Laaturaportti: Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen kuntajohdossa – TEA
Tilaston laaturaportissa arvioidaan tilaston luotettavuutta ja sopivuutta eri käyttötarkoituksiin. Laatuselosteessa noudatetaan Suomen virallisen tilaston (SVT) suosituksia.
Tämän sivun sisältö
- Yleiskuvaus
- Tilaston tietosisältö
- Tilastoprosessi
- Tilaston laadun tarkastelu
- Toimintavaltuudet
- Tietojen jakaminen ja julkaiseminen
- Tilastollinen tietosuoja
- Tilaston vuoden 2025 erityiskysymykset
Yleiskuvaus
Tilaston kuvaus
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen keräämä Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen kuntajohdossa -aineisto kuvaa kuntajohdon roolia ja merkitystä kunnan kaikkia toimialoja koskevassa hyvinvoinnin ja terveyden edistämistyössä. Raportoidut tiedot kuvaavat erityisesti perusedellytyksiä, jotka mahdollistavat tehokkaan ja toimivan hyvinvoinnin ja terveyden edistämistyön johtamisen kunnan kaikilla hallinnonaloilla. Tiedot eivät kuvaa operatiivista, päivittäistä toimintaa.
Kokonaisuus on osa Terveyden edistämisen vertailutietojärjestelmää (TEAviisari), joka on kehitetty yhteistyössä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL), sosiaali- ja terveysministeriön, opetus- ja kulttuuriministeriön ja Opetushallituksen kanssa. Vertailutietojärjestelmä tekee näkyväksi kuntien ja hyvinvointialueiden tekemän työn asukkaidensa terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseksi seitsemällä eri toimialalla. Kuntien strategisen johtamisen lisäksi kerätään tietoja terveydenedistämisaktiivisuudesta (TEA) perusopetuksessa, liikunnassa, lukioissa, ammatillisessa koulutuksessa ja kulttuurissa sekä hyvinvointialueilla.
Kuntajohdon tiedonkeruu on toteutettu parittomina vuosina vuodesta 2011 alkaen yhteistyössä sosiaali- ja terveysministeriön ja Suomen Kuntaliiton kanssa. Tiedonkeruu valmistellaan asiantuntijaryhmässä, johon osallistuu kansallisten vastuutahojen lisäksi myös kuntien ja hyvinvointialueen, mukaan lukien Terve kunta -verkoston, edustaja. Ryhmässä käydään läpi edellisen tiedonkeruun tuloksia ja palautteita, mahdollisia uusia tietotarpeita sekä niistä aiheutuvia muutoksia lomakkeelle. Ennen tiedonkeruun käynnistymistä, lomakeluonnos lähetetään myös ryhmän ulkopuolisille asiantuntijoille sekä Terve kunta -verkoston johtoryhmälle kommentoitavaksi.
Tiedonkeruun tiedot kuvaavat lähtökohtaisesti tiedonkeruuhetkeä. Joitakin tietoja on välttämätöntä kerätä edelliseltä vuodelta tai valtuustokaudelta, kuten toteutuneita voimavaroja, väestön hyvinvoinnin ja terveyden seurantaa ja raportointia sekä strategiatason sitoutumista kunnan keskeisissä asiakirjoissa.
Relevanssi
Tietoja käytetään mm. sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenteen uudistamistyön arvioinnissa sekä hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen ohjauksessa ja valvonnassa. Tietoja käytetään myös kuntien peruspalvelujen valtionosuuden hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lisäosan laskemisessa.
Tietojen avulla kunnat ja alueet voivat kehittää ja arvioida hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen tilannetta suhteessa koko maahan tai toisiin kuntiin. Tiedot on tarkoitettu kuntien ja kaupunkien viranomaisille, kansallisille ja alueellisille viranomaisille sekä päätöksentekijöille, suunnittelijoille ja tutkijoille.
