolla tehty kattavuustutkimus osoitti, että raskaudenkeskeyttämisrekisterin kattavuus on erinomainen: 97,0 prosenttia tutkimusajankohtana suoritetuista keskeytyksistä löytyi rekisteristä1.
Rekisterin tarkka tietosisältö ja muuttujakohtaisia laatuhuomioita löytyy Aineistokatalogista.
1 Heino A, Niinimäki M, Mentula M, Gissler M. How reliable are health registers? Registration of induced abortions and sterilizations in Finland. Inform Health Soc Care. 2017 Apr 7:1-10.
Oikea-aikaisuus ja täsmällisyys
Raskaudenkeskeytystilasto on THL:n kerran vuodessa tuottama tilasto. Keväällä ilmestyvä tilastoraportti sisältää edellisen päättyneen vuoden tilastot.
Johdonmukaisuus ja vertailukelpoisuus
Ensimmäinen laki raskauden keskeyttämisestä tuli voimaan 1.7.1950. Tilastoja raskaudenkeskeytyksistä on julkaistu vuodesta 1951 lähtien. Nykyinen raskauden keskeyttämistä koskeva laki on peräisin vuodelta 1970. Vuonna 1985 tehtiin muutos (572/1985), jonka 5 a § myötä sikiöperusteinen keskeytys sallittiin ennen 24. täyttä raskausviikkoa (≤ 24+0)2.
Päivitetty laki raskauden keskeyttämisestä astui voimaan 1.9.2023. 1.9.2023 alkaen raskauden keskeytyksen peruste on aina raskaana olevan oman pyyntö, jos raskauden kesto on 12+0 viikkoa tai alle. Raskaana olevan ei tarvitse esittää pyynnölleen mitään perustetta.
Raskauden keston ollessa yli 12+0 viikkoa, pääsääntöisesti vain Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto (Valvira) voi tehdä keskeyttämislupapäätöksen (pois lukien ns. terveysvaaraperuste L 1 § 2 mom. ja hätäkeskeytys).
1.9.2023 otettiin käyttöön myös uudistettu rekisteri-ilmoituslomake (AB4). Lakimuutoksen mukaisesti rekisteriin lisättiin uusi raskaudenkeskeytyksen peruste (raskaana olevan oma pyyntö), poistettiin päätöksentekijävaihtoehdoista ”yksi lääkäri”, sillä laki ei enää tunne yhden lääkärin päätöksellä tehtyjä raskaudenkeskeytyksiä, sekä tehtiin pienempiä terminologisia muutoksia.
THL:n ylläpitämät raskaudenkeskeytystiedot ovat saatavilla sähköisessä muodossa vuodesta 1983 alkaen. Varhaisempien vuosien tiedot on saatu osana virallista tilastoa ilmestyneistä Lääkintöhallituksen julkaisuista (Lääkintöhallitus vuosina 1935–1954; Yleinen terveyden- ja sairaanhoitotilasto vuosina 1955–1970; Terveydenhuolto vuosina 1971–1987). Tietoja raskaudenkeskeytysten määristä on saatavilla vuodesta 1950 alkaen ja vuodesta 1955 lähtien on saatavissa tietoja myös mm. keskeytysten perusteista. Vuodesta 1958 lähtien on lisäksi saatavilla tietoja siviilisäädystä, iästä, synnytysten määrästä ja toimenpiteistä lääneittäin. Aikasarjoja lähes kaikista nykyisin kerättävistä muuttujista on saatavissa 1970-luvun puolesta välistä lähtien.
Rekisteriaineistoa on tarkastettu aikaisemmilta vuosilta mm. poistamalla kaksoiskappaleita ja lisäämällä aikaisemmin tilastosta puuttuneita tapauksia. Siksi osa tiedoista poikkeaa aiemmin julkaistuista tilastoista.
Ikäryhmiä tarkasteltaessa on huomattava, että rekisterin ikätieto on vuodesta 1994 lähtien potilaan ikä toimenpidepäivänä, sitä ennen ikä vuoden lopussa. Rekisteriin on takautuvasti laskettu vuosien 1986–1993 ikätiedot hoitoilmoitusrekisterin ikätietojen avulla.
Raskaudenkeskeytyksen rekisteri-ilmoituslomakkeelle on paikoin mahdollista kirjata useampi vaihtoehto (mm. ehkäisymenetelmä, raskaudenkeskeytyksen toimenpide ja keskeytysperuste) ja tämä tulee huomioida tilastotaulukoita lukiessa.
