Toimeentulotukihakemusten käsittelyajat

Laaturaportti

Toimeentulotukihakemusten käsittelyajat -tilaston laaturaportissa arvioidaan tilastokohtaisesti tilaston luotettavuutta ja sopivuutta eri käyttötarkoituksiin. Laaturaportissa noudatetaan Suomen virallisen tilaston (SVT) suosituksia.

Yleiskuvaus

Tilaston kuvaus

Toimeentulotukihakemusten käsittelyajat -tilasto sisältää tietoja toimeentulotukihakemusten määristä ja niiden käsittelyajoista. Vuodesta 2023 tilaston perusjoukko kattaa kaikki Suomen hyvinvointialueet ja Helsingin kaupungin. Vuosina 2014–2022 perusjoukko koostui kaikista Manner-Suomen kunnista. Tiedonkeruu ei koske Ahvenanmaata.

THL julkaisee tilaston kahdesti vuodessa, kesäkuussa ja joulukuussa. Tilastoa on tuotettu vuodesta 2014 alkaen ja julkaistavat tiedot koskevat aina edeltävän huhtikuun tai lokakuun käsittelyaikoja.

Relevanssi

Toimeentulotukihakemusten käsittelyaikatietojen tiedonkeruu perustuu lakiin Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksesta (668/2008) 2 § momentit 1–3 ja 4d ja lakiin toimeentulotuesta (1412/1997/ 27 c §). 

Laissa toimeentulotuesta (27 c §) määritellään, että Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) pyytää hyvinvointialueilta ja Kansaneläkelaitokselta (Kela) kaksi kertaa kalenterivuodessa säädettyjen määräaikojen toteutumisen kannalta välttämättömät tiedot. Aiemmin tiedot kerättiin kunnilta, mutta vuonna 2017 perustoimeentulotuki siirtyi kunnilta Kelan vastuulle ja vuonna 2023 täydentävän ja ehkäisevän toimeentulotuen myöntäminen siirtyi kunnilta hyvinvointialueille. Kelalta ja hyvinvointialueilta saadut tiedot raportoidaan hyvinvointialuekohtaisesti kahden eri kuukauden (huhtikuu, lokakuu) poikkileikkausaineistona.

Lain toimeentulotuesta (1412/1997) 27 d § (9.12.2022/1023) mukaan THL:n tulee luovuttaa hyvinvointialueita koskevat tiedot edelleen Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastolle (Valvira) sen valtakunnallista ohjaus- ja valvontatehtävää varten.

Valvira ja aluehallintovirastot ovat valvoneet toimeentulotukihakemusten käsittelylle asetettujen määräaikojen toteutumista THL:n toimittamien tietojen perusteella vuodesta 2014 alkaen. Vuonna 2017 tapahtuneen Kela-siirron myötä perustoimeentulotuen määräaikojen valvonta siirtyi Kelan valtuutettujen vastuulle.

Tilaston tietosisältö

Tilasto kattaa tiedot toimeentulotukihakemusten määristä sekä niiden lakisääteisten käsittelyaikojen toteutumisesta hyvinvointialueittain ja aluehallintovirastoalueittain. Tilaston perusjoukon muodostavat Manner-Suomen hyvinvointialueet ja Helsingin kaupunki. Ahvenanmaa ei ole mukana tilaston tiedoissa. Tilastossa esitetään lukumäärä- ja prosenttitietoja toimeentulotukihakemuksista, käsittelyajoista sekä lisäselvityspyynnöistä.

Tilaston keskeiset käsitteet on kuvattu tilastoraportin osiossa Käsitteet ja määritelmät. 

Tilastoprosessi

Lähdeaineistot

Toimeentulotukihakemusten käsittelyaikatiedot saadaan perustoimeentulotuen hakemusten osalta summatason tietona Kelasta. Täydentävän ja ehkäisevän toimeentulotuen käsittelyajat saadaan hyvinvointialueilta vuodesta 2023 alkaen. Tiedot täydentävää ja ehkäisevää toimeentulotukea koskien on saatu kunnilta 2014–2022. Tiedot kerätään hyvinvointialuekohtaisina summatietoina, eikä niistä ilmene asiakkaiden tunnistetietoja.