Tilaston tietosisältö
Tilaston kohdejoukkona ovat Manner-Suomen kunnat. Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen kuntajohdossa -kokonaisuus jakaantuu viiteen eri ulottuvuuteen eli sitoutumiseen, johtamiseen, seurantaan ja tarveanalyysiin, voimavaroihin sekä osallisuuteen.
- Sitoutuminen kuvaa strategiatasolla kunnan sitoutumista hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen, esimerkiksi teeman näkyvyyttä keskeisissä asiakirjoissa sekä toimeenpanoa tukevien mittareiden käyttöä osana taloussuunnittelun prosessia.
- Johtaminen kuvaa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen organisointia, vastuun määrittelyä ja toimeenpanoa.
- Seuranta ja tarveanalyysi kuvaa hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen vaikuttavien tekijöiden seurantaa ja tarveanalyysia väestöryhmittäin sekä raportointia johto-/työryhmälle ja luottamushenkilöille.
- Voimavarat kuvaavat hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen ammattihenkilöiden työpanosta ja kunnan kotitalouksia palveleville voittoa tavoittelemattomille yhteisöille myöntämiä avustuksia.
- Osallisuus kuvaa kuntalaisten mahdollisuutta osallistua palvelujen kehittämiseen ja arviointiin.
Tilastoprosessi
Lähdeaineistot
THL kokoaa Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen kuntajohdossa -kokonaisuuteen tarvittavat tiedot eri tietolähteistä. Yhteensä kunnan strategiseen johtamiseen liittyviä indikaattoreita vuonna 2025 on 48 kappaletta, joista 47 kerätään suoraan kuntajohtajilta tai muilta johtavilta viranhaltijoilta tiedonkeruun avulla. Yhteisöille myönnetyt tuet ja avustukset, jotka sisältävät kotitalouksia palveleville voittoa tavoittelemattomille yhteisöille maksetut avustukset, poimitaan Valtiokonttorilta (Valtiokonttori 2024).
Tiedot kuvaavat terveydenedistämisaktiivisuuden viittä ulottuvuutta eli sitoutumista, johtamista, seurantaa ja tarveanalyysia, voimavaroja, ja osallisuutta. Ulottuvuuskohtaiset pistemäärät on saatu pisteyttämällä kunnan toimintaa kuvaavat tosiasialuonteiset tiedot suhteessa lainsäädäntöön, suosituksiin ja hyviin käytäntöihin. Kokonaispistemäärä on ulottuvuuksia kuvaavien pistemäärien keskiarvo. Indikaattorit on pisteytetty asteikolla 0–100. Pistemäärä kuvaa, miten hyvin hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen toteutuu kunnissa. Pistemäärä 100 tarkoittaa, että toiminta on kaikilta osin hyvän käytännön ja hyvän laadun mukaista.
Esimerkki indikaattorin pisteytyksestä:
Kysymys 11. Onko tarkastuslautakunnan tekemässä arviointikertomuksessa arvioitu tämän valtuustokauden aikana kuntanne hyvinvointi- ja terveystavoitteiden toteutumista?
Ei tietoa (0 pistettä)
Ei (0 pistettä)
Kyllä (100 pistettä)
Alueiden pistemäärä on kuntakohtaisten tietojen väestömäärällä painotettu keskiarvo.
Vaihtuvien teemojen ulottuvuudessa olevia tietoja käytetään vain kansallisen kehittämistyön tukena. Tietoja ei pisteytetä TEAviisariin. Tietoja hyödynnetään kansallisesti kuntien hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen tuen suunnittelussa.
Tiedonkeruumenetelmä
Tiedonkeruu kuntien johdolle väestön hyvinvoinnin ja terveyden edistämisestä toteutetaan keväisin, kahden vuoden välein parittomina vuosina. Käyttäjätunnukset ja linkki tiedonkeruulomakkeeseen lähetetään kaikille kunnanjohtajille sähköpostilla. Tiedot pyydetään keräämään yhteistyössä hyvinvointikoordinaattorin ja kunnan johtoryhmän kanssa. Tieto tiedonkeruun käynnistymisestä lähetetään myös kuntien kirjaamoihin ja hyvinvointikoordinaattoreille ja -yhdyshenkilöille. Tietojen toimittamisesta muistutetaan kahdesti sähköpostilla. THL:n yhteyshenkilö on vielä henkilökohtaisesti yhteydessä kaikkiin vastaamattomiin kuntiin soittamalla kesän aikana.
