Laatuseloste: Sosiaali- ja terveyspalvelujen talous
Yleiskuvaus
Tilaston tietotuotteita ovat tilastoraportti, tilastokuutiot ja Sotkanet indikaattorit. Laaturaportti koskee kaikkia tilaston tietotuotteissa julkaisuja tietoja.
Tilaston kuvaus
Tilastoraportti Sosiaali- ja terveyspalvelujen taloudesta avaa hyvinvointialueiden sosiaali- ja terveydenhuollon nettokäyttökustannuksia palvelukokonaisuuksittain. Ahvenanmaa ei ole mukana tilastoraportin luvuissa. Tilastoraportti on julkaistu ensimmäistä kertaa vuonna 2024 ja julkaistavat tiedot koskevat aina julkaisua edeltävää kalenterivuotta. Tilastoraportti julkaistaan vuosittain.
Sosiaali- ja terveyspalvelujen talous -aineisto koostuu hyvinvointialueiden, kuntien ja kuntayhtymien käyttötaloudesta ja investointimenoista valtiokonttorin keräämien taloustietojen pohjalta. Tilasto sisältää tietoja palvelujen tuottajien ja järjestäjien näkökulmasta AURA-palveluluokittain sekä vuosien 2017–2020 aikana tehtäväluokittain raportoiduista tiedoista. Taloustiedot on julkaistu palveluryhmittäin ja -luokittain tilastoraportissa, tilastokuutoissa ja Sotkanet-indikaattoreissa. Tilinpäätösindikaattorit on julkaistu Sotkanet-indikaattoreina.
Valtiokonttori aloitti kuntien ja kuntayhtymien automatisoidun taloustiedonkeruun vuonna 2020, koskien ensin talousarviosuunnitelmia. AURA palveluluokkakohtainen tiedonkeruu toteutettiin ensimmäisen kerran keväällä 2022 koskien tilikautta 2021. Tämä uudistettu tiedonkeruu on jatkumo aiemmin tilastokeskuksen toteuttamalle kuntataloustiedonkeruulle. THL hyödyntää kerättyä tietoa valtiokonttorin tarjoaman rajapinnan kautta.
Palveluluokkakohtaiset taloustiedot on julkaistu THL:n sivuilla tilastovuodesta 2021 lähtien.
Relevanssi
Laki hyvinvointialueesta (29.6.2021/611) 120§ mukaan hyvinvointialueen on toimitettava tilinpäätös-, osavuosikatsaus- ja kustannustiedot sekä muualla laissa tai lain nojalla säännöllisesti toimitettavaksi edellytetyt taloustiedot Valtiokonttorille yhteentoimivuuden edellyttämässä muodossa. Hyvinvointialue vastaa toimittamiensa tietojen oikeellisuudesta. Valtioneuvoston asetuksilla (729/2021 ja 462/2022) on annettu tarkempia säännöksiä tuotettavista tiedoista sekä tietojen tuottamisen ja toimittamisen menettelytavoista ja ajankohdista.
Kuntalain (410/2015, 120 a §) 2 momentissa kerrotaan seuraavasti: Kunnan on salassapitosäännösten estämättä toimitettava 112 §:ssä tarkoitetut tilinpäätös-, osavuosikatsaus- ja kustannustiedot sekä muualla laissa tai lain nojalla säännöllisesti toimitettavaksi edellytetyt taloustiedot Valtiokonttorille yhteentoimivuuden edellyttämässä muodossa. Kunta vastaa toimittamiensa tietojen oikeellisuudesta. Valtioneuvoston asetuksella voidaan antaa tarkempia säännöksiä tuotettavista tiedoista sekä tietojen tuottamisen ja toimittamisen menettelytavoista ja ajankohdista.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) käyttää tietoja julkaisemissaan kansallisessa ja alueellisissa asiantuntija-arvioissa, kansallisessa yksikkökustannuslaskennassa sekä sosiaali- ja terveydenhuollon taloustietojen tilastoinnissa. Lisäksi tietoja hyödynnetään laajasti tutkimustyössä.