Toimeentulotukihakemusten käsittelyaikojen väestösuhteutukset on tehty Tilastokeskuksen tuottaman rekisterin perusteella, josta THL saa viikoittaisen väestötiedon. Raportin väestötiedot on poimittu viikolta 44. Väestötiedon julkiset ennakkotilastot ilmestyvät osoitteessa: https://stat.fi/tilasto/vamuu.

Tiedonkeruumenetelmä

Hyvinvointialueet ja Kela poimivat tiedot asiakastietojärjestelmistään ja toimittavat ne THL:lle summatasolla sähköisen lomakepalvelun kautta. Vastaukset tulee palauttaa seurantakuukauden jälkeisen kuukauden loppuun mennessä.

Tilaston tiedot toimitetaan kahdesti vuodessa seurantajaksoilta: 1.4.–30.4. ja 1.10.–31.10. Tiedonkeruu seurantajaksoa koskevista hakemuksista päättyy hakemuksista tehtäviin toimeentulotukipäätöksiin tai lisäselvityspyyntöihin. Tietopyyntö koskee seurantakuukaudelle kohdistuvia hakemuksia. Tietopyyntö ei koske esimerkiksi seurantakuukautena saapuneita tai seurantakuukautena ratkaistuja hakemuksia, jotka koskevat muita kuukausia kuin huhti- tai lokakuuta.

Tietojen validointi

THL varmistaa tiedon laadun vertaamalla hakemusten ja ratkaisujen määriä keskenään sekä vertaamalla näiden kokonaismääriä aikaisempien tiedonkeruiden määriin. Tiedonkeruun määräajan umpeuduttua puuttuvia tietoja karhutaan tiedontoimittajilta. 

Tiedon käsittely

Seurantakuukaudelle kohdistuvien toimeentulotukihakemusten lukumäärä on yleensä suurempi kuin samalle kuukaudelle tehtyjen ratkaisujen määrä sen takia, että toimeentulotukea on voitu myöntää seurantakuukautta aiempina kuukausina pidemmälle ajanjaksolle.

Hyvinvointialueiden täydentävän ja ehkäisevän toimeentulotuen hakemusten käsittelyaikaseurantatiedot muodostetaan hakemuksista, joissa on käsitelty seurantajaksolle kohdistuvaa tukea ja jotka on ratkaistu viimeistään poimintapäivää edeltävänä päivänä. Kyseiset ratkaisut ovat voineet sisältää tukikautta myös muille kuukausille. Tietojen THL:lle toimittamisen aika vaihtelee hyvinvointialueittain seurantakuukautta seuraavan kuukauden puolesta välistä kuun loppuun.

Kelan käsittelyaikaseurantatiedot muodostetaan ratkaisuista, joissa on käsitelty seurantajaksolle kohdistuvaa tukea. Kyseiset ratkaisut ovat voineet sisältää tukikautta myös muille kuukausille. Tilasto muodostetaan ratkaisuista, jotka on tehty viimeistään poimintapäivää edeltävänä päivänä. Poimintapäivä on tilastointikuukautta seuraavan kuukauden loppupuolella.

Kela tilastoi lukuihinsa saman kotitalouden tehdyt hakemusten tarkistusratkaisut erillisinä hakemuksina, mikä osittain selittää Kelan toimeentulotukihakemusten suuren määrän. 

Tiedon revisioituminen

Aikaisempien tilastovuosien tietoja päivitetään tarvittaessa takautuvasti seuraavan tilastojulkaisun yhteydessä. Tässä tilastoraportissa on korjattu Satakunnan hyvinvointialueen huhtikuuta 2024 koskevia täydentävän ja ehkäisevän toimeentulotuen tietoja.

Tilaston laadun tarkastelu

Tarkkuus ja luotettavuus

Tietojen oikeellisuus on riippuvaista Kelan ja hyvinvointialueiden toimittamien tietojen laadusta. Kela toimittaa tiedot tietojärjestelmistään THL:n antamien määrittelyjen mukaisesti. Hyvinvointialueiden toimittamien tietojen oikeellisuuteen vaikuttaa asiakastietojärjestelmissä olevien, tiedonpoimintaan tarkoitettujen ohjelmien toiminta.

