Laaturaportti: Tupakkatilasto
Tällä sivulla
- Yleiskuvaus
- Tilaston tietosisältö
- Tilastoprosessi
- Tilaston laadun tarkastelu
- Toimintavaltuudet
- Tietojen jakaminen ja julkaiseminen
- Tilastollinen tietosuoja
- Tilaston vuoden 2024-2025 erityiskysymykset
Yleiskuvaus
Tilaston kuvaus
Tupakkatilasto on THL:n, Tilastokeskuksen, Tullin, Verohallinnon ja Valtiovarainministeriön tiedoista koostettava kokoomatilasto, joka sisältää tietoja tupakan kulutuksesta, tupakan hintakehityksestä, ve-rotuksesta, tupakkalainsäädännöstä sekä väestön tupakoinnista.
Tupakkatilasto sisältää koko maan kattavia tietoja. Tilastoa on tuotet-tu vuodesta 1980 alkaen ja julkaistavat tiedot koskevat julkaisuvuotta ja julkaisua edeltävää kalenterivuotta. Tilastotiedot on julkaistu vuosittain, mutta jatkossa tiedot julkaistaan joka toinen vuosi. Julkaistavat tiedot ovat lopullisia.
Relevanssi
Tupakkatilastoa käytetään muun muassa tupakkapoliittiseen päätöksentekoon, tupakan kulutuksen seurantaan kotimaassa ja kansainvälisiin vertailuihin.
Tilaston tietosisältö
Väestön tupakointitietojen kohderyhmänä ovat nuoret (14–20-vuotiaat), korkeakouluopiskelijat (18–34-vuotiaat), aikuisväestö (20–64-vuotiaat) ja eläkeikäiset (yli 65-vuotiaat). Raskauden aikaisen tupakoinnin kohderyhmänä ovat Suomessa synnyttäneet henkilöt.
Verotettujen tupakkatuotteiden kulutusta ja matkustajatuontia, tupakkatuotteiden hintakehitystä ja tupakkaverotusta sekä tupakoinnin haittakustannuksia koskevat tiedot ovat koko maata koskevia (matkustajatuonti ei kata Ahvenanmaata).
Tilaston keskeiset käsitteet ja muuttujat on kuvattu osana tilastoraporttia.
Tilastoprosessi
Lähdeaineistot
Väestön tupakointi kyselytutkimuksissa
- Terve Suomi -tutkimus (THL 2022–): Kohderyhmänä 20 vuotta täyttänyt väestö.
Terve Suomi -tutkimus
Aikuisväestön hyvinvointi, terveys ja palvelut – Terve Suomi -laaturaportti - Kansallisen terveys-, hyvinvointi- ja palvelututkimus FinSote (THL 2018–2020): Kohderyhmänä 20 vuotta täyttänyt väestö.
Kansallisen terveys-, hyvinvointi- ja palvelututkimus FinSote - Aikuisten terveys- hyvinvointi- ja palvelututkimus (ATH, THL 2010–2017): Kohderyhmänä 20 vuotta täyttänyt väestö.
Aikuisten terveys- hyvinvointi- ja palvelututkimus (ATH) - Suomalaisen aikuisväestön terveyskäyttäytyminen ja terveys -tutkimus (AVTK, THL 1978–2014): Kohderyhmänä 15−64-vuotiaat.
Suomalaisen aikuisväestön terveyskäyttäytyminen ja terveys -tutkimus (AVTK) - Eläkeikäisen väestön terveyskäyttäytyminen ja terveys -tutkimus (EVTK, THL 1985–2013): Kohderyhmänä 65–79-vuotiaat (1985–1989) ja 65–84-vuotiaat (1993–2013).