Tilaston tietosisältö
- Tilaston perusjoukon muodostavat Manner-Suomen hyvinvointialueet ja Helsingin kaupunki. Tilastoaineisto koostuu käyttötaloudesta ja investointimenoista, jotka raportoidaan Valtiokonttorille alla olevilla raportointikokonaisuuksilla:
- HHTPP Hyvinvointialueen ja hyvinvointiyhtymän tilinpäätöstiedot palveluluokkakohtaisesti (käyttötalous, investoinnit).
- HHYTT Hyvinvointialueen ja hyvinvointiyhtymän kalenterivuotta koskevat tilinpäätöstietoja täydentävät muut taloustiedot.
- HKOTR Hyvinvointialue- ja hyvinvointiyhtymäkonsernin tilinpäätösraportointi
- HHTR Hyvinvointialueen ja hyvinvointiyhtymän tilinpäätöksen rahoituslaskelma
- HHKNR Hyvinvointialueen ja hyvinvointiyhtymän neljännesvuosiraportointi
- HHTNR Hyvinvointialueen ja hyvinvointiyhtymän toimialakohtainen raportointi neljännesvuosittain
- KKTPP Kunnan ja kuntayhtymien tilinpäätöstiedot palveluluokkakohtaisesti.
- KKYTT Kuntien ja kuntayhtymien kalenterivuotta koskevat tilinpäätöstietoja täydentävät muut taloustiedot.
- ATPT Ålands bokslut funktionsvis - Ahvenanmaan tilinpäätös toiminnoittain
- AKKNR Kommunernas och samkommunernas finansiella rapportering på Åland - Ahvenanmaan kuntien ja kuntayhtymien tilinpäätösraportointi
Tilastoprosessi
Tilastoprosessi
Tiedoista tuotetaan käyttötalouden toteumatietoja netto- ja brutto-käyttökustannuksina, tarvevakioituna nettokäyttökustannuksina (euroa/asukas) ja ilmoitettujen kokonaiseuromäärien mukaan. Tiedot raportoidaan sekä absoluuttisina euromääräisinä tietoina että väestöön suhteutettuina tietoina (euroa/asukas). Väestösuhteutus on tehty THL:ssä käyttäen Tilastokeskuksen Väestötilaston tietoja kunkin vuoden 31.12. tilanteesta. Myös investointimenoja tarkastellaan alue- ja tuottajakohtaisesti. Raportoitavat euromääräiset tiedot kuvaavat organisaatioiden investointimenoja sote-palveluluokittain ja hyödykelajeittain. Lisäksi Sote-käyttötalous-tilastokuutioissa esitetään Hallinto- ja tukipalvelut -luokan mukaisia tietoja.
Lähdeaineistot
Sosiaali- ja terveyspalvelujen talous -aineisto koostuu kaikkien Manner-Suomen ja Ahvenanmaan kuntien ja kuntayhtymien Tilastokeskukselle vuosien 2017–2020 aikana tehtäväluokittain raportoimista tiedoista. Vuodesta 2021 eteenpäin aineisto koostuu Valtiokonttorille raportoiduista palveluluokkakohtaisista taloustiedoista. Vuodesta 2023 eteenpäin aineistossa ovat mukana hyvinvointialueiden ja Helsingin kaupungin, HUS-yhtymän, Nordlab hyvinvointiyhtymän sekä ISLAB hyvinvointiyhtymän Valtiokonttorille raportoimat taloustiedot.
Tiedonkeruumenetelmä
Taloustietojen tiedonkeruu toteutetaan Valtiokonttorin toimesta hyvinvointialueilta automatisoidulla XBRL-talousraportoinnilla. THL saa taloustiedot tietokantaansa Valtiokonttorilta avoimen ja salatun rajapinnan kautta. Valtiokonttorin keräämät tiedot siirtyvät THL:ään samalla tarkkuustasolla kuin millä ne on toimitettu Valtiokonttorille.