Osalla hyvinvointialueista hakemuksia on enemmän kuin tehtyjä päätöksiä. Osa hakemuksista odottaa lisäselvitystä, eikä niitä sen vuoksi ole vielä päätetty. Tulleiden hakemusten ja päätösten lukumäärän eroavuuksia on selvitetty aikaisempien tilastoraporttien aikana kunnista. Esimerkiksi pieni osa hakemuksista on voitu unohtaa liittää päätökseen. Näin voi käydä, jos samassa päätöksessä on käsitelty kahden eri hakemuksen asiat. 

Joidenkin hyvinvointialueiden tiedetään poimivan kiireellisten hakemusten lukumäärän asiakastietojärjestelmästä 0–1 arkipäivän aikana tehdyistä ratkaisuista. Tieto ei täysin vastaa kiireellisten hakemusten määrää, koska ratkaisu on voitu tehdä 0–1 arkipäivässä ilman kiireelliseksi arviointia. Suurin osa hyvinvointialueista saa kiireelliseksi arvioitujen hakemusten tiedot asiakastietojärjestelmästä.

Hyvinvointialueet saavat toimeentulotuen käsittelyaikojen tiedot suoraan asiakastietojärjestelmästä. Tietojen poiminnassa on kuitenkin saattanut esiintyä haasteita. Esimerkiksi pieneen osaan hakemusten vireilletulopäivämääristä liittyy epäselvyyttä, mikä vaikuttaa määräajan laskemiseen.

Jos hakemus lähetetään asiakkaalle lisäselvitystä varten, pitää tieto-järjestelmään merkitä lisäselvityspyyntö. Hyvin pieneen osaan hyvinvointialueen käsittelyaikatietoja on kirjautunut lakisääteiset käsittelyajat ylittäneitä ratkaisuja, joissa käsittelyajat eivät ole tosiasiassa ylittyneet vaan hakemukseen on unohdettu laittaa lisäselvityksellä -merkintä. Tästä syystä käsittelyaikojen ylittäneiden ehkäisevän ja täydentävän toimeentulotuen ratkaisujen määrä näyttää suuremmalta kuin mitä se on käytännössä.

Kelaan osoitettuihin perustoimeentulotuen hakemuksiin on laskettu seurantakuukauteen kohdistuvat ratkaisut, joita voi olla samalla kotitaloudella useampia seurantakuukauden aikana. Kela tilastoi lukuihinsa samaan kotitalouteen tehdyt hakemusten tarkistusratkaisut erillisinä hakemuksina, mikä osittain selittää Kelan toimeentulotukihakemusten suuren määrän. 

Oikea-aikaisuus ja täsmällisyys

Toimeentulotukihakemusten käsittelyajat -tilastoraportti muodostetaan huhti- ja lokakuun toimeentulotuen käsittelyaikatiedoista. Raportti ilmestyy kaksi kertaa vuodessa, noin kahden–kolmen viikon viiveellä tiedonkeruun päätyttyä.

Johdonmukaisuus ja vertailukelpoisuus

Toimeentulotuen käsittelyaikoja koskeva tiedonkeruu aloitettiin huhtikuussa 2014. Lokakuun 2014 tiedonkeruuseen tehtiin muutos, jonka perusteella myös maahanmuuttajille lain mukaan kuuluva toimeentulotuki otetaan käsittelyaikatilastoinnissa mukaan.

Huhtikuussa 2015 tiedonkeruuta täsmennettiin siten, että kysymykseen 2d (hakemukset, joiden osalta päätös on tehty 10 arkipäivän tai enemmän aikana tai käsittely on vielä kesken) lisättiin poissulkukriteeri. Sen mukaan kysymyksessä 2d mukaan ei lueta hakemuksia, joiden osalta lisäselvityspyyntöprosessi on vielä kesken.

Huhtikuun 2016 käsittelyaikaseurantaan tehtiin tarkennus: Käsittelyaika päättyy hakemuksen tai siihen liittyvän lisäselvityspyynnön vastauksen perusteella tehtyyn päätökseen. Lisäselvityspyynnön sisältävien hakemusten käsittelyaika lasketaan mukaan vain kerran.