Eläkeikäisen väestön terveyskäyttäytyminen ja terveys -tutkimus (EVTK) - Korkeakouluopiskelijoiden terveys- ja hyvinvointitutkimus (KOTT, YTHS 2000–2016, THL 2020–): Kohderyhmänä 18–34-vuotiaat yliopisto- (2000–) ja ammattikorkeakouluopiskelijat (2008–)
Korkeakouluopiskelijoiden terveys- ja hyvinvointitutkimus (KOTT) - Kouluterveyskysely (THL 1996–): Kohderyhmänä perusopetuksen 8. ja 9. luokkien oppilaat (1996–), lukioiden 1. ja 2. vuoden opiskelijat (1999–) ja ammatillisten oppilaitosten 1. ja 2. vuoden opiskelijat (2008–).
Kouluterveyskysely
Lasten ja nuorten hyvinvointi – Kouluterveyskysely -laaturaportti
Raskauden aikainen tupakointi
- Perinataalitilasto (THL) pohjautuu syntyneiden lasten rekisteriin (syntymärekisteri): Kohderyhmänä Suomessa synnyttäneet henkilöt.
Perinataalitilasto
Perinataalitilaston laaturaportti
Tupakkatuotteiden kulutus
- Suomessa ei suoraan tilastoida tupakkatuotteiden kulutusta, mutta kulutuksen pitkän aikavälin kehitystä voidaan karkealla tasolla arvioida verotettujen tupakkatuotteiden määrän perusteella. Verotettujen tupakkatuotteiden määrä saadaan Verohallinnon valmisteverotilaston verotusluvuista.
Verohallinnon valmisteverotilasto - Tiedot tullin rikosasioissa haltuun ottamista savukkeista on saatu Tullista.
Tullirikostorjunnan tilastot 2020–2024 - Tiedot suomalaisten matkustajien mukanaan tuomista savukkeista (2006–), nuuskasta (2009–) ja nikotiinipusseista (2023–) sekä näiden tuotteiden ostoista ulkomaisista verkkokaupoista perustuvat Verianin (ent. Kantar Public) ”Tupakkatuotteiden matkustajatuontiseuranta” -tutkimukseen.
Tupakkatuotteiden hinnat ja verotus
- Tupakkatuotteiden vähittäismyyntiarvot ja verotusarvot, tupakkaveron tuotto sekä tupakkaveron prosenttiosuudet on saatu Valtiovarainministeriöstä.
Tupakkaverotus
Laki tupakkaverosta (1470/1994) - Kotitalouksien käytettävissä olevat tulot on saatu Tilastokeskuksen kansantalouden vuositilinpidosta.
Kansantalouden vuositilinpito - Tupakkatuotteiden hintaindeksitiedot on saatu Tilastokeskuksesta.
StatFin / Kuluttajahintaindeksi
Tupakoinnin haittakustannukset
- Tupakoinnin haittakustannukset vuodelta 2020 on saatu julkaisusta:
Tupakoinnin yhteiskunnalliset kustannukset vuonna 2020 ja vertailu vuoteen 2012
Tiedonkeruumenetelmä
Väestön tupakointi
Väestön tupakointia koskevat tiedot perustuvat useisiin otospohjaisiin kyselytutkimuksiin, jotka on kohdistettu eri ikä- ja väestöryhmiin. Kouluterveyskysely on kohdistettu koko kohderyhmälle.
Tietoa Terve Suomi -tutkimuksesta
Miten FinSote -tutkimus tehdään
Miten KOTT-tutkimus tehdään
Kouluterveyskyselyn toteuttaminen
Kaikissa tutkimuksissa tupakointitiedot perustuvat kysymyksiin nykyisestä tupakoinnista ja/tai tupakka- ja nikotiinituotteiden käytöstä. Joissakin tutkimuksissa on mukana myös kysymyksiä lopettamishalukkuudesta.
Terve Suomi -tutkimuksen lomakkeet
FinSote-tutkimuksen lomakkeet
ATH-tutkimuksen lomakkeet
AVTK-tutkimuksen lomakkeet raporttien lopussa
EVTK-tutkimuksen lomakkeet raporttien lopussa
KOTT-tutkimuksen lomakkeet
Kouluterveyskyselyn lomakkeet
Raskauden aikainen tupakointi
Tieto perustuu synnyttäjän omaan ilmoitukseen tupakoinnista äitiys-neuvolassa tai muissa terveydenhuollon yksiköissä.