Tiedonkeruun materiaalit, kuten lomake, ovat nähtävissä TEAviisarissa.
Tietojen validointi
Ohje oli, että lomaketta tulisi käsitellä yhdessä hyvinvointikoordinaattorin kanssa kunnan johtoryhmässä. Suurin osa (87 %) kunnista ilmoitti käsitelleensä tiedonkeruulomaketta kunnan johtoryhmässä. Kunnista 73 prosenttia kertoi, että vastaamiseen osallistui kunnanjohtaja yhdessä kunnan johtoryhmän kanssa. Lähes puolessa kunnista (48 %) vastauksen valmisteluun oli osallistunut hyvinvointikoordi-naattori tai vastaava. Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen työryhmä osallistui tiedonkeruuseen vastaamiseen harvassa kunnassa (18 %).
Vuonna 2025 aineiston laadun ja luotettavuuden kehittämiseksi kaksi tiedonkeruulomakkeen tietoa tarkistettiin ja käytiin läpi systemaattisesti. Tietojen auditointi käsitteli voimassa olevaa paikallista turvallisuussuunnitelmaa (kysymys 4) ja kirjallista toimintaohjetta vaikutusten ennakkoarvioimiseksi (kysymys 18). Yhteensä tarkastettavia tieto-ja oli 329. Auditointiin valittujen kysymysten Kyllä-vastaukset tarkistettiin käymällä läpi kuntien verkkosivuilta löytyvät tiedot ja kyseiset asiakirjat. Jos tietoa ei löytynyt, kuntiin oltiin yhteydessä sähköpostitse tai puhelimitse ja pyydettiin tietoihin täydennystä tai vahvistusta. Auditoinnin perusteella muutettavia tietoja oli 81. Kahdeksan kunnan molemmat tiedot muuttuivat. Luotettavuuden kannalta oleellista oli, että virheellisten tietojen toimittaminen ei ollut systemaattista. Yksittäiset virheelliset tiedot korjattiin aineistoon ja tarvittaessa tietojen päivittäminen myös myöhemmin eli jälkikäteen on mahdollista.
Yllä mainittujen kysymysten lisäksi kaikille kunnille lähetettiin tarkistettavaksi hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen koordinoinnin, hallinnon ja suunnittelun ammattihenkilöiden työpanosta kuvaavat tunnusluvut. Ammattihenkilöiden työpanosta korjasi 54 kuntaa.
Tiedon käsittely
Tämä tilasto perustuu tiedonkeruuseen, jossa kerätyt tiedot on saatu kokonaisuudessaan kerralla eivätkä tiedot pääosin täydenny myöhemmin. Yksittäisen kunnan tietoja voidaan tarvittaessa korjata takautuvasti TEAviisariin.
Tiedon revisioituminen
Tämä tilasto perustuu tiedonkeruuseen, jossa kerätyt tiedot on saatu kokonaisuudessaan kerralla eivätkä tiedot pääosin täydenny myöhemmin. Yksittäisen kunnan tietoja voidaan tarvittaessa korjata takautuvasti TEAviisariin.
Tilaston laadun tarkastelu
Tarkkuus ja luotettavuus
Tilaston tiedot pohjautuvat kuntien ilmoittamiin tosiasialuonteisiin, objektiivisiin tietoihin. Lomakkeella kerättävät toimintaa kuvaavat tiedot ovat sellaisia, jotka jokaisen kunnan on mahdollista toimittaa tiedonkeruuta varten. TEAviisarissa hyödynnettävistä yksittäisistä tiedoista (48 kpl) kattavan vastauksen (ts. ei yhtään puuttuvaa tietoa) antoi 248 kuntaa. Alle 5 prosenttia puuttuvia tietoja oli 97 prosentissa vastauksista.
