Laaturaportti: Terveys- ja sosiaalipalvelujen henkilöstö
Terveys- ja sosiaalipalveluiden henkilöstö -tilaston laaturaportissa arvioidaan tilastokohtaisesti tilaston luotettavuutta ja sopivuutta eri käyttötarkoituksiin. Laaturaportissa noudatetaan Suomen virallisen tilaston (SVT) suosituksia.
Yleiskuvaus
Tilaston kuvaus
Terveys- ja sosiaalipalvelujen henkilöstö -tilasto kuvaa vuoden viimeisenä päivänä Suomessa vakinaisesti asuvia sosiaali- ja terveyspalveluissa ja sosiaali- ja terveydenhuollon ammattinimikkeillä Suomessa yksityisellä, julkisella ja järjestösektorilla pääasiallisesti työskenteleviä, sote-alalle koulutettuja sekä näiden lisäksi Valviran ammattioikeuden saaneita, joilla osoite Suomessa vuoden viimeisenä päivänä.
Tiedot tuotetaan Tilastokeskuksen Työssäkäyntitilaston aineistosta ja aineistoa on tarkennettu yhdistämällä se Valviran ammattirekisterien tietoihin. Valviran aineistosta saadaan tietoa terveyden- ja sosiaalihuollon ammattioikeuksista ja niihin liittyvistä tutkinnoista sekä rekisteröidyistä ammattioikeudenhaltijoista.
Tämä tilasto on osa Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) terveys- ja sosiaalipalvelujen henkilöstöä koskevaa raportointia. Lisäksi hyvinvointialueiden ja -yhtymien sekä kuntien ja kuntayhtymien sote-palveluiden osalta tuotetaan lisätietoa Julkisen sektorin sosiaali- ja terveyspalvelujen henkilöstö -tilastossa.
Tilastotiedot julkaistaan kerran vuodessa, noin kaksi vuotta tilastovuoden päättymisen jälkeen.
Relevanssi
Tilasto on tuotettu tukemaan erityisesti kansallista terveys- ja sosiaalipoliittista päätöksentekoa, ohjausta ja seurantaa. Tilasto on suunnattu terveys- ja sosiaalialan päätöksentekijöille ja suunnittelijoille, alan tutkijoille ja opiskelijoille sekä kaikille, jotka tarvitsevat tilastotietoa sosiaali- ja terveyspalveluiden henkilöstön kehityksestä ja kansallisesti ja kansainvälisesti.
Tilaston tietosisältö
Tilaston perusjoukon muodostavat Suomessa vuoden viimeisenä päivänä vakinaisesti asuvat henkilöt, jotka joko pääasiallisesti työskentelevät sote-toimialalla tai sote-nimikkeellä tai joilla on sote-alan koulutus tai Valviran myöntämä sote-ammattioikeus (rajattu pois nimikesuojattu lastenhoitaja -ammattioikeus).
Aineiston poiminnassa käytetyt sote-toimialat, sote-nimikkeet sekä sote-alan koulutukset on määritelty seuraavasti:
- Sosiaali- ja terveydenhuollon toimiala (Toimialaluokitus 2008 (TOL2008): Toimiala Q, TOL2002 ja TOL1995: Toimiala N), pois sulkien lasten päivähoitopalvelut.
- Sosiaali- ja terveysalan ammattinimikkeiksi on määritelty seuraavat ammattikoodit (Tilastokeskuksen Ammattiluokitus 2010) sekä niiden alle kuuluvat ryhmät: 1342 (Terveydenhuollon johtajat), 1343 (Vanhustenhuollon johtajat), 1344 (Sosiaalihuollon johtajat), 22 (Terveydenhuollon erityisasiantuntijat), 2634 (Psykologit), 2635 (Sosiaalityön erityisasiantuntijat), 32 (Terveydenhuollon asiantuntijat), 532 (Lähihoitajat, muut terveydenhuollon työntekijät ja kodinhoitajat).