Tupakkatuotteiden kulutus
Savukkeiden ja nuuskan matkustajatuontia seurataan tekemällä joka viikko valtakunnallisesti 500 puhelinhaastattelua. Otanta on toteutettu monivaiheisena ositettuna otantana. Tutkimuksen näyte edustaa Suomen 15–79 vuotta täyttänyttä väestöä Ahvenanmaata lukuun ottamatta. Haastattelussa selvitetään savukkeiden ja nuuskan matkustajatuontia kahden edellisen viikon aikana. Yhden vuoden pituisen tarkasteluajanjakson tiedot perustuvat näin ollen noin 26 000 henkilön haastatteluaineistoon, josta noin 2 311 henkilöä oli käynyt ulkomailla ja vastasi matkustajatuontia koskeviin kysymyksiin vuonna 2024.
Tupakkatuotteiden hinnat ja verotus
Tupakkatuotteiden hinnat perustuvat Tilastokeskuksen kuluttajahintaindeksiin.
Kuluttajahintaindeksi: tilaston dokumentaatio.
Tupakoinnin haittakustannukset
Tupakoinnin haittakustannusten menetelmät on kuvattu julkaisussa: Tupakoinnin yhteiskunnalliset kustannukset ja niiden arviointimenetelmät.
Tupakoinnin yhteiskunnalliset kustannukset ja niiden arviointimenetelmät
Tietojen validointi
Tietojen loogisuutta verrataan aikaisempiin, ja jos epäillään virhettä, asia tarkastetaan tiedonantajien kanssa.
Tiedon käsittely
Väestön tupakointi
Vastauskatoa korjataan ATH/FinSote ja Terve Suomi -aineistoissa käyttämällä painokertoimia, joiden laskentaan on käytetty koko otokselle saatavissa olevia rekisteritietoja. Painokertoimien avulla tutkittavien joukko edustaa väestöä laskennassa käytettyjen muuttujien näkökulmasta.
Raskauden aikainen tupakointi
Satunnaisesti ja päivittäin tupakoineet on laskettu yhteen. Prosenttiluvut on laskettu synnyttäjistä, jotka ovat vastanneet tupakointia koskevaan kysymykseen.
Tupakkatuotteiden kulutus
Tupakkatuotteiden kulutuksen estimoinnissa on käytetty kahta tapaa. Ensinnäkin kulutukseksi on katsottu edellisen vuoden joulukuun alusta tilastovuoden marraskuun loppuun kohdistuvat verolliset tupakkatoimitukset. Menettely perustuu arvioon tupakan keskimääräisestä noin vajaan kuukauden mittaisesta varastointiajasta tukku- ja vähittäiskaupassa sekä joulukuun ns. tilinpäätösostojen ajoittumisesta oikeaan vuoteen. Tämä kuvaa paremmin kalenterivuoden tosiasiallista kulutusta.
Toiseksi vuosittaista verollista kulutusta kuvataan kunkin vuoden tammi-joulukuun tupakkatoimituksilla. Tällä tavalla kulutusta on seurattu vuodesta 1940 alkaen. Tiedonantajien tietosuojan takaamiseksi savukkeiksi käärittävä hienoksi leikattu tupakka on yhdistetty piippu- ja savuketupakkaan.
Tupakkatuotteiden hinnat ja verotus
Tupakkatuotteiden hinnat perustuvat Tilastokeskuksen kuluttajahintaindeksiin.