Tietojen validointi
Keskeisiä ohjeita ja luokituksia talousraportoinnin tietojen kannalta ovat kirjanpitolautakunnan hyvinvointialue- ja kuntajaoston hyvinvointialueille ja -yhtymille antamat yleisohjeet ja lausunnot, Valtiokonttorin julkaisema automatisoidun talousraportoinnin käsikirjan (AURA) -ohjeet ja palveluluokitus sekä Tilastokeskuksen sektoriluokitus.
Valtiovarainministeriön asetus hyvinvointialueen taloustietojen toimittamiseen sovellettavasta tietosisällöstä ja teknisistä kuvauksista määrittelee sovellettavat tietosisällöt, tekniset kuvauksiset ja raportointikokonaisuudet. Valtiovarainministeriön asetus hyvinvointialueen taloustietojen toimittamiseen sovellettavasta tietosisällöstä ja teknisistä kuvauksista koskien tilikautta 2024 (898/2023) (Finlex).
Valtiokonttorin Kuntien ja hyvinvointialueiden taloustietopalvelu tekee raportoituihin aineistoihin automaattisia tarkastuksia, joista nousee tarkastushavaintoja (esimerkiksi palkat-tilille ei ole raportoitu saldoa). Havainto voi olla hyväksynnän estävä tai havainto voi olla yleishavainto. Hyväksynnän estävä havainto edellyttää tiedon korjaamista lähdeaineistoon ja koko raportointikokonaisuuden toimittamista uudestaan tietopalveluun. Havaintoa, joka ei välttämättä aiheudu virheellisestä tiedosta, on kommentoitava tietopalveluun.
Ennen aineistokäsittelyn aloitusta Valtiokonttori tekee aineistoon tarkastuksia koskien kaikkia palveluluokkia. HVA-AURA-käsikirjan luvun 4.1 mukaan palveluluokille HHTPP-raportissa kohdennettujen kaikkien ulkoisten toimintatuottojen ja -kulujen tulee täsmätä HHKNR-Q4-raportilla raportoituun tuloslaskelmaan tili- ja sektoritasolla. Palveluluokkien yhteenlaskettu summa joltain tililtä saa poiketa enintään tuhannella eurolla.
Tarkastus tehdään myös sektoriluokkiin. Palveluluokkakohtaisella ulkoisella sektorilla x01 olevien tilien kustannukset täytyy olla yhtä suuret tai suuremmat kuin alasektoreilta yhteenlasketut kustannukset (+/- 1000 euroa).
Hallinto- ja tukipalveluiden (hyvinvointialueiden raportoinnissa Tilojen vuokraus ja maaomaisuuden hallinta, Tukipalvelu, Yleishallintopalvelut ja vaalit -palveluluokat) netto tulee olla nolla. Tämä siitä syystä, että hyvinvointialueiden rahoituksen tietopohjaan otetaan euroja vain sosiaali- ja terveystoimen sekä pelastustoimen palveluluokilta. Tukipalvelu-palveluluokka on tilastoinnin apuluokka, joka sisältää vain välituotteita ja -suoritteita, joiden kustannukset kohdennetaan varsinaisille palveluluokille. Vain ulkoisen myynnin kate voi jäädä tukipalveluluokalle.
Raportoinnissa kirjaukset on voitu tehdä suoraan tilien yhteensä -tasolle, tilitasolle kirjaamisen sijaan. Tällöin tilien yhteenlasketut eurot eivät täsmää tilien yhteensä tasoon. Samoin sektoritasolla on voitu kirjata suoraan ulkoiselle x01-sektorille alasektorille kirjaamisen sijaan. Tällöin tilien ulkoinen sektori on suurempi kuin sisäiset sektorit yhteensä. Tämä on sallittua ja on yksi Valtiokonttorin tekemän laaduntarkastuksen kohde; tilitasolla sisäiset sektorit eivät saa olla suuremmat kuin ulkoinen sektori. THL:n tekemään yksikkökustannuslaskentaan tällä on vaikutusta siten, että järjestämisvastuun mukaisen yksikkökustannusten laskennasta kustannuksista tulee vähentää hyvinvointialueen muille, kuin oman alueen asukkaille tuotettujen palveluiden myynnin myyntituotot. Mikäli näitä ei ole eritelty raportoinnissa nämä myyntituotot jäävät vähentämättä ja siten sisältyvät järjestämisvastuun mukaan laskettuun yksikkökustannukseen.