- Sote-alan tutkinnoiksi luetaan seuraavat tutkinnot1:
- Vuoteen 2015 asti koulutusala 7 (Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala), josta sote-tutkinnoiksi lasketaan sosiaali- ja terveysalan tutkinnot (Opetushallinnon koulutusala- ja koulutusasteluokitus 1995 ja 2002 -luokitukset)
- Vuodesta 2016 lähtien koulutusala 9 (Tilastokeskus kansallinen koulutusluokitus 2016)
- sekä muut tutkinnot, jotka vastaavat sote-alan ammattinimikkeitä, mutta eivät ole koulutusluokituksessa sosiaali- ja terveysalan alla. Tällainen on esimerkiksi ”Humanisti ja kasvatusalan” alle sijoittuva psykologian tutkinto. Valviran ammattioikeuksista huomioidaan kaikki pysyvät oikeudet paitsi nimikesuojattu lastenhoitajan ammattioikeus.
- Sosiaali- ja terveysalan koulutusalojen tutkinnoista on tässä tilastossa määritelty muuksi kuin sote-alaksi ne tutkintonimikkeet, jotka eivät vastaa sote-alan ammatteja. Tällaisia ovat mm. lastenhoitajan tutkinto sekä muut kasvatuksen toimialaan liittyvät tutkintonimikkeet.
Raportin sektoriluokitus on johdettu Tilastokeskuksen oikeudellinen yksikkö -luokituksesta (taulukko 1).
| Tilastokeskuksen oikeudellinen yksikkö - luokitus | Raportin sektoriluokitus |
|---|---|
| 61 = Julkinen viranomainen | julkinen sektori |
| 62 = Julkinen liikelaitos | julkinen sektori |
| 63 = Julkisoikeudellinen yhteisö | julkinen sektori |
| 71 = Valtionkirkko | julkinen sektori |
| 72 = Muu uskonnollinen yhteisö | julkinen sektori |
| 11 = Luonnollinen henkilö | yrityssesektori |
| 12 = Kuolinpesä, perikunta | yrityssesektori |
| 13 = Verotusyhtymä | yrityssesektori |
| 14 = Avoin yhtiö | yrityssesektori |
| 15 = Konkurssipesä | yrityssesektori |
| 21 = Kommandiittiyhtiö | yrityssesektori |
| 31 = Osakeyhtiö | yrityssesektori |
| 32 = Keskinäinen vakuutusyhtiö | yrityssesektori |
| 33 = Säästöpankki | yrityssesektori |
| 34 = Eläkesäätiö tai -kassa, työeläkelaitos, työttömyys- tai avustuskassa | yrityssesektori |
| 35 = Asunto-osakeyhtiö | yrityssesektori |
| 41 = Osuuskunta | yrityssesektori |
| 51 = Säätiö, rahasto | järjestösektori |
| 52 = Aatteellinen yhdistys | järjestösektori |
| 53 = Keskinäinen vahinkovakuutusyhdistys | järjestösektori |
| 54 = Taloudellinen yhdistys |
järjestösektori |
1Tarkat, tilastossa huomioidut tutkintokoodit saatavilla pyytämällä. Yhteystiedot tilaston kotisivulla
Tilastoprosessi
Lähdeaineistot
Tämän raportin aineisto perustuu Tilastokeskuksen Työssäkäyntitilastoon sekä Valviran ammattihenkilörekisterin tietoihin. Tilastossa hyödynnetään myös Digi- ja väestötietoviraston väestötietojärjestelmän tietoja.
Tiedonkeruumenetelmä
Tässä tilastossa ei toteuteta omaa tiedonkeruuta, vaan tilasto perustuu Tilastokeskuksen ja Valviran aineistoihin.
Tilastokeskuksen työssäkäyntitilaston tuotannossa käytetään yli 30 eri rekisterin tai tietoaineiston tietoja (esimerkiksi väestötietojärjestelmä (Digi- ja väestötietovirasto), tulorekisteri, työ- ja elinkeinoministeriön (TEM) työnhakijarekisteri). Tilastokeskuksen työssäkäyntitilaston henkilöperusjoukon muodostaa maassa vuoden viimeisenä päivänä vakinaisesti asuva väestö. Tiedot henkilön toiminnasta ja työpaikasta ovat vuoden viimeiseltä viikolta.2
Valvira ylläpitää sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöiden keskusrekistereitä. Valvira merkitsee henkilön rekisteriin, kun hänelle on myönnetty sosiaali- tai terveydenhuollon ammattioikeus Suomeen. Rekisteröidyllä voi olla rinnakkain useita eri ammattioikeuksia voimassa. Valvira toimittaa ammattioikeustiedot Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle kerran vuodessa.3
2Lähde: Tilastokeskuksen työssäkäyntilaston dokumentaatio (Tiedonkeruumenetelmä)
3 Lähde: Valvira.fi, Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilörekisterit Terhikki ja Suosikki
Tietojen validointi
Käytämme Tilastokeskuksen käsittelemää aineistoa, ja suurin osa validointi- ja tarkistusprosessia tehdään Tilastokeskuksessa.