Kuluttajahintaindeksi: tilaston dokumentaatio
Tupakoinnin haittakustannukset
Tupakoinnin kustannukset on laskettu käyttäen THL:ssa aiemmin kehitettyä laskentakehikkoa (Vähänen 2015). Tupakoinnin syyosuudet niin sanotuista tupakkataudeista laskettiin käyttäen SAF-syysosuuskaavaa. Kaavan tautikohtaiset suhteelliset riskiluvut ja tupakkataudeiksi luokitellut sairaudet saatiin aiemmasta tutkimuksesta. Terveydenhuollon kustannukset laskettiin käyttäen tupakkatautien syyosuutta käynti-, hoitojakso- ja kustannustiedoista. Tulonsiirtojen kustannukset laskettiin vastaavalla tavalla työkyvyttömyyseläkkeiden ja sairaspäivärahojen välittömien kustannusten osalta. Perhe-eläkkeiden kustannusten arviointi tehtiin tupakointikuolleisuuden kautta. Tupakoinnin välillisten kustannusten arvioimisessa käytettiin muun muassa inhimillisen pääoman menetelmää soveltuvin osin.
Vähänen 2015: Tupakoinnin yhteiskunnalliset kustannukset ja niiden arviointimenetelmät
Tiedon revisioituminen
Väestön tupakointia koskevat tiedot perustuvat kyselytutkimuksiin, joissa käytettävät tiedot on saatu kokonaisuudessaan kerralla eivätkä tiedot täydenny myöhemmin.
Muiden tietojen osalta aikaisempien tilastovuosien tietoja päivitetään takautuvasti tarvittaessa.
Kustannukset ja vastausrasite
Tilaston varsinaisia kustannuksia ei ole arvioitu. Vastausrasite on pieni, koska tiedot kootaan olemassa olevista tiedoista.
Tilaston laadun tarkastelu
Tarkkuus ja luotettavuus
Tupakkatilaston tietojen oikeellisuus riippuu viime kädessä tiedonantajilta eli Tullilta, Verohallinnolta, Tilastokeskukselta ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta saatavien tietojen oikeellisuudesta ja tarkkuudesta.
Tilastoraportin teksti on tuotettu sosiaali- ja terveysministeriön, THL:n ja valtiovarainministeriön asiantuntijoiden yhteistyönä. Kirjoittajat vastaavat oman tekstinsä oikeellisuudesta ja tarkkuudesta.
Väestön tupakointi
Aikuisväestön tupakointia koskevat tulokset perustuvat kyselytutkimuksina toteutettaviin otospohjaisiin tutkimuksiin. Otospohjaisiin tutkimuksiin liittyy aina pientä epävarmuutta, mutta mitä isompia tutkimuksen otoskoko ja vastausprosentti ovat, sitä vähemmän epävarmuutta on. Posti- ja verkkokyselyllä toteutetun tiedonkeruun kattavuutta voidaan arvioida aineiston katoanalyyseillä, joilla selvitetään rekisteritietojen avulla, miten tutkimukseen osallistuneet ja osallistumattomat eroavat toisistaan ja miten kato vaikuttaa tuloksiin.
Kattavuus on matalin nuorten miesten keskuudessa, ikääntyneiden osallistumisaktiivisuus on puolestaan korkea. Lisäksi tiedetään, että kyselytutkimuksissa vastaajat usein tiedostamattaan tai tietoisesti aliraportoivat epäsuotuisaa terveyskäyttäytymistään. Erityisesti tupakan ja alkoholinkäyttöön ja muihin päihteisiin liittyvissä kysymyksissä kattamatta jäävä osuus johtuu yhtäältä siitä, että paljon tupakoivat ja päihteitä käyttävät jättävät keskimääräistä useammin osallistumatta tutkimuksiin, ja toisaalta siitä, että tutkimukseen osallistuvat aliarvioivat tupakan käyttöään. Vuosivertailussa aliraportointi ei kuitenkaan ole ongelma, kun voidaan olettaa, ettei se eroa eri vuosien välillä.
Terve Suomi 2024 tilastoraportti
FinSote 2020 tilastoraportti
Raskauden aikainen tupakointi
Äitiysneuvolassa tai muissa terveydenhuollon yksiköissä kirjattavat tiedot eivät kaikilta osin siirry synnytyssairaaloille, jotka tekevät ilmoitukset THL:lle.