Tiedon käsittely
Tiedot haetaan Valtiokonttorin rajapinnasta automaattisesti joka aamu ko. raportointiajanjakson aikana. Aineistosta muodostetaan THL:ssä automaattisesti raakadata-Excel, josta muodostetaan automaattisesti Tarkastusdata-Excel.
Tarkemmat tarkastusvastuut eri substanssivirastojen sekä VM:n ja SM:n kesken jaetaan raportointikauden alkaessa yhdessä Valtiokonttorin vetämässä Tietojen oikeellisuuden tarkastuksen pientyöryhmässä. THL on vastuussa palveluluokkakohtaisten SOTE-taloustietojen tarkastuksesta. Tietojen oikeellisuuden tarkastuksen pientyöryhmässä, ovat Valtiokonttorin lisäksi mukana THL, valtiovarain- ja sisäministeriö, Tilastokeskus ja Opetushallitus (OPH).
Tiedon revisioituminen
Raportointiajanjakson ja ns. suljetun kauden korjausjakson jälkeen Valtiokonttori voi hyväksyä palveluluokkakohtaisten taloustietojen muokkauksia. Mikäli hyvinvointialue haluaa korjata raportoimiaan tietoja, sen tulee täyttää Valtiokonttorin ns. suljetun kauden korjauspyyntö. Ko. pyynnössä tulee eritellä tarkasti miksi aineisto tulisi saada raportoida, mikä on muuttunut aiemmin raportoituun aineistoon verrattuna, onko kyse tuloslaskelmasta tai investointierittelystä, mistä tilistä on kyse, mitä aiemmin on vastaavasta tiedosta raportoitu, mikä on korjattu arvo ja mistä sektorista tai palveluluokasta on kyse. Mikäli aineisto on jäänyt raportoimatta aiemmin kokonaan, tulee kertoa syy, miksi aineisto raportoidaan vasta nyt. Korjauspyynnöt hyväksytään tai hylätään yhteistyössä Tietojen oikeellisuuden tarkastuksen pientyöryhmässä. Mikäli alue revisioi taloustietojansa, tiedot päivitetään ajantasaisesti tilastokuutioihin ja Sotkanet indikaattoreihin. Revisioitumisista kerrotaan kuutioiden ja indikaattoreiden Info-taulukoissa.
Tilaston laadun tarkastelu
Laaduntarkastuksessa ko. tilastovuoden taloustiedot yhdistetään hyvinvointialueiden raportoimiin kyseisen vuoden Avo-, Sosiaali- ja Terveys-Hilmon sekä Lastensuojelurekisterin suoritetietoihin. Tietojen yhdistelyssä on noudatettu THL:n yksikkökustannuslaskennassa noudatettua menetelmää, johon voi tutustua THL:n sivuilla julkaisussa Sosiaali- ja terveydenhuollon yksikkökustannuslaskennan ohjeistus.
Laaduntarkastuksessa taloustietoja mitataan muutoksena suhteessa edellisiin vuosiin (aikasarja) ja suhteessa toisiin vastaaviin yksiköihin (poikkileikkaus). Laaduntarkastuksessa THL tekee yhteistyötä kaikkien hyvinvointialueiden, kuntien ja kuntayhtymien taloustietoja tarkistavien ministeriöiden ja substanssivirastojen kanssa.
THL tarjoaa tukea ja neuvoo tiedontoimittajia palveluluokkien käytössä ja tietosisältöjen tuottamisessa sosiaali- ja terveydenhuollon palveluluokkiin. Palveluluokkiin liittyvät kysymykset ohjataan THL:lle Valtiokonttorin ylläpitämän vastauspalvelun (Jira) kautta.
Palveluluokkakohtaiset tiedot kerätään kulu- ja tuottolajeittain eriteltyinä. Käytetty kulu- ja tuottolajiluokitus vastaa hyvinvointialueiden ja kuntien kirjanpidossa käytettyä tililuetteloa, joka taas perustuu kirjanpitolakiin. Tältä osin tietojen luotettavuus on hyvä.