Huhtikuusta 2017 lähtien tiedonkeruu on ollut kaksiosainen: perustoimeentulotukihakemusten kuntakohtaiset käsittelyaikaseurantatiedot saadaan Kelasta ja täydentävän sekä ehkäisevän toimeentulotuen käsittelyaikaseurantatiedot on saatu Manner-Suomen kunnista, ja vuodesta 2023 alkaen hyvinvointialueilta. Tiedoista muodostetaan erilliset Kelan ja hyvinvointialueiden käsittelyaikaseurantatiedot. Huhtikuun 2017 käsittelyaikatiedot eivät ole kaikilta osin vertailukelpoisia aiempiin vuosiin.

THL:n käsittelyaikatilasto poikkeaa Kelan toimeentulotuen käsittelyaikatakuun raportoinnista. (Kela: Perustoimeentulotuen käsittelyaikatakuun toteutuminen). Kela raportoi kussakin kuussa tehtyjä perustoimeentulotuen ratkaisuja omilla verkkosivuillaan. THL:n raportointi kattaa sekä Kelan perustoimeentulotuen että hyvinvointialueiden täydentävän ja ehkäisevän toimeentulotuen hakemusten käsittelyajat kahden seurantakuukauden aikana (huhtikuu ja lokakuu).

Aiemmin kiireelliset ratkaisut tilastoitiin Kelassa etuuskäsittelijän kirjaaman merkinnän perusteella, mutta vuoden 2020 alussa tilastointitapa muuttui siten, että kiireelliseksi ratkaisuksi tilastoidaan sellaiset perustoimeentulotuen hakemukset, jotka on otettu kiireellisten hakemusten työjonolta. Tilastointimuutos kasvatti kiireellisten ratkaisujen määrää, minkä vuoksi ennen huhtikuuta 2020 tilastoitujen kiireellisten hakemusten käsittelyaikatietojen lukumäärät eivät ole vertailukelpoisia huhtikuun 2020 jälkeen tilastoitujen lukumäärien kanssa.

Huhtikuusta 2020 eteenpäin Kelan kiireellisten hakemusten lukumäärätiedot ovat vertailukelpoisia. Huhtikuun 2017 ja lokakuun 2018 väliset Kelan kiireellisten hakemusten lukumäärätiedot ovat vertailukelpoiset.

Huhtikuusta 2023 alkaen tiedonkeruu kohdistuu hyvinvointialueille osoitettuihin täydentävän ja ehkäisevän toimeentulotuen hakemuksiin. Tilaston tiedot Kelan perustoimeentulotuen ja hyvinvointialueiden täydentävän ja ehkäisevän toimeentulotuen osalta raportoidaan hyvinvointialuetasoisesti. Sotkanet-indikaattoreissa (3950, 3951, 3948 ja 3949) ja tilastokuutiossa aikasarjoihin on laskettu mukaan aiempien vuosien kuntatasoiset tiedot hyvinvointialuetasoon muutettuna.

Tietojen toimittamisvelvollisuuden siirtyminen kunnilta hyvinvointialueille on saattanut vaikuttaa tietojen vertailukelpoisuuteen ja luotettavuuteen. Hyvinvointialueet ovat saattaneet kerätä tiedot tietojärjestelmistä eri tavalla kuin kunnat.

Toimintavaltuudet

Tilaston tuottaminen perustuu lakiin Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksesta (688/2008) ja tilastolakiin (280/2004). THL:n viranomaistehtävänä on tuottaa tilastotietoa väestön terveydestä ja hyvinvoinnista, niihin vaikuttavista tekijöistä sekä sosiaali- ja terveyspalvelujen käytöstä ja toimivuudesta päätöksenteon, kehittämisen ja tutkimuksen tueksi. THL:n tilastotuotannon käytäntöjä ohjaavat Eurostatin ja Suomen virallisen tilaston ohjeistukset, suositukset ja määräykset sekä tilastoeettiset periaatteet.