Vuonna 2025 aineiston laadun ja luotettavuuden kehittämiseksi kaksi tiedonkeruulomakkeen tietoa tarkistettiin ja käytiin läpi systemaattisesti. Lisäksi kunnille lähetettiin tarkistettavaksi hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen ammattihenkilöiden työpanosta kuvaavat tiedot.
Oikea-aikaisuus ja täsmällisyys
Tiedot hyvinvoinnin ja terveyden edistämisestä kuntajohdossa kerätään parittomien vuosien keväällä. Kysymyskohtaiset perusjakaumat julkaistaan perustaulukoissa ennakkotietona saman vuoden syyskuussa kuntakoon, tilastollisen kuntaryhmityksen, aluehallintoviraston alueen ja hyvinvointialueen mukaan.
Kuntakohtaiset tiedot on raportoitu pisteytettyinä tiedonkeruuvuoden lokakuun alussa TEAviisarissa. Tiedot esitetään valmiiksi analysoituina yhteenvetoina ja toiminnan suunnittelun, johtamisen ja arvioinnin kannalta hyödyllisinä visuaalisina graafeina. TEAviisari näyttää kokonaiskuvan sekä auttaa tunnistamaan kunnan strategisen johtamisen keskeiset vahvuudet ja kehittämistarpeet.
Johdonmukaisuus ja vertailukelpoisuus
Tilasto sisältää kattavasti koko maan tiedot hyvinvoinnin ja terveyden edistämisestä kuntien strategisen johtamisen näkökulmasta (99,7 % kunnista vuonna 2025). Kattavuus oli 99 % vuonna 2023, 92 % prosenttia vuonna 2021, 93 prosenttia vuonna 2019, 92 prosenttia vuonna 2017, 79 prosenttia vuonna 2015, 67 prosenttia vuonna 2013 ja 58 prosenttia vuonna 2011.
Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen kuntajohdossa -aineisto on kerätty vuosina 2011, 2013, 2015, 2017, 2019, 2021, 2023 ja 2025. Keskeinen tietosisältö, on pysynyt samana. Tietosisältöön on kehitetty joitain uusia indikaattoreita ja myös tehty pieniä muutoksia. Vuonna 2017 tiedonkeruulomakkeeseen lisättiin vaihtuvat teemat -osio palvelemaan esimerkiksi STM:n hallinnonalan kärkihankkeiden seurantaa. Vuonna 2019 mitattiin ensimmäisen kerran kuntajohdon voimavaroja.
Vuonna 2025 indikaattoreita oli yhteensä 48, vuonna 2023 indikaattoreita oli yhteensä 59 kappaletta, vuonna 2021 yhteensä 58 kappaletta, 2019 yhteensä 66 kappaletta, 2017 yhteensä 50 kappaletta, 2015 yhteensä 72 kpl, vuonna 2015 yhteensä 72 kpl, vuonna 2013 yhteensä 64 kpl ja vuonna 2011 yhteensä 47 kpl.
Ulottuvuuksittain indikaattoreita oli vuonna 2025 seuraavasti: sitoutuminen 21, johtaminen 6, seuranta ja tarveanalyysi 10, voimavarat 2 ja osallisuus 9. Vuoteen 2023 verrattuna lisättiin kolme uutta indikaattoria ja 14 indikaattoria jätettiin pois.
Voimavarat-ulottuvuuden molemmat indikaattorit uusittiin. Vuonna 2023 avustukset yhteisöille (4742) poimittiin Valtiokonttorilta ilman sektorirajausta, mutta vuonna 2025 poimintaan tehtiin rajaus, joka pitää sisällään vain kotitalouksia palveleville voittoa tavoittelemattomille yhteisöille maksetut avustukset. Aiemmista vuosista poiketen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen koordinoinnista, suunnittelusta ja hallinnosta vastaavan ammattihenkilön lisäksi työpanokseen oli mahdollista ilmoittaa myös muiden hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen ammattihenkilöiden työpanos.