THL:ssä tietoja tarkistetaan tilastotuotantoprosessin eri vaiheissa: tiedonsiirrossa THL:n tietokantaan, aineiston muokkauksessa THL:n tietokantamuotoon sopivaksi sekä aineiston raportointimuotoon (tietokantaraportit) saatettaessa.
Lue lisää Tilastokeskuksen sivuilta: Tilaston dokumentaatio (Menetelmät)
Tiedon käsittely
Osana tilastointia THL tarkistaa aineiston, tekee tarvittavia korjauksia sekä luo uusia ryhmittelyitä ja jäsennyksiä aineistoon. Ammattijäsentelyssä on hyödynnetty Valviran ammattihenkilörekisteritietoja siten, että laillistetut ammattihenkilöt on eroteltu omiksi ryhmikseen niitä kuvaavista Tilastokeskuksen ammattiluokista. Tässä hyödynnetään molempien aineistojen tunnisteellista henkilötason tietoa, joilla aineistot on yhdistetty toisiinsa. Lääkärit sekä erikoislääkärit on jaettu laillistettujen ja opiskelijoiden osalta omiin ryhmiinsä. Muiden laillistettujen ammattiryhmien kohdalla henkilöt, joilla ei ole kyseisenä vuonna voimassa olevaa ammattioikeutta, on siirretty ammattinimikettä lähimpänä olevaan yhdistelmäluokkaan: esimerkiksi fysioterapeutit, joilla ei ole fysioterapeutin ammattioikeutta on siirretty ”Muut terapeutit” -ammattiluokkaan.
- Poikkeuksena tähän ovat laboratoriohoitajat, geronomit sekä sosionomit sillä Tilastokeskuksen ammattiluokituksessa ei ole niitä suoraan vastaavia ammattiluokkia.
THL:n tekemän käsittelyn jälkeen THL:n aineisto ei ole täysin sama kuin alkuperäislähteiden aineisto. THL säilyttää alkuperäislähteiden tiedon laadunvarmentamista varten.
Tilastoraportissa luvut esitetään luettavuuden parantamiseksi pyöristettynä. Alle kymmenentuhannen luvut pyöristetään lähimpään täyteen kymmeneen ja tätä suuremmat luvut esitetään sadan tarkkuudella.
Raportin jäsentelyt on kuvattu tilaston Käsitteet ja määritelmät -internetsivulla.
Tiedon revisioituminen
Tiedot revisioituvat takautuvasti jokaisen tilastojulkaisun yhteydessä. Suurimmat muutokset tapahtuvat yleensä ammatti- tai toimialajäsentelyissä ja muutokset vaikuttavat tietokantaraporttien sisältöön. Pääsääntöisesti muutoksia ei tapahdu merkittävissä määrin. Aikaisempia pdf-muotoisia tilastoraportteja ei muuteta, ellei kyseessä ole selkeä virhe, joka korjataan.
Tilaston laadun tarkastelu
Tarkkuus ja luotettavuus
Tietojen oikeellisuus riippuu keskeisesti Tilastokeskukselta saatujen lähdeaineistojen tietojen oikeellisuudesta.
Tilastoraportin julkaisun jälkeen aikasarjaa korjataan taannehtivasti tietokantaraporttiin, jos aineistossa todetaan virheitä. Päivittyneet tiedot huomioidaan pääsääntöisesti seuraavan vuoden tilastoraportissa.