Tupakkatuotteiden kulutus
Nikotiinipussien matkustajatuontia on alettu seurata vuodesta 2023 alkaen. Ennen vuotta 2023 nuuskantuontimäärät saattavat sisältää myös 2020-luvun alussa yleistyneiden nikotiinipussien tuontia. Nuuskan tuontimäärät ajalta ennen vuotta 2023 eivät siten välttämättä ole suoraan vertailukelpoisia vuoden 2023 tai sen jälkeisiin tuontimääriin.
Tupakkatuotteiden hinnat ja verotus
Tupakkatuotteiden hinnat perustuvat Tilastokeskuksen kuluttajahintaindeksiin.
Kuluttajahintaindeksi: tilaston dokumentaatio.
Tupakoinnin haittakustannukset
Taloudellisten kustannusten arvioimiseen liittyy monia epävarmuustekijöitä, ja esitettyjä lukuja voidaan pitää suuntaa antavina arvioina kustannusten suuruusluokasta.
Oikea-aikaisuus ja täsmällisyys
Tupakkatilasto on ilmestynyt vuosittain, ja tiedot ovat lopullisia. Jatkossa tupakkatilasto ilmestyy joka toinen vuosi. Ennakkotietoja ei julkaista. Tupakkatilasto julkaistaan parittomina vuosina lokakuun loppuun mennessä.
Johdonmukaisuus ja vertailukelpoisuus
Tupakkatilasto on osa vakiintunutta tilastotuotantoa. Tupakkatilaston tiedot ovat pääosin saatavissa vuodesta 1980 lähtien. Vastaavia sarjoja tupakkatuotteiden kulutuksesta vuodesta 1970 lähtien on julkaistu tutkimuksessa ”Tupakka tupakkalain jälkeen” (Tilastokeskus, tutkimuksia no 135). Vuosien 1980–2009 tupakkatilastot on laadittu Tilastokeskuksessa. Vuodesta 2010 alkaen Tupakkatilasto on tehty THL:ssä.
Väestön tupakointi
Väestökyselyiden vastaajien määrät ja vastausaktiivisuudet on esitetty taulukossa 1. Väestön tupakointia koskevien kysymysten vastausprosentit eivät poikkea merkittävästi koko kyselyn vastausaktiivisuudesta.
Kouluterveyskyselyyn osallistuneiden määrän lasku vuosina 2015 ja 2017 johtui tiedonkeruuseen liittyvistä teknisistä ongelmista. Ongelmat eivät kuitenkaan oleellisesti vaikuttaneet koko maasta raportoitavan tiedon laatuun, vaan tietoja voidaan pitää kansallisesti yleistettävinä.
| Tutkimus & Vuosi | Vastaajat | Vastaus-% | Ikäryhmät | Liitetaulukot |
|---|---|---|---|---|
| Terve Suomi 2024 | 20-64: 11 212 65+: 15 470 |
20-64: 32,0 65+: 60,7 |
20+ | 1–5, 9–11 |
| Terve Suomi 2022–2023, kysely1 | 20-64: 12 976 65+: 15 178 |
20-64: 36,7 65+: 57,8 |
20+ | 1–5, 9–11 |
| Terve Suomi 2022–2023, kysely2 | 4766 | 48,3 | 20+ | Käytetty tekstissä |
| FinSote 2020 | 20-64: 12 510 65+: 15 689 |
20-64: 35,6 65+: 59,4 |
20+ | 1–5, 9–11 |
| FinSote 2018 | 20-64: 11 378 65+: 15 044 |
20-64: 34,4 65+: 57,2 |
20+ | 1–5, 9–11 |
| ATH 2017 | 20-64: 3 663 65+: 3 261 |
20-64: 37,2 65+: 63,3 |
20+ | 1–5, 9–11 |
| ATH 2016 | 20-64: 1 345 65+: 1 115 |
20-64: 40,8 65+: 65,5 |
20+ | 1–5, 9–11 |
| ATH 2015 | 20-64: 11 931 65+: 8 407 |
20-64: 46,6 65+: 67,9 |
20+ | 1–3, 9–10 |
| ATH 2014 | 20-64: 11 592 65+: 8 113 |
20-64: 45,4 65+: 65,9 |
20+ | 1–3 |
| ATH 2013 | 20-64: 30 396 65+: 19 755 |