Raskaudenkeskeytyksen käsite ja määritelmät ovat pysyneet koko ajan samoina. Tilastoissa käytetään ICD-10-luokitusta. Raskauden keskeyttämiseen liittyvistä käsitteistä ja määrityksistä tarkemmin Suomalaisessa tautien kirjaamisen ohjekirjassa.
Toimintavaltuudet
Tilaston tuottaminen perustuu lakiin Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksesta (688/2008) sekä lakiin raskauden keskeyttämisestä (239/1970). Tilaston tuottaminen perustuu lakiin Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksesta (688/2008) ja tilastolakiin (280/2004). THL:n viranomaistehtävänä on tuottaa tilastotietoa väestön terveydestä ja hyvinvoinnista, niihin vaikuttavista tekijöistä sekä sosiaali- ja terveyspalvelujen käytöstä ja toimivuudesta päätöksenteon, kehittämisen ja tutkimuksen tueksi. THL:n tilastotuotannon käytäntöjä ohjaavat Eurostatin ja Suomen virallisen tilaston ohjeistukset, suositukset ja määräykset sekä tilastoeettiset periaatteet.
Tietojen jakaminen ja julkaiseminen
Tilasto julkaistaan tilaston kotisivulla thl.fi-palvelussa ennakkoon tilastojen julkaisukalenterissa ilmoitettuna ajankohtana. Tiedot julkistetaan kaikille käyttäjille samanaikaisesti.
Tietoja julkaistaan kunnittain myös tilasto- ja indikaattoripankki Sotkanetissä. Tieto tilaston julkaisusta lähetetään sähköisesti synnytyksiä hoitaviin sairaaloihin.
THL:n verkkosivuilla julkaistaan tilastoraportin yhteydessä myös tietokantaraportit raskaudenkeskeytyksistä. Tietokantaraportit eli tiivisteet ja kuutiot mahdollistavat käyttäjän omat valinnat ja tiedonhaun tilastoaineistosta.
Raskaudenkeskeytysrekisterin tietoja toimitetaan myös kansainvälisiin tilastoihin (Nomesko, Eurostat, YK).
THL:n julkaisemat tilastotuotteet ovat julkisia. Sen sijaan henkilötietoja sisältävät rekisteritiedot ovat salassa pidettäviä. Sosiaali- ja terveysalan tietolupaviranomainen Findata myöntää lupia tietojen käyttöön perustuen lakiin sosiaali- ja terveystietojen toissijaisesta käytöstä (552/2019).
Tilastollinen tietosuoja
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksella on viranomaisena velvoite raportoida terveyteen ja hyvinvointiin liittyvää koottua tietoa. THL:n tilastojen laatimiseen käytettävät tiedot ovat pääasiallisesti salassa pidettäviä, eikä henkilötietoa saa julkaista. Käsiteltävien tietojen suojaus perustuu lakiin Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksesta (688/2008), tilastolakiin (280/2004) sekä lakiin viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999), EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen (EU) 2016/679 ja tietosuojalakiin (1050/2018) sekä muihin laitoksen toimintaa ohjaaviin säädöksiin.
THL:n tietoaineistot on suojattu kaikissa käsittelyn vaiheissa. Tietoihin ja tietojärjestelmiin pääsevät käsiksi vain ne, joilla on tietyn aineiston käyttöoikeus selkeästi määriteltyihin käyttötarkoituksiin. Muilla ei ole mahdollisuutta katsella, käsitellä, muuttaa tai poistaa tietoja. Valmiin tilaston tietosuojan varmistamiselle on laadittu kirjallinen ohjeistus. Kaikki THL:n henkilökuntaan kuuluvat ovat salassapitovelvollisia.
Rekisterin tietosuojailmoitus on nähtävissä thl.fi-verkkopalvelussa.
Tilaston vuoden 2024 erityiskysymykset
Raskaudenkeskeytyslaki uudistui 1.9.2023 alkaen. Samaan aikaan otettiin käyttöön uudistettu rekisteri-ilmoituslomake (AB4). Lakimuutoksen mukaisesti rekisteriin lisättiin uusi raskaudenkeskeytyksen peruste (raskaana olevan oma pyyntö), poistettiin päätöksentekijävaihtoehdoista ”yksi lääkäri”, sillä laki ei enää tunne yhden lääkärin päätöksellä tehtyjä raskaudenkeskeytyksiä sekä tehtiin pienempiä terminologisia muutoksia.