Laaduntarkastuksen yhteydessä palveluluokilla raportoituja kustannuksia on verrattu Hoitoilmoitusrekisteristä (Hilmo) haettuihin suoritteisiin. Suoritteina on käytetty:
- Painotetut suoritteet
- Hoitopäivien lukumäärä
- Potilaiden lukumäärä
- Hoitojaksojen lukumäärä
- Avokäyntien lukumäärä
Suoritteiden lukumäärien kasvua tai laskua verrattiin kustannusten kasvuun tai laskuun. Mikäli suunnat olivat vastakkaiset, pyydettiin kustannusten muutoksesta hyvinvointialueelta selvitys tai aineiston korjaus. Kaikille palveluluokille ei ole saatavissa kattavia Hilmo-suoritteita tai Hilmo-suoritteita ei ole saatavissa ollenkaan. Lisäksi joidenkin palveluntuottajien suoritetiedot ovat puutteelliset.
Painotetuilla suoritteilla tarkoitetaan esim. erikoissairaanhoidon yksittäisten hoitotapahtumien painottamista ns. DRG-painoilla (Diagnosis Related Groups). Erikoissairaanhoidon suoritteet voidaan ryhmitellä diagnoositiedon pohjalta tiettyihin DRG-ryhmiin, joille on laskettu niiden keskimääräisten kustannusten pohjalta DRG-painot. Mitä korkeamman painon tietty hoitotapahtuma omaa, sitä kalliimpi se on ollut suhteessa kaikkien hoitotapahtumien keskimääräiseen kustannukseen. Eli esim. kalliin lääkehoitokäynnin DRG-paino on suurempi kuin poliklinikkakäynnin paino. DRG-painotus ottaa tätä kautta huomioon hoidon vaikeuden/kustannuksen.
Tiedot investointimenoista kerätään hyödyketyypeittäin samankaltaisella palveluluokituksella kuin tiedot käyttötaloudesta. Tältä osin luotettavuus on hyvä. Sen sijaan investointimenojen jakaminen palveluluokkiin on usein vaikeaa varsinkin silloin, kun investointi kohdentuu useaan palveluluokkaan.
Sosiaali- ja terveydenhuollon palveluluokkakohtaisille käyttötalous- ja investointimenotiedoille tehdään laadun tai kattavuuden tarkistuksia tilastoaineiston lopullisten tietojen julkaisuun asti. Aineiston tarkistusprosessin edetessä THL on ollut yhteydessä taloustietojen raportointivastaaviin korjauksia, kommentointia ja selvennyksiä varten.
Tarkkuus ja luotettavuus
Taloustietojen laaduntarkastuksen yhteydessä esiin nousevista huomioista substanssivirastot ovat yhteydessä hyvinvointialueisiin pyytäen selvitystä tai taloustietojen korjausta. Huomiot/korjauspyynnöt/kysymykset ohjataan tietojen raportoijille Valtiokonttorin ylläpitämän vastauspalvelun (Jira) kautta. Tietoja karhutaan sekä Valtiokonttorin toimesta että substanssivirastojen toimesta raportointikauden aikana useaan kertaan siihen asti, kunnes raportointipohjat sulkeutuvat. Vastuu raportoiduista julkaistavista tiedoista jää taloustietojen raportoijalle itselleen.
Oikea-aikaisuus ja täsmällisyys
Tilastointiajanjakso on kalenterivuosi.
Ennakkotiedot hyvinvointialueiden, hyvinvointiyhtymien sekä kuntien sosiaali- ja terveydenhuollon talouden osalta julkaistaan THL:n raportointipalvelussa tilastokuutioina ja Sotkanet-indikaattoreina tilastovuotta seuraavan vuoden kesäkuussa. Lopullisten tietojen osalta julkaisutavoite on tilastovuotta seuraavan vuoden elokuussa. Lopulliset palveluluokkakohtaiset taloustiedot voivat täydentyä vielä tämän jälkeen johtuen siitä, että alueet ovat saaneet korjata ja raportoida taloustietojansa uudestaan ns. suljetun kauden korjaus -ajanjaksoina.