Vuonna 2025 kysymystä paikallisesta turvallisuussuunnitelmasta tarkennettiin koskemaan voimassa olevaa asiakirjaa. Kestävän kehityksen edistäminen linkitettiin strategisiin asiakirjoihin. Lisäksi kuntien ja hyvinvointialueiden yhdyspintaa koskevat kysymykset säilytettiin tuomaan esille sote-uudistuksen jälkeen tapahtuneita muutoksia. Kysymystä kuntalaisten osallisuuden edistämisen tavoitteista tarkennettiin.
Vaihtuvat teemat -osioon lisättiin kolme kysymystä hyte-neuvotteluiden toteutumisesta, siellä sovituista yhteisistä tavoitteista, toimenpiteistä sekä käytännöistä, joilla tahot informoivat toisiaan väestön hyvinvoinnissa, terveydessä ja riskikäyttäytymisessä tapahtuneista muutoksista. Lisäksi Vaihtuviin teemoihin lisättiin kolme kysymystä hyte-kertoimesta ja kunnassa sen perusteella tehdyistä toimenpiteistä. Vaihtuvat teemat -osion kysymyksiä ei pisteytetä TEAviisariin, vaan ne toimivat kansallisen kehittämistyön tukena.
Toimintavaltuudet
Tilaston tuottaminen perustuu lakiin Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksesta (688/2008) ja tilastolakiin (280/2004). THL:n viranomaistehtävänä on tuottaa tilastotietoa väestön terveydestä ja hyvinvoinnista, niihin vaikuttavista tekijöistä sekä sosiaali- ja terveyspalvelujen käytöstä ja toimivuudesta päätöksenteon, kehittämisen ja tutkimuksen tueksi. THL:n tilastotuotannon käytäntöjä ohjaavat Eurostatin ja Suomen virallisen tilaston ohjeistukset, suositukset ja määräykset sekä tilastoeettiset periaatteet.
Tietojen jakaminen ja julkaiseminen
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos julkaisee tiedot tilastojen julkaisukalenterissa ennakkoon ilmoitettuna ajankohtana. Tiedot julkistetaan kaikille käyttäjille samanaikaisesti. Tilastojen julkaisukalenteri löytyy Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen verkkosivuilta. Lisäksi kuntien viranhaltijoita ja hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen yhdyshenkilöitä (ml. kunnanjohtajat, hyvinvointikoordinaattorit) informoidaan julkaisuajankohdasta erillisillä TEAviisarin infoviesteillä.
Tilastollinen tietosuoja
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksella on viranomaisena velvoite raportoida koko maata koskevaa terveyteen ja hyvinvointiin liittyvää koottua tietoa. Käsiteltävien tietojen suojaus perustuu lakiin Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksesta (688/2008), tilastolakiin (280/2004) sekä lakiin viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999), EU:n yleisen tietosuoja-asetukseen (EU) 2016/679 ja tietosuojalakiin (1050/2018) sekä muihin laitoksen toimintaa ohjaaviin säädöksiin. THL:n tietoaineistot on suojattu kaikissa käsittelyn vaiheissa. Tietoihin ja tietojärjestelmiin pääsevät käsiksi vain ne, joilla on tietyn aineiston käyttöoikeus selkeästi määriteltyihin käyttötarkoituksiin. Muilla ei ole mahdollisuutta katsella, käsitellä, muuttaa tai poistaa tietoja. Valmiin tilaston tietosuojan varmistamiselle on laadittu kirjallinen ohjeistus. Kaikki THL:n henkilökuntaan kuuluvat ovat salassapitovelvollisia.
Tässä tilastossa esitetyt tiedot ovat organisaatiotason tietoja, eivätkä sisällä yksilöitä koskevaa henkilötietoa.
Tilaston vuoden 2025 erityiskysymykset
Yksi kunta ei toimittanut tietojaan: Lestijärvi.