20-64: 46,9 65+: 65,5 |
20+ | 1, 2 |
| EVTK 1993–2013 | ~1700–2000 / vuosi | 72–88 % /vuosi | 65–84 | 3, 10 |
| AVTK 1996–2014 | ~2600–3600 / vuosi | 51–84 % /vuosi | 20–64 | 1–5, 9–11 |
| KOTT 2024 | 3 639 | 31 % | 18–34 | Kuvio 4, teksti |
| KOTT 2021 | 6 258 | 53 % | 18–34 | Kuvio 4, teksti |
| KOTT 2016 | 3 114 | 31 % | 18–34 | Kuvio 4, teksti |
| KOTT 2012 | 4 409 | 44 % | 18–34 | Kuvio 4, teksti |
| KOTT 2008 | 5 105 | 51 % | 18–34 | Kuvio 4, teksti |
| KOTT 2004 | 3 153 | 63 % | 18–34 | Teksti |
| KOTT 2000 | 3 174 | 63 % | 18–34 | Teksti |
| Kouluterveyskysely 2025 | Peruskoulu: 94 743 Lukio: 47 248 Ammatillinen oppilaitos: 24 469 |
Peruskoulu: 73 Lukio: 70 Ammatillinen oppilaitos: 37 |
14–20 | 6–8,12 |
| Kouluterveyskysely 2023 | Peruskoulu: 90 981 Lukio: 44 862 Ammatillinen oppilaitos: 21 371 |
Peruskoulu: 73 Lukio: 68 Ammatillinen oppilaitos: 31 |
14–20 | 6–8,12 |
| Kouluterveyskysely 2021 | Peruskoulu: 94 389 Lukio: 47 410 Ammatillinen oppilaitos: 23 234 |
Peruskoulu: 77 Lukio: 71 Ammatillinen oppilaitos: 35 |
14–20 | 6–8,12 |
| Kouluterveyskysely 2019 | Peruskoulu: 89 442 Lukio: 44 560 Ammatillinen oppilaitos: 25 032 |
Peruskoulu: 75 Lukio: 69 Ammatillinen oppilaitos: - |
14–20 | 6–8,12 |
| Kouluterveyskysely 2017 | Peruskoulu: 75 065 Lukio: 34 661 Ammatillinen oppilaitos: 27 694 |
Peruskoulu: 64 Lukio: 55 Ammatillinen oppilaitos: - |
14–20 | 6–8,12 |
| Kouluterveyskysely 2015 | Peruskoulu: 50 404 Lukio: 38 760 Ammatillinen oppilaitos: 31 236 |
Peruskoulu: 43 Lukio: 62 Ammatillinen oppilaitos: - |
14–20 | 6–8,12 |
| Kouluterveyskysely 2013 | Peruskoulu: 99 478 Lukio: 48 610 Ammatillinen oppilaitos: 34 776 |
Peruskoulu: 84 Lukio: 77 Ammatillinen oppilaitos: - |
14–20 | 6–7,12 |
| Kouluterveyskysely 2010–2011 | Peruskoulu: 102 545 Lukio: 48 383 Ammatillinen oppilaitos: 41 486 |
Peruskoulu: 80 Lukio: 73 Ammatillinen oppilaitos: - |
14–20 | 6–7,12 |
| Kouluterveyskysely 2008–2009 | Peruskoulu: 108 649 Lukio: 50 467 Ammatillinen oppilaitos: 40 641 |
Peruskoulu: 82 Lukio: 74 Ammatillinen oppilaitos: - |
14–20 | 6–7,12 |
| Kouluterveyskysely 2006–2007 | Peruskoulu: 109 127 Lukio: 52 762 |
Peruskoulu: 82 Lukio: 76 |
14–20 | 6–7,12 |
| Kouluterveyskysely 2004–2005 | Peruskoulu: 105 478 Lukio: 52 685 |
Peruskoulu: 81 Lukio: 74 |
14–20 | 6–7,12 |
| Kouluterveyskysely 2002–2003 | Peruskoulu: 100 790 Lukio: 52 741 |
Peruskoulu: 81 Lukio: 69 |
14–20 | 6–7,12 |
| Kouluterveyskysely 2000–2001 | Peruskoulu: 95 318 Lukio: 50 367 |
Peruskoulu: 74 Lukio: 60 |
14–20 | 6–7,12 |
Raskauden aikainen tupakointi
Raskauden aikaista tupakointia koskeva tieto on vuodesta 2017 alkaen tarkentunut perinataalitilastossa: nyt tieto saadaan raskauden 1. kolmanneksen jälkeen satunnaisesti ja päivittäin tupakoineista, kun aiemmin tieto saatiin raskauden 1. kolmanneksen jälkeen tupakoineista.