Tilastoraportti julkaistaan tilastovuotta seuraavan vuoden syksyllä.
Aikaisemmat kuntien ja kuntayhtymien Tilastokeskukselle raportoimat taloustiedot vuosilta 1975–2020 löytyvät Tilastokeskuksen sivuilta Kuntien ja kuntayhtymien raportoimat taloustiedot (Tilastokeskus)
Johdonmukaisuus ja vertailukelpoisuus
Raportointiin on tehty paljon tarkennuksia verrattuna aikaisempiin vuosiin. Tilastokeskuksen tehtäväluokittaiset palvelut on jaettu palveluluokkiin ja yksi tehtäväluokka voi nyt vastata yhtä tai useampaa palveluluokkaa. Palveluluokkakohtaisesti toteutettu raportointi on nyt huomattavasti tarkemmalla tasolla kuin aiempien vuosien tehtäväluokittainen raportointi. Valtiokonttorin sivuilla on julkaistu entisen tehtäväluokituksen ja vuodesta 2021 raportoidun palveluluokituksen välinen mäppäystaulukko, jonka lisäksi eri substanssivirastot ovat yhdessä ja erikseen järjestäneet raportointiin liittyen koulutusta. Myös palveluluokkien lakkautukset ja muutokset on dokumentoitu Valtiokonttorin sivulta löytyvään exceliin Tehtäväluokituksen ja palveluluokituksen väliset yhteydet (päivitetty 9.10.2025) (54 kt .xlsx).
Kirjausohjeistusta on muutettu lakanneiden palveluluokkien myötä ja kustannusten kirjaaminen on vaihtunut palveluluokasta toiseen vuosien 2022 ja 2023 välillä. Tällä on vaikutusta kustannusten vertailtavuuteen näiden kahden vuoden välillä. Vuosien 2023 ja 2024 välillä palveluluokituksessa ei tapahtunut muutoksia.
Palveluluokitus perustuu Valtiokonttorin talousraportoinnin yleisiin ohjeisiin AURA-palveluluokituksista. Koska kirjanpidossa käytettävät palveluluokitukset ovat usein riippuvaisia organisaatiorakenteista, joutuvat tiedonantajat tilastoa varten yhdistelemään ja jakamaan kirjanpitonsa kustannuspaikkoja ja vastuuyksiköitä. Tätä on usein mahdotonta tehdä niin, että lopputulos täydellisesti noudattaisi palveluluokitusohjetta. Tällä voi olla vaikutusta tietojen vertailtavuuteen eri raportoijien kesken. Tämän takia myöskään palveluluokittaiset tiedot eivät välttämättä ole täysin vertailukelpoisia hyvinvointialueiden/hyvinvointiyhtymien tai kuntien/kuntayhtymien kesken.
Palveluluokkien mukaiset tiedot julkaistiin ensimmäisen kerran vuonna 2022 vuoden 2021 tiedoista. Tilastovuosien 2021 ja 2022 hyvinvointialuekohtaiset tiedot on laskettu maantieteellisesti kunkin hyvinvointialueen kuntien raportoimista tiedoista. Vuonna 2023 hyvinvointialueet raportoivat tiedot ensimmäistä kertaa oikeudellisina yksikköinä itse. Tilikohtaisia taloustietoja ei voitu suoraan verrata kuntien vuonna 2022 raportoimiin tilikohtaisiin tietoihin, koska hyvinvointialueiden vuoden 2023 taloustiedot muodostuvat kuntien ja myös kuntayhtymien aikaisemmin tuottamista ja järjestämistä sote-palveluista. Tilikohtaisten tietojen vertailuun tulisi ottaa mukaan myös kuntayhtymien raportoimat ko. tilille raportoidut taloustiedot. Tämä siitä syystä, että kunnat ovat aiemmin ostaneet palveluita kuntayhtymiltä. Hyvinvointialueiden muodostamisen jälkeen entiset kuntayhtymät on pääsääntöisesti fuusioitu hyvinvointialueisiin.