Oikea-aikaisuus ja täsmällisyys
THL tuottaa terveys- ja sosiaalipalvelujen henkilöstöä koskevan tilaston kerran vuodessa laskentaan tarvittavien Tilastokeskuksen työssäkäyntitilaston valmistuttua. Lopulliset tiedot sisältävä tilasto ilmestyy vuosittain noin kaksi vuotta tilastovuoden päättymisen jälkeen, lukuun ottamatta ammattioikeustietoja, jotka ovat raportin julkaisuvuotta edeltävän vuoden tietoja.
Poikkeuksena tähän ovat olleet vuodet 2015–2023, jolloin tietotuotantoa kehitettiin liittyen tietokantojen muutosvelvoitteisiin sekä laadunvarmistamisen takaamiseksi, eikä tilastoa julkaistu.
Tilastokeskuksen työssäkäyntitiedot perustuvat pääasiassa hallinnollisiin rekistereihin ja tilastollisiin aineistoihin. Yksi sen tärkeimmistä tietolähteistä ovat verotustiedot ja tilasto voidaan laatia vasta, kun verotus on lopullisesti vahvistettu. Tilastokeskuksen työssäkäyntitilaston ennakkotiedot valmistuvat noin 12 kuukautta viiteajankohdan jälkeen. Lopullisista tiedoista pääasiallinen toiminta ja ammattiasema valmistuvat noin 14 kuukautta ja loput tiedot noin 22 kuukautta viiteajankohdasta.
Johdonmukaisuus ja vertailukelpoisuus
Työssäkäyntitilastossa käytetyt ammatti-, toimiala- ja koulutusluokitukset ovat muuttuneet vuosien mittaan. Vanhentuneet luokitukset sovitetaan raportointia varten uudempien luokitusten muotoon – ja tässä hyödynnetään Tilastokeskuksen julkaisemia luokitusten välisiä avaimia.
Aluetasolla Tilastokeskus kerää henkilöstötietoja kuntatasolla (työssäkäyntikunta). Tiedoista tuotettava tilasto ja raportointi sisältävät koko maan henkilöstötiedot
Toimintavaltuudet
Tilaston tuottaminen perustuu lakiin Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksesta (688/2008) ja tilastolakiin (280/2004). THL:n viranomaistehtävänä on tuottaa tilastotietoa väestön terveydestä ja hyvinvoinnista, niihin vaikuttavista tekijöistä sekä sosiaali- ja terveyspalvelujen käytöstä ja toimivuudesta päätöksenteon, kehittämisen ja tutkimuksen tueksi. THL:n tilastotuotannon käytäntöjä ohjaavat Eurostatin ja Suomen virallisen tilaston ohjeistukset, suositukset ja määräykset sekä tilastoeettiset periaatteet.
Tietojen jakaminen ja julkaiseminen
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos julkaisee tiedot ennakkoon tilastojen julkaisukalenterissa ilmoitettuna ajankohtana. Tiedot julkistetaan kaikille käyttäjille samanaikaisesti.
Keskeiset henkilöstöä koskevat tiedot kootaan THL:n verkkosivuilla julkaistaviin tilastoraporttiin ja tietokantaraportteihin.
Tilastollinen tietosuoja
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksella on viranomaisena velvoite raportoida koko maata koskevaa terveyteen ja hyvinvointiin liittyvää koottua tietoa. THL:n tilastojen laatimiseen käytettävät tiedot ovat pääasiallisesti salassa pidettäviä, eikä henkilötietoa saa julkaista. Käsiteltävien tietojen suojaus perustuu lakiin Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksesta (688/2008), tilastolakiin (280/2004) sekä lakiin viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999), EU:n yleiseen tietosuoja-asetukseen (EU) 2016/679 ja tietosuojalakiin (1050/2018) sekä muihin laitoksen toimintaa ohjaaviin säädöksiin.
THL:n tietoaineistot on suojattu kaikissa käsittelyn vaiheissa. Tietoihin ja tietojärjestelmiin pääsevät käsiksi vain ne, joilla on tietyn aineiston käyttöoikeus selkeästi määriteltyihin käyttötarkoituksiin. Muilla ei ole mahdollisuutta katsella, käsitellä, muuttaa tai poistaa tietoja. Valmiin tilaston tietosuojan varmistamiselle on laadittu kirjallinen ohjeistus. Kaikki THL:n henkilökuntaan kuuluvat ovat salassapitovelvollisia.