Tupakkatuotteiden kulutus
Verotettujen tupakkatuotteiden määrä vaihtelee johtuen siitä, että tupakkaveronkorotuksien yhteydessä luovutetaan verolliseen kulutukseen vaihteleva määrä tupakkatuotteita. Tupakkaveroa on viime aikoina korotettu vuosina 2009, 2012 ja 2014–2024. Verotettu määrä ei siten kuvaa kulutuksen määrää kunakin vuonna.
Vuosina 2017–2018 ja 2020 verottomiin varastoihin palautettiin poikkeuksellisen suuria määriä savukkeita, jolloin verollisten savukkeiden määrä oli todellisuudessa pienempi.
Alkuvuonna 2020 alkaneen koronapandemian ja siitä johtuvan matkustamisen vähäisyyden takia tupakkatuotteiden matkustajatuontimäärät olivat poikkeuksellisen matalia vuosina 2020–2021. Vuoden 2022 aikana matkustusrajoituksia poistettiin, mikä näkyi mm. matkustajatuonnin lisääntymisenä.
Tupakkatuotteiden hinnat ja verotus
Tupakkatuotteiden hinnat perustuvat Tilastokeskuksen kuluttajahintaindeksiin.
Kuluttajahintaindeksi: tilaston dokumentaatio
Toimintavaltuudet
Tupakkatilaston tietojen keruu perustuu Tupakkalakiin (546/2016) ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksesta annettuun lakiin (668/2008).
Tilaston tuottaminen perustuu lakiin Terveyden ja hyvinvoinnin laitok-sesta (688/2008) ja tilastolakiin (280/2004). THL:n viranomaistehtävänä on tuottaa tilastotietoa väestön terveydestä ja hyvinvoinnista, niihin vaikuttavista tekijöistä sekä sosiaali- ja terveyspalvelujen käytöstä ja toimivuudesta päätöksenteon, kehittämisen ja tutkimuksen tueksi. THL:n tilastotuotannon käytäntöjä ohjaavat Eurostatin ja Suomen virallisen tilaston ohjeistukset, suositukset ja määräykset sekä tilastoeettiset periaatteet.
Tietojen jakaminen ja julkaiseminen
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos julkaisee tiedot ennakkoon tilastojen julkaisukalenterissa ilmoitettuna ajankohtana joka toinen vuosi. Tiedot julkistetaan kaikille käyttäjille samanaikaisesti.
Tilastojen julkaisukalenteri
Eräitä tupakkatilaston tietoja voi poimia myös Tilasto- ja indikaattori-pankki Sotkanetistä asiasanalla "tupakointi". Kouluterveyskyselyn tarkemmat tiedot nuorten tupakoinnista, nuuskan käytöstä ja sähkösavukkeiden käytöstä löytyvät Tulospalvelusta. Tarkemmat tiedot korkeakouluopiskelijoiden tupakka- ja nikotiinituotteiden käytöstä löytyvät verkkoraporteista vuosilta 2024 ja 2021, ja vuoden 2016 tiedot YTHS:n raportista.