Sosiaali- ja terveyspalvelujen talous tilastokuutiot on muutettu vastaamaan hyvinvointialueiden raportointia. Kuntayhtymien osalta tilastokuutioiden aikasarjat päättyvät vuoteen 2022. Myös kuntien sote-investointimenokuutio sekä kuntien sote-käyttötalous palveluluokittain -kuutioiden aikasarjat päättyvät vuoteen 2022. Kuntien avainkuutio jatkaa entisellään hyvinvointialuetasolla, nimi muuttuu: ’Sote-avaintunnusluvut 2017–202(n)’. Kuntien sote-käyttötalous palveluluokittain’ -kuutio jatkaa sisältäen hyvinvointialueet ja kunnat. Lisäksi kuutio Kuntien SOTE ja Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen 2023–202(n) jatkaa kuntien sosiaali- ja terveydenhuoltoon raportoitujen eurojen raportointia. Kuutioissa hyvinvointialuetasoiset tiedot vuoden 2022 loppuun saakka sisältävät euromäärät niistä kunnista, joiden sote-palvelut ovat siirtyneet ko. hyvinvointialueelle. Tilastokuutiot löytyvät Sosiaali- ja terveyspalvelujen talous -sivulta.
Eri vuosien välisissä vertailuissa on otettava huomioon myös yleiset vertailtavuuteen vaikuttavat tekijät, kuten kirjanpidossa, valtionosuusjärjestelmässä ja alueiden toiminnan organisoinnissa tapahtuneet muutokset.
Toimintavaltuudet
THL:n lakisääteinen tehtävä on mm. tutkia ja seurata väestön hyvinvointia ja terveyttä sekä tutkia, seurata, arvioida ja kehittää sekä ohjata sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaa. Tietojen toisiokäyttö perustuu lainsäädäntöön.
Laki terveyden ja hyvinvoinnin laitoksesta (668/2008 2§ ja 5§) (Finlex)
Laki sosiaali- ja terveystietojen toissijaisesta käytöstä (552/2019) (Finlex)
Sosiaali- ja terveyspalvelujen talous -tilasto on osa Suomen virallisen tilaston (SVT) tilastosarjaa ja tilastotuotannossa noudatetaan Eurostatin tilastojen tuotannon käytännesääntöjä sekä SVT-ohjeistuksia.
Tietojen jakaminen ja julkaiseminen
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos julkaisee tiedot tilastojen julkaisukalenterissa ennakkoon ilmoitettuna ajankohtana. Tiedot julkistetaan kaikille käyttäjille samanaikaisesti. Tilastojen julkaisukalenteri
Tiedot on julkaistu kokonaisuudessaan ja ovat käytettävissä THL:n verkkosivuilla Sosiaali- ja terveyspalvelujen talous. Lisäksi tiedoista muodostetaan indikaattoritietoja Sotkanetissä Hyvinvointialueiden yleinen talous , Sosiaali- ja terveydenhuollon nettokäyttökustannukset, Sosiaali- ja terveydenhuollon käyttökustannukset ja Sosiaali- ja terveydenhuollon käyttötuotot sekä sotekuva-palvelussa sotekuva.fi.
Tilastollinen tietosuoja
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksella on viranomaisena velvoite raportoida koko maata koskevaa terveyteen ja hyvinvointiin liittyvää koottua tietoa. THL:n tilastojen laatimiseen käytettävät tiedot ovat pääasiallisesti salassa pidettäviä, eikä henkilötietoa saa julkaista. Käsiteltävien tietojen suojaus perustuu lakiin Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksesta (688/2008), tilastolakiin (280/2004) sekä lakiin viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999), EU:n yleiseen tietosuoja-asetukseen (EU) 2016/679 ja tietosuojalakiin (1050/2018) sekä muihin laitoksen toimintaa ohjaaviin säädöksiin.
Sosiaali- ja terveydenhuollon talous -tilasto perustuu Valtiokonttorin keräämiin taloustietoihin, jotka ovat ajantasaisesti kaikkien saatavilla Valtiokonttorin ulkoisilla sivuilla tutkihallintoa.fi.