Laissa toimeentulotuesta (27 c §) määritellään, että Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) pyytää hyvinvointialueilta ja Kansaneläkelaitokselta kaksi kertaa kalenterivuodessa säädettyjen määräaikojen toteutumisen kannalta välttämättömät tiedot. Aiemmin tiedot kerättiin kunnilta, mutta vuonna 2017 perustoimeentulotuki siirtyi kunnilta Kelan vastuulle ja vuonna 2023 täydentävän ja ehkäisevän toimeentulotuen myöntäminen siirtyi kunnilta hyvinvointialueille. Kelalta ja hyvinvointialueilta saadut tiedot raportoidaan hyvinvointialuekohtaisesti kahden eri kuukauden (huhtikuu, lokakuu) poikkileikkausaineistona.

Tietojen jakaminen ja julkaiseminen

Toimeentulotukihakemusten käsittelyajat -tilastoraportti toimitetaan sähköpostilla kaikkien hyvinvointialueiden virallisiin sähköpostiosoitteisiin ja Kelan toimeentulotuen yhteyshenkilöille. Tilastoraportti on saatavilla THL:n verkkosivulla.

Indikaattoripankki Sotkanetissä on indikaattorit 3950 ja 3951 Kelaan osoitettujen perustoimeentulotukihakemusten käsittely 7 arkipäivän kuluessa, % hakemuksista ja indikaattorit 3948 ja 3949 hyvinvointialueille osoitettujen toimeentulotukihakemusten käsittely 7 arkipäivän kuluessa, % hakemuksista.

Aiemmin käytössä olleet indikaattorit 3569 ja 3570 Kelaan osoitettujen perustoimeentulotukihakemusten käsittely 7 arkipäivän kuluessa, % hakemuksista ja indikaattorit 3526 ja 3527 kuntiin osoitettujen toimeentulotukihakemusten käsittely 7 arkipäivän kuluessa, % hakemuksista jäävät käyttöön, mutta eivät jatkossa päivity. Indikaattorit sisältävät tietoja vuosilta 2014–2022. 

Tilastollinen tietosuoja

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksella on viranomaisena velvoite raportoida koko maata koskevaa terveyteen ja hyvinvointiin liittyvää koottua tietoa. THL:n tilastojen laatimiseen käytettävät tiedot ovat pääasiallisesti salassa pidettäviä, eikä henkilötietoa saa julkaista. Käsiteltävien tietojen suojaus perustuu lakiin Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksesta (688/2008), tilastolakiin (280/2004) sekä lakiin viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999), EU:n yleiseen tietosuoja-asetukseen (EU) 2016/679 ja tietosuojalakiin (1050/2018) sekä muihin laitoksen toimintaa ohjaaviin säädöksiin.

THL:n tietoaineistot on suojattu kaikissa käsittelyn vaiheissa. Tietoihin ja tietojärjestelmiin pääsevät käsiksi vain ne, joilla on tietyn aineiston käyttöoikeus selkeästi määriteltyihin käyttötarkoituksiin. Muilla ei ole mahdollisuutta katsella, käsitellä, muuttaa tai poistaa tietoja. Valmiin tilaston tietosuojan varmistamiselle on laadittu kirjallinen ohjeistus. Kaikki THL:n henkilökuntaan kuuluvat ovat salassapitovelvollisia.

Tilaston vuoden 2024 erityiskysymykset

Kela toimitti tiedot kyselyyn perustoimeentulotuen hakemusten ja niiden käsittelyaikojen osalta. Hyvinvointialueet ja Helsingin kaupunki toimittivat täydentävän ja ehkäisevän toimeentulotuen hakemusten ja niiden käsittelyaikojen tiedot.

Satakunnan hyvinvointialue korjasi huhtikuun 2024 lukujaan. Korjatut luvut on päivitetty tähän raporttiin sekä Sotkanet-indikaattoriin 3948.

Toimeentulotukihakemusten käsittelyajat lokakuussa 2024 tiedonkeruussa kysyimme hyvinvointialueilta ”Miten muutokset toimeentulo-tuen hyväksyttävissä asumismenoissa ovat näkyneet alueellanne? Entä ovatko muutokset vaikuttaneet alueenne työkäytäntöihin?”. Avo-vastauksia saapui 19 kappaletta. Vastaukset tullaan toimittamaan STM:n, THL:n ja Valviran sekä Kelan ja Hyvil Oy:n toimeentulotuen asiantuntijoille.