Tilasto- ja indikaattoripankki Sotkanet
Kouluterveyskyselyn tulokset
KOTT-tutkimuksen tuloksia
YTHS: Korkeakouluopiskelijoiden terveystutkimus 2016
Tilastokeskuksen StatFin tilastotietokannan Kuluttajahintaindeksin (2015=100) tietokantataulukosta löytyvät tupakan indeksipisteluvut ja vuosimuutokset (%). Verohallinnon valmisteverotilaston verotusluvuista löytyvät verotettujen tupakkatuotteiden määrät.
StatFin / Kuluttajahintaindeksi
Verohallinnon tilastotietokanta
Tilastollinen tietosuoja
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksella on viranomaisena velvoite raportoida koko maata koskevaa terveyteen ja hyvinvointiin liittyvää koottua tietoa. THL:n tilastojen laatimiseen käytettävät tiedot ovat pääasiallisesti salassa pidettäviä, eikä henkilötietoa saa julkaista. Käsiteltävien tietojen suojaus perustuu lakiin Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksesta (688/2008), tilastolakiin (280/2004) sekä lakiin viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999), EU:n yleiseen tietosuoja-asetukseen (EU) 2016/679 ja tietosuojalakiin (1050/2018) sekä muihin laitoksen toimintaa ohjaaviin säädöksiin.
THL:n tietoaineistot on suojattu kaikissa käsittelyn vaiheissa. Tietoihin ja tietojärjestelmiin pääsevät käsiksi vain ne, joilla on tietyn aineiston käyttöoikeus selkeästi määriteltyihin käyttötarkoituksiin. Muilla ei ole mahdollisuutta katsella, käsitellä, muuttaa tai poistaa tietoja. Valmiin tilaston tietosuojan varmistamiselle on laadittu kirjallinen ohjeistus. Kaikki THL:n henkilökuntaan kuuluvat ovat salassapitovelvollisia.
Tilaston vuoden 2024-2025 erityiskysymykset
Tupakkaveroa korotettiin yhden kerran, marraskuussa 2024. Aiempina vuosina tupakkaveroa on korotettu yleensä kahdesti vuodessa tammikuussa ja heinäkuussa.
Kouluterveyskyselyssä vuonna 2025 nuorten (14–20-vuotiaat) tupakkatuotteiden käyttöä kartoittavat kysymykset muutettiin. Vuoteen 2023 asti niitä kysyttiin neljällä erillisellä kysymyksellä. Tupakointia (savukkeet, piipulliset ja sikarit) kysyttiin kaksiosaisella kysymyksellä. Ensimmäisessä kysyttiin niiden käyttökertoja ja toisessa nykyisen tupakoinnin useutta. Sähkösavukkeiden käytön useutta kysyttiin neljäosaisella matriisikysymyksellä, jonka osioissa lueteltiin erilaisia nesteitä. Nuuskan ja nikotiinipussien käytön useutta kysyttiin omassa matriisikysymyksessä. Vuonna 2025 lomakkeelle vuosien varrella tulleet kysymykset yhdenmukaistettiin samaan matriisikysymykseen. Vastausvaihtoehdot laadittiin niin, että kysymyksestä voidaan tuottaa mm. päivittäin käyttävien sekä nykyisin käyttävien osuudet. Kysymyksiin tehdyn muutoksen vaikutus trendien jatkumiseen arvioitiin vähäiseksi, kun tarkasteltiin trendejä pitkällä aikavälillä sekä verrattuna esimerkiksi ESPAD-tutkimuksesta vuonna 2024 saatuihin tuloksiin.
Nuorten päihteiden käyttö ja rahapelaaminen - ESPAD-tutkimus 2024. Tilastoraportti 42/2024, THL