THL:n tietoaineistot on suojattu kaikissa käsittelyn vaiheissa. Tietoihin ja tietojärjestelmiin pääsevät käsiksi vain ne, joilla on tietyn aineiston käyttölupa selkeästi määriteltyihin käyttötarkoituksiin. Muilla ei ole mahdollisuutta katsella, käsitellä, muuttaa tai poistaa tietoja.
Tilaston vuoden 2024 erityiskysymykset
Vuonna 2025 Valtiokonttori avasi raportointipohjan uudestaan siten, että alueet ovat voineet täydentää vuoden 2024 taloustietojensa raportointia 5.9.2025 saakka.
THL julkaisi täydennetyt lopulliset taloustiedot 11.9.2025. Tiedot perustuvat kuntien, hyvinvointialueiden ja Helsingin kaupungin, HUS-yhtymän, Nordlab- ja Islab-hyvinvointiyhtymien ja kuntien 15.3.–5.9.2024 välisenä aikana Valtiokonttorin tietopalveluun raportoimiin tilikauden 2024 tietoihin.
Organisaatiomuutosten takia hyvinvointialueille on ollut ongelmallista verrata raportoimiaan vuoden 2023 palveluluokkakohtaisia taloustietoja vuonna 2022 kuntien raportoimiin vastaaviin tietoihin. Tällä on vaikutusta tietojen vertailtavuuteen myös vuosien 2023–2024 välillä, kun vuoden 2024 tietojen raportointia on korjattu verrattuna vuoden 2023 raportointiin. Tämä voi näkyä isoina euromääräisinä muutoksina vuosien välillä.
Vuosien 2023–2024 välillä AURA-palveluluokkien sisältöihin ei ole tehty muutoksia.
Keski-Suomen ja Pohjanmaan hyvinvointialueet eivät ole tehneet konsernitilinpäätöstä. Keski-Suomen konsernitasoiset tiedot on haettu hyvinvointialueen raportoimista HHKNR-tiedoista. Pohjanmaa on raportoinut tietonsa konserniraporteissa (HKOTR).
Tilastokuutiot
Taloustietojen tilastoinnissa tapahtuneiden muutosten takia perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon välinen ero palveluluokilla Kotisairaalahoito (2531) ja Perustason lääkinnällinen avokuntoutus (2535) ei ole täysin selvästi määriteltävissä. Ko. palveluluokat voivat sisältää sekä perus- että erikoistason terveydenhuoltoa. THL:n SOTE-avaintunnusluvut 2017–2024 tilastokuutiossa kyseiset palveluluokat on sijoitettu Perusterveydenhuollon avohoito -summatason alle.
Tilastoinnissa ja palvelujen luokituksissa tapahtuneiden muutosten takia SOTE-avaintiedot-tilastokuutiossa on Päihdehuollon erityispalvelut -summatasolta siirretty palveluluokat
- Päihdehuollon erityispalvelut -summatasoon sisällytetty osuus (50 %) palveluluokasta Päihde- ja mielenterveysongelmaisten avun, tuen, hoidon ja kuntoutuksen avopalvelukokonaisuus 2 (31.12.2022 saakka) (2453) ja
- Päihdeavohoito ja -kuntoutus (2476)
Perusterveydenhuollon avohoito -summatasolle. Päihde- ja mielenterveysongelmaisten avun, tuen, hoidon ja kuntoutuksen avopalvelukokonaisuus 2 (31.12.2022 saakka) (2453) -palveluluokasta puolet eli 50 % jää edelleen Muu sosiaali- ja terveystoiminta -summatasolle.
Muu sosiaali- ja terveystoiminta -summatasolta on palveluluokat
- Mielenterveysavohoito ja -kuntoutus (2480) -palveluluokka siirretty niin ikään Perusterveydenhuollon avohoito -summatasolle ja
- Ehkäisevän päihdetyön palvelut (2488) -palveluluokka siirretty Päihdekuntoutujien erityispalvelut -summatasolle.
Yllä mainitut muutokset on tehty vuonna 2025 aikajanalle 2017–2024.